پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
انقراض یک امر طبیعی است. هر جانوری بالاخره یک روز منقرض می شود
شعارسال:انقراض یک امر طبیعی است. هر جانوری بالاخره یک روز منقرض می شود. خلاصه این که انقراض دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. و به قول شاعر:

«هر گل که بیشتر به چمن می دهد صفا      گلچین انقراض امانش نمی دهد»

گونه های زیادی از جانوران تا کنون منقرض شده اند که مهمترین آن ها عبارتند از:

دایناسورها: دانشمندان بر این باورند که دایناسورها در ایام قدیم منقرض شده اند. تحقیقات نشان می دهد که اکنون هیچ گونه دایناسوری بر روی کره زمین زندگی نمی کند. محققان علت اصلی انقراض دایناسورها را تغییرات آب و هوایی و سرماخوردگی ناشی از آن برآورده کرده اند.

سرنتی پیتی ها: طبق تحقیقات به عمل آمده، آخرین بازمانده سرنتی پیتی که از محبوبترین موجودات بین متولدین دهه شصت محسوب می شود در ماه گذشته به علت تصادف در جاده تهران-چالوس دار فانی را وداع گفت. وی پیش از مرگش تمامی اموال خود را به نام «کُنا» کرده بود.

ببر مازندران: سازمان حفاظت محیط زیست در اوایل دهه ۱۳۵۰ انقراض ببر مازندران را قطعی اعلام کردند. گرمای کره زمین، شکار بی رویه و موجودی به نام «ظل السلطان» پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار از عوامل اصلی انقراض ببر مازندران به شمار می آیند.

از این ها: عامه مردم، عدم وجود سکه به میزان کافی، کوبیده شدن مشت جهت تف کردن سکه بلعیده شده و کنده شدن سیم را ازعوامل اصلی انقراض این ها می دانند.

در کنار گونه های منقرض شده، گونه های بسیاری هم وجود دارند که در معرض انقراض قرار دارند و اگر حواسمان را جمع نکنیم تا چند سال آینده به جمع منقرض شدگان می پیوندند. از جمله:

مدیران لایق، غیر اختلاس گر، فاقد حقوق نجومی، وام های کلان و یا مسکن تخفیف خورده: چند تا دانه بیشتر از این موجودات باقی نمانده است که روزانه با افشای اسناد و مدارک گوناگون از تعدادشان کاسته می گردد و خطر انقراض به شدت آن ها را تهدید می کند.

گیلانشاه شرقی: این جانور در جریان مهاجرت سالیانه، دو بار مسیر پرواز استرالیا به شرق آسیا را طی می‌کند. گران شدن بلیط تور هوایی تهران- ملبورن و مشکلات صدور ویزا می تواند به انقراض این حیوان زحمت کش منجر شود.

یوزپلنگ ایرانی: طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده تنها دو یوزپلنگ ایرانی ماده باقی مانده اند که آن ها نیز به علت ادامه تحصیل و عدم شرایط مناسب اقتصادی قصد ازدواج ندارند و با این اوضاع خطر انقراض بیش از هر زمانی یوز ایرانی را تهدید می کند. البته پلنگ زیاد است و منظور نگارنده در اینجا صرفا یوزپلنگ است. کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی به آدرس cheetahday.com در حال جمع آوری امضا در ذیل طوماری خطاب به رئیس جمهور است. در این نامه از رئیس جمهور محترم درخواست می شود که با ارائه تسهیلات ویژه (از جمله وام بدون بهره ازدواج و مسکن، کمک هزینه تهیه جهیزیه و نامگذاری روز نهم مهرماه به نام این عزیزان) امکانات لازم را برای ازدواج این دو یوزپلنگ ماده فراهم کند. اگر دلتان برای یوز ایرانی می سوزد همین الان این نامه را امضا کنید و جانورانی را از نگرانی برهانید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: سه شنبه 9 شهریوز 1395، کد خبر: 3756121 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین