پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
فرماندار تهران: بهترین کمک مردم به متکدیان کمک نکردن به آنهاست / يك‌بار ديگر نارضايتي مردم از باندهاي تكدي‌گري در پايتخت، مسئولان را احتمالاً به يك اقدام نمايشي ديگر واداشت تا براي موضوعي كه نياز به يك كار سازمان‌يافته دارد، رفتاري تكراري به خرج دهند.
شعارسال: يك‌بار ديگر نارضايتي مردم از باندهاي تكدي‌گري در پايتخت، مسئولان را احتمالاً به يك اقدام نمايشي ديگر واداشت تا براي موضوعي كه نياز به يك كار سازمان‌يافته دارد، رفتاري تكراري به خرج دهند.

سال‌هاست طرح جمع‌آوري متكديان در قالب برنامه‌هاي نمايشي فقط چند روز‌ي از سوي دستگاه‌هاي متولي پيگيري مي‌شود و بعد ابتر باقي مي‌ماند و برخي مسئولان سال‌هاست اين بلوف را مي‌زنند ولي اين ساماندهي و جمع‌آوري با روش‌هاي نمايشي نه تنها از تعداد اين افراد و باندهاي حرفه‌اي فعال در اين بخش كم نكرده است بلكه وضع بدتر هم شده است.

تكدي‌گري به عنوان يك آسيب در كنار ساير آسيب‌هاي اجتماعي در كف خيابان و معابر شهري سيما و چهره شهري را نامناسب كرده‌ است. هرچند فقر و كوچ افراد محروم از نقاط روستايي و دورافتاده و حضور افراد ديگر از ساير كشورها از عوامل اصلي اين آسيب به شمار مي‌رود ولي معضل تكدي‌گري در كشور و پايتخت‌، سابقه‌اي به طول شهرنشيني دارد و در سال‌هاي اخير اين معضل يعني تكدي‌گري به شيوه‌ها و روش‌هاي مختلف در شهر ديده مي‌شود. عده‌اي اين حرفه را به رغم داشتن وضع مالي مناسب به عنوان شغل پردر‌آمد خود انتخاب كرده‌اند و به مال‌اندوزي مي‌پردازند.

* فعاليت باندهاي حرفه‌اي در حوزه تكدي‌گري

بخش زيادي از افراد و كودكاني كه در معابر شهري اقدام به تكدي‌گري مي‌كنند از سوي باندهاي حرفه‌اي ساماندهي مي‌شوند و براي اين كار آموزش مي‌بينند.

استفاده از كودكان و زنان حربه‌اي براي اين باند شده است تا آنجايي كه بسياري از اين افراد كه در ميان آنها كودكان، نوزادان و زنان بسياري نيز ديده مي‌شود به خدمت گرفته شده‌اند تا به كار تكدي‌گري بپردازند. وجود مكان‌هاي معين و سركشي افراد مشخص براي تغذيه و جمع‌آوري پول‌هاي متكديان خود نشان از فعاليت‌ باندهاي حرفه‌اي در اين زمينه دارد تا جايي كه كودكان و افراد را به بردگي گرفته و از آنان در مقاصد شوم خود استفاده مي‌كنند. حضور آزادانه اين افراد در معابر شهري و مكان‌هاي معين نشان از آن دارد كه اين افراد يا مسئولان باند‌هاي تكدي‌گري توانسته‌اند با روش‌هاي مختلف يا مأموران را دور بزنند يا با آنان كنار آيند كه برخورد نكردن با اين گونه افراد سؤال‌هاي بي‌شمار بدون پاسخي را براي شهروندان باقي گذاشته است.

اضافه شدن متكديان خارجي به متكديان چند سالي است كه عده‌اي از افراد و كودكان كه به همراه خانواده در شهرها به خصوص پايتخت به تكدي‌گري مشغول هستند از كشورهاي ديگر همچون پاكستان، بنگلادش و كشورهاي آفريقایی که به پايتخت آمده‌اند و دست به گدايي زده‌اند. اين افراد با ظاهر و لباس‌هاي انگشت‌نما در حالي در معابر شهري به تكدي‌گري مشغول هستند كه حضور غيرقانوني آنها و عدم برخورد دستگاه‌هاي متولي با آنان براي شهروندان جاي سؤال دارد.

* اجراي طرح‌هاي نمايشي ساماندهي متكديان

سال‌هاست كه انواع و اقسام طرح‌هاي جمع‌آوري و ساماندهي متكديان در شهر تهران به اجرا در مي‌آيد و مسئولان با اجراي اين طرح‌ها درصدد هستند متكديان را جمع‌آوري و پس از ساماندهي و جداسازي افراد نيازمند واقعي را شناسايي و با تكدي‌گري برخورد قانوني بكنند اما افسوس كه اين طرح‌ها در چند روز اول اجرايي شده و ابتر باقي مي‌ماند. اجراي اينگونه طرح‌ها در حالي ادامه دارد كه نه تنها براي نيازمندان واقعي كاري انجام نشده است حتي پس از اجراي طرح‌هاي ساماندهي بر تعداد متكديان در معابر شهري نيز افزوده شده است.

در اين زمينه فرماندار شهر تهران از اجراي عمليات جمع‌آوري متكديان تهران در نشست قرارگاه جمع‌آوري متكديان و جذب كودكان بي‌سرپرست با حمايت استاندار تهران خبر داد.

* درآمد 3 تا 30 ميليوني متكديان

عيسي فرهادي فرماندار تهران در حاشيه نشست برنامه‌ريزي طرح جمع‌آوري متكديان تهران كه به رياست استاندار تهران و با حضور فرماندار تهران و مسئولان بهزيستي، نيروي انتظامي، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و شهرداري تهران برگزار شد، گفت: فرمانداري تهران با حمايت استاندار، شهرداري، بهزيستي، دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در ساختن تهران عاري از متكدي مصمم است. وي افزود: براساس اقدامات كارشناسي طي روزها و ماه‌هاي گذشته، گدايان و سرتيم متكديان تهران مشخص شده‌اند و برنامه‌ريزي براي غربالگري آنها به كمك شهرداري و بهزيستي فراهم شده است. فرهادي با بيان اينكه اجراي عمليات جمع‌آوري متكديان تهران با همكاري و حمايت مردم آغاز شده، عنوان كرد: مردم بدانند كه گدايان تهران براساس بررسي‌ها بين 3 تا 30 ميليون تومان درآمد دارند و شبكه‌هاي مختلف از آنها بيگاري كشيده و سود به جيب مي‌زنند.

*3 ماه تا 2 سال حبس براي سر‌شبكه گدايان

فرماندار تهران افزود: بهترين كمك مردم به متكديان كمك نكردن به آنها است و مراكزي همچون مؤسسات خيريه، بهزيستي و كميته امداد براي حمايت از نيازمندان واقعي وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه در اين طرح، متكديان نيازمند شناسايي شده و تحت پوشش نهادهاي حمايتي قرار مي‌گيرند، گفت: بعد از غربالگري عده‌اي از متكديان در اختيار شهرداري و اتباع بيگانه نيز در اختيار اداره اتباع قرار مي‌گيرند. به گفته فرماندار تهران، سرشبكه گدايان نيز از سه ماه تا دوسال حبس شده و اموال آنها بازگردانده مي‌شود.

* بلوف يا طرح اجرايي كار‌ساز‌؟

هرچند سال‌هاست مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي به دليل ناكارآمدي و شانه خالي كردن دستگاه‌هاي متولي همچنان به عنوان يك معضل باقي مانده است و چرخه معيوب ساماندهي همچنان ادامه دارد با اين حال بهتر بود كه اين طرح فاز به فاز پس از مشخص كردن وظايف بخش‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه اجرايي و سپس نسبت به اعلام آن از سوي فرمانداري اقدام مي‌شد نه اينكه با اعلام قبلي و مشخص كردن زمان اجراي اقدام صورت مي‌گرفت، چراكه با اعلام زمان باندهاي حرفه‌ای تكدي‌گري از فرصت استفاده كرده تا در چنگال قانون گير نيفتند. اگر اين طرح هم جواب ندهد، گويا برخي مسئولان فقط بلوف زده‌اند تا شانه از بار مسئوليت خالي كنند. بايد منتظر ماند تا ديد طرح جمع‌آوري و ساماندهي چگونه اجرا مي‌شود و چه نتايجي در بر خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان صفحه 3، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395 ، شماره: 4878.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین