پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
بنیانگذار پویش اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگلبانان گفت: محیط زیست برای حفاظت از عرصه های طبیعی و تامین معیشت محیط بانان خود به بودجه بیشتری نیازی دارد.

شعار سال: عبدالحمید شبیری افزود: بودجه محیط زیست حدود یک هزار و 740 میلیارد ریال( 174 میلیارد تومان) است و واقعا برای چنین سازمانی با این وظیفه سنگین ناچیز، است.

وی افزود: زمانی که می گوییم 3 هزار محیط بان داریم، تامین معیشت و حقوق آنها بر عهده چه کسی است، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است، رییس جمهوری نیز در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرد که «دولت من دولت محیط زیستی است»، اما به عینه چه چیزی را می بینیم؟ چرا باید برای حفاظت از این عرصه بزرگ که حدود 11 درصد خاک کشور را شامل می شود فقط سه هزار محیط بان داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه همین سه هزار محیط بان هم مشکل معیشتی دارند، بنابراین محیط بانی که مشکل معیشتی او برطرف نشده است، در شغل خود تساهل و یا تسامح نمی کند؟ نمی گویم همه اما همان چند درصدی که هست! و همین امر حیات وحش را نابودتر می کند، جیره غذایی محیط بان روزی 5 هزار تومان است که آن هم داده نمی شود.

شبیری گفت: کمبود نیرو به علت کمبود بودجه باعث شده است در برخی محل های محیط زیستی و مناطق حفاظت شده هیچ محیط بانی نداریم، از طرفی شرایط کار محیط بانان به این صورت است که 18 روز کار و 12 روز استراحت است، این وضعیت با کدام معیار سنجیده شده است ؟

وی ادامه داد: مدیران محیط زیست باید متولیان امر را متوجه کنند که 174 میلیارد تومان بودجه ای نیست که بشود با آن محیط زیست را اداره کرد.

شبیری گفت: به عنوان مثال اتوبانی میان جنگل های بلوط کشیده شده است، برخوردی که سازمان های محیط زیست در تمام دنیا با این موارد انجام می دهد متاسفانه در ایران ندیدیم، این اتوبان در میان جنگل های بلوط در خرم آباد کشیده شده است، جنگل ها نابود شدند، خودروها هم می روند و می آیند، وضعیت حیات وحش هم بهتر از درختان آن نیست.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اهمیت فرهنگ حفظ محیط زیست گفت: باید روی مقوله فرهنگ بیشتر کار شود تا همگان متوجه شوند محیط زیست به بودجه نیاز دارد، صدا و سیما چقدر نسبت به فرهنگ سازی در مقوله محیط زیست عمل می کند؟ عملا هیچ.

محیط بانان حامیان بی دفاع و حافظان مغفول محیط زیست هستند که با جانفشانی تیر کینه دشمنان ناآگاه محیط زیست و شکارچیان غیرمجاز را به جان خود خریده اند.

آنان نه تنها هدف تیر شکار شکارچیان ناآگاه هستند بلکه به لحاظ قانونی نیز حقوقی مغفول دارند که بایستی مورد توجه مسولان قرار گیرد.

119محیط بان شهید در کنار صدها محیط بان مجروح و آسیب دیده آمار دردناکی است از آنچه که شکارچیان با پاسداران زیست بوم این سرزمین کرده اند.

در این راستا معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که دولت لایحه حمایت از محیط بانان را با قید فوریت به مجلس ارایه می کند و نیاز است در این لایحه تمامی مشکلات محیط بانان اعم از کمبود نیرو، حقوق و حمایت های قانونی و قضایی دیده شود چراکه در ۵۰ سال اخیر ۱۱۹ محیط بان کشته شده اند.

بنا برگفته مسوولان ، سازمان حفاظت محیط زیست ایران حدود دو هزار و 850 محیط بان دارد که این تعداد باید از قلمروی به مساحت ۱۷ میلیون هکتار که در چارچوب مناطق حفاظت شده، پارک های ملی و مناطق شکار ممنوع هستند، حفاظت کنند.

کمبود نیرو در برخی استان ها با توجه به شرایط جغرافیایی مشهودتر است و ساماندهی و رسیدگی به وضعیت محیط بانان نیازمند توجه بیشتر است.

براساس استانداردهای جهانی هر محیط بان باید از پنج هزارهکتارحفاظت کند که در ایران فاصله زیادی با استانداردهای جهانی وجود دارد و در برخی استان ها هر محیطبان باید از 10 هزار هکتار محافظت کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار: 21 آبان 1395، کد مطلب: 82303414:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین