پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: شکار و صید غیرمجاز، تخریب اراضی، آتش سوزی، خشکسالی، افزایش صنایع نفت و گاز و کمبود نیروی اجرایی از مهمترین مشکلات مناطق حفاظت شده در استان است.
شعارسال: حسین دلشب روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این استان هشت منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع وجود دارد که 7.48 درصد از وسعت استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: این مناطق حفاظت شده شامل پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، دو اثر طبیعی ملی شامل کوه نمک جاشک و جزیره خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ و منطقه حفاظت شده مند، تالاب حله و کوه بیرمی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مناطق حفاظت شده با 174هزار و 477 هکتار مساحت، سه منطقه شکار ممنوع کوه موند، شاهزاده ابراهیم تنگ باهوش و کوه سیاه نیز با 170هزار هکتار وسعت تحت مدیریت این اداره کل هستند.

دلشب در باره منطقه حفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند بیان کرد: این منطقه با چشم اندازهای کم نظیر، تنوع ساحلی، جنگلهای حرا، خورها، مجتمع های مرجانی، چمنزارهای علف دریایی، وجود انبوع گونه های نادرگیاهی و جانوری، تنوع عظیم زیستگاههای منطقه ای منحصربه فرد و بسیار حساس است.

دلشب درمورد پارک ملی دیر - نخیلو گفت: این منطقه از توابع بخش بردخون در شهرستان دیر واقع است و از بی نظیرترین مناطقی است که با فرارسیدن فصل بهار مهاجرت پرندگان برای زاد آوری در آن آغاز می شود.

وی اضافه کرد: این پارک منطقه ای جلگه ای و کویری است که بیشترین ارتفاع آن از سطح دریا به کمتر از 10 متر می رسد و به صورت یک فلات در حاشیه خلیج فارس واقع است.

دلشب اظهارکرد: جزایر نخیلو و ام الگرم از زیستگاه های عمده و مهم منطقه خلیج فارس برای زادآوری پرستوهای دریایی است که درفصل تابستان پذیرای جمعیت قابل توجهی از انواع پرستوهای دریایی، کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ و پشت تیره، سلیم خرچنگ خوار، پرستوی خزری، اگرت ساحلی و سلیم کوچک است که این پرندگان تا اواخر شهریور میهمان این منطقه هستند.

دلشب گفت: همچنین لاک پشتهای نوک عقابی که از جمله گونه های در معرض انقراض هستند، از اسفند ماه شروع به تخم گذاری در جزایر نخیلو و ام الگرم (پارک ملی دیر- نخیلو)، سواحل نایبند و جزیره خارگو می کنند.

وی در باره جزیره ام الگرم بیان کرد: این جزیره زیستگاه بزرگترین کلونی جوجه آوری سلیم خرچنگ خوار در سطح خاورمیانه است.

دلشب، وجود جنگلهای مانگرو، سواحل شنی و ماسه ای و جزایر نخیلو و ام الگرم را ازجمله جاذبه های اکوتوریستی پارک ملی دیر نخیلو عنوان کرد.

وی در باره اثر طبیعی ملی کوه نمک جاشک گفت: این منطقه حفاظت شده در حد فاصل شهرستانهای دیر و دشتی واقع شده است و به دلیل وجود غارها، آبشارها و رودخانه های بسیار زیبا و پوشیده از نمک بازدید کنندگان زیادی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در باره اثر طبیعی ملی جزیره خارگو اظهارداشت: این اثرطبیعی با وسعت 3.5کیلومتر مربع در فاصله دو مایلی شمال جزیره خارگ قرار دارد و وجود سواحل شنی، ماسه ای و آبسنگ های مرجانی از جاذبه های این منطقه حفاظت شده برای جذب گردشگر است.

وی، اجتماع منحصربه فرد مرجانها و زیستمندان دریایی را از ویژگیهای پناهگاه حیات وحش خارگ عنوان کرد.

دلشب، درباره منطقه حفاظت شده مند بیان کرد: این منطقه حفاظت شده در منطقه بردخون از توابع شهرستان دیر و در فاصله 180کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد که زیستگاه پستاندارانی از جمله آهو، گرگ، روباه، سیاه گوش، کفتار، گربه وحشی، گراز و تشی و پرندگان بومی از جمله اگرت ساحلی، حواصیل خاکستری، باکلان، انواع کاکائی، کوکر، دلیجه، قخری، چکاوک کاکلی و ماهی گیرابلق است.

وی اضافه کرد: همچنین پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، کفچه نوک، درنا، هوبره، پرستوهای دریایی، کاکلی بزرگ، کاکلی کوچک، خزری، پرستوی دریایی کوچک و گونه سفید در این منطقه دیده می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مورد منطقه حفاظت شده حله گفت: این منطقه حفاظت شده در ساحل دریا و به فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر قرار دارد.

وی یادآور شد: نخل مرداب، نی بزواش، پیازین و لویی از جمله پوشش گیاهان تالابی و گیاهان گز و کهور از جمله گیاهان خشکی زی موجود در منطقه حفاظت شده حله است.

دلشب افزود: گرگ، شغال، روباه معمولی، خرگوش، گربه وحشی را از جمله پستانداران و درنا، فلامینگو، اگرت، اردک مرمری، اردک سفید، غاز خاکستری، انواع سلیم و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی و انواع بازهای شکاری از جمله پرندگان موجود در منطقه حفاظت شده حله است.

وی در باره منطقه حفاظت شده کوه بیرمی بیان کرد: این منطقه حفاظت شده در شهرستان تنگستان قرار دارد که از نظر تنوع دارای گونه های منحصر به فردی است.

دلشب، کل، بز، قوچ، میش، پلنگ، گربه وحشی و جنگلی و کفتار و وجود 95 گونه پرنده از انواع شکاری ها، کبک ها، تیهو، کمرکولی، دارکوب، شهدخوار را از جمله گونه های جانوری این منطقه حفاظت شده عنوان کرد.

وی اضافه کرد: پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده کوه بیرمی بادام کوهی، بنه، کلخن و افرا است و وجود چشمه های آب شیرین از دیگر جاذبه های منحصر به فرد این منطقه حفاظت شده است.

دلشب افزود: منطقه حفاظت شده کوه بیرمی با ارتفاع 1950متر از بلندترین کوه ها درمنطقه بوشهر است و به دلیل شرایط خاص برخی از سالها این منطقه برفگیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای حفاظت از این مناطق، محیط زیست اقدام به راه اندازی پاسگاههای محیط بانی کرده و در این پاسگاهها محیط بانان به صورت شبانه روزی برای حفاظت وپایش منطقه و جلوگیری از تخلف های زیست محیطی حضور دارند.

دلشب با بیان اینکه محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی با متخلفان برخورد می کنند، افزود: در مناطق حفاظت شده برای تثبیت مرز این مناطق، پنچ مارک (بتونهای سیمانی) ایجاد شده است.

وی درمورد پارک ملی دریایی نایبند و منطقه حفاظت شده مند یادآور شد: تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز در ساحل، صید بی رویه، حضور اسکله ها و موج شکن های متعدد در منطقه، آلودگی های نفتی اطراف منطقه و آلایندگی های پارس جنوبی، افزایش زمینهای کشاورزی در منطقه مند، تصرف زمینها از سوی افراد سودجو و صید و شکار غیرمجاز از جمله مشکلات این مناطق است.

وی با اشاره به آتش سوزی های مستمر منطقه حفاظت شده حله اظهار کرد: کاهش حجم آب تالاب به دلیل تخصیص ندادن حقآبه و خشکسالی های پی درپی باعث خشک شدن بخشی از زمین های تالاب حله شده است.

دلشب اظهار کرد: منطقه حفاظت شده حله 44هزار و 783هکتار وسعت دارد که از این میزان 20 هزار هکتار تالاب است اما خشکسالهای پی درپی باعث کاهش تنوع گیاهی و جانوری در این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه زنده بودن تالاب حله باعث رونق و زنده بودن روستاهای اطراف آن می شود، گفت: حله از جمله تالاب هایی است که برای آن طرح جامع مدیریت تدوین شده و با اجرای آن با همکاری جوامع محلی زمینه احیای مجدد تالاب فراهم می شود.

دلشب اظهارکرد: حفظ محیط زیست برای آیندگان ضروری است و همه باید برای حراست از آن تلاش کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: سه شنبه 18 آبان 1395، کدخبر: 82299376 (5655650)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین