پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
بارش برف و برودت هوا از یک طرف و کمبود غذا در زیستگاه های آهوان دشت سهرین باعث شده است تا محیط زیست استان زنجان نسبت به تهیه علوفه و پخش آن در این زیستگاه ها اقدام کند.
شعار سال: منطقه حفاظت شده دشت سهرین و سرخ آباد خاستگاه آهوانی است که به عنوان آهوان دشت سهرین مشهور هستند، آهوانی که طبق جدیدترین سرشماری ۱۲۰۰ راس در این منطقه زیست می کنند و برای در امان نگه داشتن این آهوان از گزند شکارچیان طرح های ویژه توسط محیط زیست اجرا می شود.

طی چند سال گذشته به علت کمبود و یا نبود علوفه در زیستگاه های آهوان دشت سهرین، این حیوانات به داخل روستا و یا حاشیه شهرها می رفتند ولی طی سالهای اخیر با پخش علوفه مورد نیاز آهوان دشت سهرین در محدوده منطقه حفاظت شده زیست می کنند.

پذیرایی زمستانه آهوان

طی چند روز اخیر و با توجه بارش شدید برف و برودت هوا تغذیه زمستانه محیط زیست زنجان به آهوان دشت سهرین توزیع شد و آهوان دشت سهرین زنجان از محیط زیست تغذیه زمستانه دریافت کردند .

دشت سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است و حدود ۳۵ هزارهکتار وسعت دارد، سهرین آخرین زیستگاه آهوان شمالغرب و غرب ایران محسوب می شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان از وجود بیش از هزار آهو در دشت سهرین خبر داد وگفت:باید امنیت در منطقه برای آهوان مد نظر قرار گیرد و در همین راستا منطقه ای در دشت سهرین برای حفاظت از آهوان پیش بینی شده است.

سید رضا موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغذیه آهوان در فصل زمستان، گفت: در این راستا با بارش برف بوته های علف در زمین های پوشیده از برف دشت سهرین پخش شد.

وی اظهار کرد: برای تغذیه آهوان دشت سهرین بیش از ۴ هزار بند یونجه ذخیره شده است و محیط بانان نسبت به تغذیه آهوان اقدامات لازم را در دستور کار دارند.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان گفت:در هر شرایطی پخش علوفه در تمام نقاط و حتی منطقه شکار ممنوعه که آهوان متمرکز هستند را خواهیم داشت.

موسوی به کشت گندم و جو در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در استان اشاره کردو گفت هدف از این کار تغذیه آهوان در فصل زمستان است و کشت گندم و جو سال گذشته انجام شده است.

این اداره کل با کاشت گندم ، جو و یونجه در اراضی که تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد بخشی از نیازعلوفه زمستانی وحش را تأمین نموده استوی افزود: در دشت سهرین این اداره کل با کاشت گندم ، جو و یونجه در اراضی که تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد بخشی از نیازعلوفه زمستانی وحش را تأمین نموده و مابقی از محل اعتبارات موجود خریداری و ذخیره می شود که در مواقع نیاز توسط محیط بانان توزیع می شود تا وحوش مشکلی از بابت تهیه علوفه نداشته باشند.

جعفری ادامه داد: تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور در دشت آهوان سهرین زندگی می کنند و این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان می باشد که این اداره کل همه ساله نسبت به تهیه علوفه حیوانات این منطقه اقدام می کند.

وی از وجود بیش از هزار آهو در دشت سهرین خبر داد و گفت: باید امنیت در منطقه برای آهوان مد نظر قرار گیرد و منطقه ای در دشت سهرین برای حفاظت از آهوان پیش بینی شده تا در زمستان در امان باشند.

مطالعات طرح مدیریتی دشت سهرین انجام شده است

مدیر کل محیط زیست استان زنجان گفت: مطالعات طرح مدیریتی دشت سهرین انجام شده و تفاهم نامه آن توسط استاندار امضاء شده و باید امنیت آهوان تامین شود و در این میان باید از ظرفیت مردمی هم برای حفاظت از جان آهوان در دشت سهرین استفاده شود.

موسوی تصریح کرد: در استان زنجان سه منطقه تحت مدیریت حفاظت شده داریم سرخ آباد ۱۲۰ هزار هکتار ، انگوران ۹۲ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش انگوران ۲۹ هزارهکتار و در مجموع ۲۴۴ هزار هکتار از استان معادل ۱۱ درصد مناطق استان زنجان را پوشش می دهد.

باتوجه به اینکه استان زنجان از مناطق سرد سیر کشور بوده و احتمال بارش های سنگین برف در طول فصل پاییز و زمستان به طور متناوب وجود دارد این اداره کل اقدام به تهیه علوفه و انبار آن در فصل تابستان نموده تا در زمان بارش برف در بین آهوان دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه و قوچ و میش های منطقه حفاظت شده انگوران توزیع کنند.

با اندکلی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبر گزاری مهر، تاریخ انتشار: 7 دی 1395، کد مطلب: 3860069، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین