پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
امسال هجوم حداکثری آنفولانزا ، ترس مردم و بی رمق شدن کادر درمان ،عدم واکسیناسیون در زمان مناسب و عدم توزیع داروی این بیماری حل این بحران را پیچیده کرد تا جایی که آمار تلفات هر روز بیشتر از روز قبل شد و نگرانی ها افزونتر.

شعارسال:داستان آنفولانزا داستان تازه ای در ایران نیست. هرسال با شروع فصل سرما میهمان ناخوانده ی کشور می شود اما چیزی که در این میان قابل توجه است عدم برنامه ریزی درست و کارا برای مواجه با این بیماریست .
 
امسال هجوم حداکثری آنفولانزا ، ترس مردم و بی رمق شدن کادر درمان ،عدم واکسیناسیون در زمان مناسب و عدم توزیع داروی این بیماری حل این بحران را پیچیده کرد تا جایی که آمار تلفات هر روز بیشتر از روز قبل شد و نگرانی ها افزونتر.
 
کاملا قابل پیش بینی بود که وزارت بهداشت با این شرایط نمیتواند بحران آنفولانزا را مدیریت کند هرچند به گفته متخصصین آنفولانزای امسال شدیدتر از هرسال بود اما از نشانه هایش می شد حدس زد که سونامی در راه است و متاسفانه این وزارت خانه که میتوانست با پیشگیری و اطلاع رسانی آن را به خوبی مدیریت کند و این دوران سخت را هم مردم بدون استرس سپری کنند با عدم مدیریت این بحران نمره مردودی در کارنامه خود ثبت کرد.
 
گام اول اطلاع رسانی به موقع و صحیح به گروههای هدف بود که به درستی انجام نپذیرفت. همانطور که این وزارت خانه در کمپین فشار خون همه توان خود را برای رسیدن به هدف بسیج کرد میتوانست همین روال را در زمینه بیماری آنفولانزا بکار گیرد.اطلاع رسانی زمانی صورت پذیرفت که با روش نامناسب فقط به همه گیر شدن موج وحشت از این بیماری دامن زده شد.
 
گام دوم عدم تامین واکسن آنفولانزا بود. واکسنی که سال گذشته حتی در مرز برای زائرین کربلا هم تزریق می شد تا بتوانند ورود این ویروس به کشور را کنترل کنند نه تنها بین زائرین توزیع نشد بلکه حتی برای مردم عادی و در داروخانه ها هم دیرهنگام توزیع شد.
 
دکتر نمکی مقام عالی وزارت هم زمانی روی آنتن تلوزیون برای اعلام واردات مجدد واکسن آنفولانزا ظاهر شد که زمان طلایی تزریق گذشته بود . در واقع نوشدارو پس از مرگ سهراب....
 
علاوه بر اینها عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح از تریبونهای رسمی مثلا رسانه ها و صدا و سیما و غیر رسمی مثل کانالها در شبکه های اجتماعی برای تزریق این واکسن منجر به جا ماندن عده ی زیادی از تزریق به موقع واکسن شد و پس از آن هم در زمان اوج این بیماری با عدم مدیریت اطلاع رسانی و اخبار درست بازار شایعات گرم شد و مردم برای تزریق دیرهنگام این واکسن که چندان کارایی لازم را هم نداشت هجوم آوردند.
 
در این میان کادر درمان بیمارستانها نیز اوضاع خوبی ندارند یکی از پرسنل کادر درمان به سلامت نیوز گفت : "حدود 15 روزه حسابی اورژانس ها رو شلوغ کردن همه هجوم اوردن حتی نصف شبها هم تختها پر هست سرپایی هم از حضور همگان بی نصیب نیستیم. فرد برای یک سرفه ، خارش ساده ی گلو هم پا شده اومده اورژاتس. نیرویی هم اضافه نشده بعد شیفت نصف جون برمیگردیم خونه. ملت فکر میکنن اگه نرن بیمارستان هلاک میشن. تبلیغات زیادی هم شده مردم هم واقعا ترسیدند"
 
بار روانی زیادی که برای این موضوع ایجاد شد هم برای مردم آسیب رسان بود و هم برای کادر درمان. تلاشهایی که میشد با مدیریت صحیح وقف کارهای بهتر در جهت توسعه کشور شود.
 
در زمانه ای که گاها آلودکی هوا نفسها را به شماره می اندازد و گرانی و سوءتدبیر در بازار کالاهای اساسی ذهن مردم را مشوش کرده آیا وزارت بهداشت یک مدیر برنامه ریزی نداشت که حداقل این یک مورد از میان برداشته شود و مردم نگران جان دادن در اثر آنفولانزا نباشند؟
 
آنچه مشخص است این است که هم در زمینه کنترل و پیشگیری این بحران وزارت بهداشت نتوانست نمره قبولی کسب کند و هم در زمینه اعتماد سازی نتوانست موثر واقع شود.
 
شاید این سوال در ذهن بسیاری از متخصصین ،مدیران و حتی مردم بوجود بیاید وزارت خانه ای که نتوانست آنفولانزا را مدیریت کند چطور میتواند از پس مدیریت مسائل کلیدی نظام سلامت بربیاد؟
 
*دکترای مدیریت رسانه-سردبیر سلامت نیوز
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری سلامت نیوز   ،تاریخ انتشار:   17  آذر 1398،کدخبر:  285807    ،www.salamatnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین