پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۵۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۵۰ هزار هکتار در سطح استان به مناطق تحت مدیریت اضافه شد و اولین پناهگاه حیات وحش استان در سال جاری به تصویب رسید.

شعار سال: سازمان محیط‌زیست از جمله سازمان‌هایی است که در حوزه اجرایی، حقوقی، احیای تالاب‌ها، مناطق حافظت شده، زیستگاه‌ها، برخورد با شکارچیان غیرمجاز و کنترل آلودگی هوا وظایف و مسئولیت‌هایی را دارد.

شهرام احمدی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در ارتباط با فعالیت این سازمان پاسخ داده که مشروح آن در پی می‌آید.

کنترل از مناطق تحت پوشش محیط‌زیست چگونه انجام می‌شود آیا تجهیزات نوین برای این کار در دسترس دارید؟

احمدی: سازمان محیط‌زیست در بخش اجرایی با بیش از 130 نیروی اجرایی با گشت و کنترل شبانه‌روزی که بر سطح مناطق انجام داده است افزایش ضریب فیزیکی مناطق را در کارنامه خود داشته است.

همچنین از سال گذشته تعدادی محیط‌بان در سازمان جذب شد و امسال هم تعدادی دیگر مجددا جذب می‌شود که بتوانیم حفاظت فیزیکی از مناطقمان را افزایش دهیم و پیگیر هستیم تا با جذب اعتبارات لازم از سازمان تجهیزات نوین حفاظتی در اختیار ما بگذارند، تجهیزاتی مانند دوربین مداربسته در مناطق و سایر وسایلی که بتوانیم حفاظت از مناطقمان را بیش از پیش داشته باشیم.

در بحث آموزش محیط‌بانان و پرسنل محیط‌زیست چه برنامه‌هایی اجرا شد که زمینه توسعه پایدار را در استان ایجاد کند؟

احمدی: برگزاری همایش بزرگ پسماند که با حضور تمامی فرمانداران، شهرداران و دهیاران و مسئولان کارگروه پسماند یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی ما در خصوص مدیریت پسماند انجام شد.

همچنین آموزش‌های ما در دو قسمت آموزش پرسنل و آموزش جوامع هدف انجام می‌شود. آموزش پرسنل که با اولویت بر نیروهای اجرایی و کارشناسی در حوزه حقوق شهروندی، ضوابط دادگستری و دفاع شخصی و دوره‌های آموزشی تخصصی و ملی با همکاری دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

خوشبختانه سرانه آموزشی ما هم سال گذشته و هم امسال بالاتر از میانگین کشوری است چرا که اعتقاد داریم آموزش زمینه‌ساز توسعه نیروی انسانی، توسعه پایدار و زمینه‌ساز بستر تمام توسعه‌ها است، همجنین آموزش جوامع هدف که رنج خاصی ندارد و از پیش‌دبستانی تا عشایر حاشیه‌نشین در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست برگزار می‌شود.

مسائل آموزشی در خصوص حفظ ‌محیط‌زیست و توسعه پایدار در دستور کار است، همچنین کارهای شاخصی داشتیم در این حوزه از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم سبز که در ماه گذشته در استان برگزار شد و استان ما جزء استان‌های برگزیده ملی در این جشنواره بود.

نمایشگاه توانمندی زنان روستایی که با تکیه بر اقتصاد سبز و حفظ محیط‌زیست در مهدیه واقع در ناحیه غرب شهرکرد افتتاح شد که زنان با اشتغال پایدار از جمله تولید مواد غذایی، تولید دست‌ساز صنعتی و ابزار صنایع‌ستی می‌توانند به اشتغال خانواده کمک کنند و باری از فشار به محیط زیست و منابع‌ طبیعی کم کند.

در شش ماهه نخست امسال همایش‌ها و برنامه‌های مختلفی نیز در خصوص پاکسازی محیط‌زیست و زمین پاک با کمک سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و سمن‌های غیردولتی برگزار شد و در همین رابطه با سایردستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌ای منعقد گردید و در مجموع هدفمان ارتقاء فرهنگ زیست محیطی، افزایش آموزش‌های زیست محیطی و ارتقاء اخلاق زیست محیطی در سطح جامعه و افزایش مشارکت مردم است چرا که تا مردم به ما کمک نکنند محیط زیست به نحو مطلوب حفظ نخواهد شد.

تعامل محیط‌زیست با دستگاه قضا جهت پیشگیری از تخلفات و شکارهای غیرمجاز در استان چگونه است و چه تعداد پرونده در مراجع قضایی در حوزه محیط زیست تشکیل شده است؟

احمدی: در بحث حقوقی سعی کردیم پیشگیری را در دستور کار قرار دهیم، پیشگیری در حوزه محیط زیست طبیعی و انسانی اولولیت اصلی ما در سازمان است که خوشبختانه با تعامل خوبی که با دستگاه‌های اجرایی، نهادهای غیر دولتی و مراجمع قضایی داشتیم توانستیم در این حوزه موفق باشیم که جا دارد از دستگاه قضایی و نظامی که همکاری خوبی در پرونده‌هایی که به نوعی موبوط به محیط زیست هستند و در احقاق حقوق زیست محیطی که به عنوان انفال الهی محسوب می‌شوند کمک خوبی دارند.

حفظ محیط زیست حفظ بستر توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است یعنی محیط زیست به عنوان بستر اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار باید حفظ شود.

در حوزه محیط زیست مجموعا امسال 359 نفر دستگیر و 317 پرونده در مراجع قضایی توسط محیط زیست تشکیل شد.

در جهت ارتقاء مناطق تحت مدیریت محیط زیست چه اقداماتی انجام شده و استان ما در زمینه غنای زیستی چه جایگاهی دارد؟

احمدی: استان ما جزء استان‌هایی است که تنوع زیستی بلقوه‌ای دارد و خوشبختانه در زمینه غنای زیستی جزء استان‌های سرآمد کشوراست که تلاش می‌کنیم در حفاظت پایدار با کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

در بحث ارتقاء مناطق تحت مدیریت امسال 50 هزار هکتار در سطح استان به مناطق تحت مدیریت اضافه شد و اولین پناهگاه حیات وحش استان در سال جاری به تصویب رسد که این مژده خوبی برای مردم استان در جهت ارتقاء حفاظت از محیط زیست استان است.

همچنین برای پیشگیری از بیماری‌ها در حیات وحش و زیستگاه طبیعی استان آبشخورهای حیات وحش و خاک اطراف آبشخورها مورد ضدعفونی قرار گرفت و با برنامه‌های مراقبتی و تعاملی که دامپزشکی استان داشتیم خوشبختانه هیچ گونه بیماری در حسات وحش استان مشاهده نشده است.

در زمینه حفاظت کمی و کیفی منابع آبی استان چه اقدامتی از سوی این سازمان انجام شده و آیا واحدهای صنعتی پالایش شده است؟

احمدی: در حوزه پالایش واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی رشد خوبی داشتیم و به صورت شبانه‌روزی پایش و نظارت انجام می‌شود به گونه‌ای که تعدادی از مراکز صنعتی و خدماتی بزرگ ما در سال جاری مجهزبه دستگاه پایش یا آنلاین بر خط شدند که می‌توانیم به صورت شبانه‌روزی از داخل سازمان خروجی‌ها را چک کنیم.

همچنین استقرار واحدهای خدماتی و تولیدی را داریم که نظارت کافی بر آن‌ها انجام می‌شود و تلاش بر این است که در استان چهارمحال و بختیاری هیچ واحدی بدون رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی جواز تأسیس یا بهره‌برداری دریافت نکند و پس از بهره‌برداری نیز نظارت شبانه‌روزی بر این واحدها در دستور کار است و واحدها مورد پایش، بهره‌بردای و آزمایش و آنالیز قرار می‌گیرد و با استانداردها تطابق داده می‌شوند.

در زمینه حفاظت کیفی و کمی منابع آبی استان هم محیط زیست اقدامات مؤثری انجام داده است. به عنوان مثال در حوزه کارون و زاینده‌رود نمونه‌برداری آب انجام شد، بیش از 20 ایستگاه نمونه‌برداری در استان داریم که روی هر نمونه آب حدود 20 پارامتر فیزیکی و شیمی را بررسی می‌کنیم که ببینیم منابع آبی ما از نظر وضعیت سلامت چطور است.

در همین راستا "سند سلامت آب" با همکاری علوم پزشکی، محیط‌زیست، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی و مرکز بهداشت در حال تدوین است تا بتوانیم نظارت کافی بر منابع آب شرب و آب تولید شده در تصویه‌خانه‌های انجام و با استاندارد‌ها تطابق داده شود. با این سند می‌توان برنامه‌های مدونی در حوزه نمونه‌برداری و نظارت شبانه‌روزی بر کیفیت آب داشته باشیم.

در زمینه جواب استعلامات به مراکز خدماتی و تولیدی جوابدهی از 40 روز به پنج روز کاهش یافته و این موضوع خیلی توانسته در توسعه پایدار مؤثر باشد.

با توجه به غبارآلود بودن هوا در چند روز گذشته سازمان محیط زیست چه اقداماتی برای مقابله با ریز‌گردها انجام داده است؟

احمدی: امسال استان نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ تعداد روزهای آلوده وضعیت بهتری را شاهد بوده است به گونه‌ای که در شش ماهه نخست امسال در چهارمحال و بختیاری 15 روز هوای آلوده، 22 روز پاک، 114 روز سالم و 30 روز هم داده از ایستگاه نداشتیم اما جزء روزهای آلوده نبوده است.

منشاء گرد و غبار هم خارج از کشور و یا سایر استان‌ها هستند و در استان ما تنها سه کانون مستعد گرد و خاک شناسایی شده که این کانون‌ها مقطعی و لحظه‌ای هستند.

همچنین در کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی و آلودگی هوا نیز اقدامات و تصمیمات خوبی برای جلوگیری از آلودگی هوای استان گرفته شده است، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار وریز گردها به استان باید جلوگیری از تخریب جنگ‌ها و مراتع، تزریق مصنوعی دشت‌ها، رعایت حق‌‌آبه زیست محیطی اکوسیستم استان و سایر تصمیماتی که در کارگروه گرفته شد می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش ریزگردها باشد.

غلطت گرد و غباری را که در استان می‌بینیم براساس شاخص‌های ذرات کمتر از دو و نیم میکروگرم در متر مکعب هوا و ذرات کمتر از 10 میکروگرم در متر مکعب هوا محاسبه می‌کنیم و این اعداد را می‌بریم در شاخصی به نام AQI یعنی "شاخص کیفیت هوا" که یک شاخص ملی است و براساس آن شاخص می‌گویم که هوا چگونه است که خوشبختانه روند امسال از لحاظ تعداد روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.

چه تعداد از مناطق استان تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است؟

احمدی: چهارمحال و بختیاری دارای هشت منطقه حفاظت شده تحت مدیریت است که شامل پارک ملی تنگ صیاد، لاله واژگون، پناهگاه حیات وحش شیرستان و پنج منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، شیدا، قیصری، سبزکوه و منطقه حفاظت شده جنگلی هلن است، ما در استان بیش از 1400 گونه گیاهی و 300 گونه جانوری داریم.

با توجه به کاهش نزولات جوی استان چهارمحال و بختیاری رتبه چندم خشکسالی را دارد و در راستای حفظ حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها چه برنامه‌هایی انجام شده است؟

احمدی: در سال آبی گذشته نزولات جوی استان 17 دزصد کاهش داشته و استان ما رتبه 14 خشکسالی را در کشور دارد و متأسفانه بیشترین خشکسالی در حوزه‌ای بوده که تالاب‌های ما هستند.

در حال حاضر 67 درصد جمعیت استان با خشکسالی شدید مواجه هستند و این می‌طلبد که در بهره‌برداری از منابع طبیعی و مدیریت منابعمان دقت بیشتریداشته باشیم.

تالاب‌های چغاخور و گندمان دو تالاب شاص استان هستند و تالاب گندمان جزء 10 الاب برتر کشور در زمبنه پرنده‌نگری است اما در خصوص تالاب چغاخور مکاتبات زیادی با امور آب استان انجام شد که بهره‌برداری که انجام می‌شود با دقت باشد که حق‌ابه زیست محیطی تالاب حفظ شود و اگر حق‌ابه حفظ نشود از طریق مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، امور آب استان هم اعلام کرده نسبت به رعایت قوانین زیست محیطی اقدامات لازم را انجام می‌دهد و ما هم رصد می‌کنیم که در صورتی اینکه تعهدات انجام نشود برخورد کنیم.

تالاب گندمان نیز در دهه گذشته متأسفانه بر اثر خشکسالی، آتش‌سوزی‌ و بهره‌برداری ناپایدار تخریب شده بود اما با اقدامات خوب فنی، اجرایی، کارشناسی و مشارکتی محیط‌زیست، مردم، نهادهای غیردولتی و جوامع محلی که در چند سال گذشته انجام شد تالاب روند احیاء خوبی داشته که به صورت 100 درصد زنده و پویا است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 3 آبان 96، کد مطلب: 1555283:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
حمایت از محیط زیست حمایت از خودمان و کشورمان است چون بدون این محیط زیست ایرانی هم وجود نخواهد داشت
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین