پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
حادثه آتش سوزی درختان جنگلی، پوشش گیاهی و مراتع که از شامگاه یکشنبه منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان را دربرگرفته بود به رغم تلاش های گسترده نیروهای عملیاتی، بعد ازظهر روز دوشنبه آتش اطفا اما شامگاه و نیمه های شب مجدد شعله ور شد.

شعار سال: فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: پس از اطفا آتش حوالی ساعت ۱۴ ظهر روز گذشته /دوشنبه/، ساعت ۱۶ دوباره آتش شعله ور شد و پس از مدتی فروکش کرد و مجدد ساعت ۲۰ شاهد زبانه کشیدن آتش شدیم.

زعفر افشاری روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تا ساعت ۱۰ شب که نیروها خسته و درمانده از دامنه و ارتفاعات به پایین منطقه حفاظت شده آمدند آتش در نقاط صعب العبور همچنان شعله ور بود.

وی اظهار کرد: تاریکی شب، صعب العبور بودن منطقه و وجود پرتگاه های خطرناک اجازه فعالیت جهت اطفا و مهار آتش شعله ور شده در دل دره را به نیروی های عملیاتی نمی داد.

افشاری افزود: در این حادثه آتش سوزی متاسفانه بیش از ۳۰۰ هکتار از درختان جنگل، پوشش های گیاهی و مراتع منطقه حفاظت شده سرخ آباد از بین رفت و به حتم به جانوران موجود در منطقه نیز آسیب هایی وارد آمده است.
وی تصریح کرد: پس از اطفا و مهار دایم آتش و در فرصتی مناسب بررسی های لازم از سوی کارشناسان جهت تعیین وسعت منطقه دچار آتش سوزی شده صورت خواهد گرفت و در حال حاضر آمارهای ارایه شده بطور تقریبی است و این آمار دقیق نیست.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد با مساحت ۱۲۲۶۱۸هکتار از سال ۱۳۷۵تحت حفاظت قرار گرفته است دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود.

دامنه ارتفاعی ۵۰۰ تا۲۹۰۰ متر بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۵۰۰ میلی متر و ۱۱درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل نموده است.

پوشش گیاهی منطقه شامل ارس ،گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون،گون،آویشن، درمنه،کلاه میر حسن ، چوبک، لاله، مرزه، ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند .جانوران مهم منطقه عبارتند از آهو، پلنگ، پازن،گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدارایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله می باشد.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري درنانیوز، تاریخ انتشار 27 مرداد 1394، كد مطلب: 20460: www. durnanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین