پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۸۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از تعمیم طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای این طرح ملی به‌طور رسمی در دامغان با نصب دوربین‌هایی برای تصویربرداری از این گونه نادر و در خطر انقراض در زیستگاه قوشه کلید خورده است.

شعار سال: فرامرز اسفندیاری اظهار کرد: اخیرا در زیستگاه قوشه دامغان گزارش‌های مردمی دال بر روئیت یوزپلنگ آسیایی در این شهرستان داشتیم ضمن اینکه شواهد زیست‌محیطی نیز حکایت از این دارد که زیستگاه برای حضور و زیست یوز در شهرستان فراهم است.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر یکی از افراد بومی که از قضا فردی مطلع و کارمند کتابخانه‌ها است در زیست‌گاه قوشه یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده کرده است، افزود: این زیست‌گاه از قدیم یکی از زیست‌گاه‌های یوزپلنگ بوده اما در یکی-دو دهه گذشته گزارشی مبنی بر زیست یوز در آن نداشتیم.

این دوستدار حیات‌وحش به اعزام محیط‌بانان و کارشناسان حیات‌وحش به محل رویت یوزپلنگ خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه این مشاهده در یک منطقه انجام گرفته بود که زمین آن سفت بود و لذا کارشناسان با توجه به این سفتی زمین و وجود وزش باد و...نتوانستند که رد پای یوز را در منطقه رویت مشاهده کنند اما فردی که یوز را مشاهده کرده بود یک فرد تحصیل‌کرده بوده و شناخت خوبی از یوز داشته و تردیدی در یوز بودن آن نداشت.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان با بیان اینکه زیست‌گاه‌های دامغان در مجاورت زیست‌گاه‌های شهرستان شاهرود از مهمترین زیست‌گاه‌های یوز ایرانی است قرار دارد تصریح کرد: در یک‌سال اخیر مشاهده برخی رقبای یوزپلنگ آسیایی نظیر گرگ و کفتار در زیست‌گاه‌های دامغان زیاد بوده است.

وی ادامه داد: معمولا زیست‌گاهی که این دو گونه جانوری در آن به وفور دیده می‌شوند برای یوزپلنگ نیز مساعد است. ضمن اینکه دامغان از دیرباز زیست‌گاه یوزپلنگ بوده است و همواره این امید به رویت یوزپلنگ در شهرستان وجود داشته است.

اسفندیاری از افزایش جمعیت علف‌خوران در این شهرستان خبر داد و گفت: یکی دیگر از مهمترین دلایل برای بازگشت یوزپلنگ به زیست‌گاه‌های دامغان، وجود فراوانی طعمه‌ها و افزایش چشمگیر جمعیت آهو، کل، قوچ و میش و...در زیست‌گاه‌های دامغان است.

وی با بیان اینکه یوزپلنگ حیوانی است که تردد زیادی دارد افزود: یوزپلنگ اصولا جانوری مهاجر است و زیاد تغییر زیست‌گاه می‌دهد لذا همواره در زیست‌گاه‌های مجاور که طعمه آنها وجود دارد زیاد تردد می‌کند از این‌رو رویت چندین‌باره یوز در شهرستان شاهرود و تردد آن به زیست‌گاه‌های دامغان امری کاملا طبیعی است اگر چه زیست‌گاه‌های دامغان نیز همه ویژگی‌های لازم برای زیست این گونه در خطر را دارند.

وی با بیان اینکه نزدیک به دو دهه از آخرین رویت یوز در منطقه فرح‌آباد دامغان می‌گذرد گفت: در حال حاضر همه شواهد حکایت از این دارد که زمینه برای زیست یوزها در دامغان فراهم است و از همین رو مسئولان نیز با تعمیم طرح ملی حفاظت از یوزپلنگ به دامغان موافقت کردند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از کاشت دوربین‌هایی در زیست‌گاه قوشه دامغان در هفته‌های اخیر خبر داد و از عموم مردم محلی و دوستداران محیط‌زیست خواست که با توجه به اینکه این دوربین‌ها در اماکنی کاشته شدند که برای همه قابل رویت است، به حفاظت از آنها کمک کرده و از دست زدن به دوربین‌ها اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه برخی از دوربین‌ها در مجاورت هم هستند تا عبور حیات‌وحش کاملا تصویربرداری شود، خاطرنشان کرد: کسانی که خدای ناکرده به دوربین‌ها آسیبی وارد کنند از طریق دیگر دوربین‌ها تصویربرداری می‌شوند و برابر قوانین با افراد خاطی برخورد می‌شود.

اسفندیاری با بیان اینکه در گذشته نه تنها در دامغان که یوز در جنوب سمنان نیز وجود داشته افزود: معمولا یوزها که بیشتر در دشت‌ها شکار و طعمه‌ خود را دنبال می‌کنند در گذشته در گستره‌ای از سمنان، دامغان، شاهرود، جاجرم، سبزوار و...زیست داشتند که در سال‌های اخیر این گستره کمی محدودتر شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تیتریک، تاریخ 2 آبان 95، کد مطلب:: www.titreyek.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
چرا می گید چند دهه غیبت. خیلی ها این جانور را در این مدت دیده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین