پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۳۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
پیرو انتقاد و هشدار دیروز رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از مدیرعامل شرکت ایران خودرو بدلیل پیش فروش غیرقانونی خودروهایی که مجوز آلایندگی آنها را کسب نکرده بود، این سازمان امروز کوتاه نیامد و شکایت خود از ایران خودرو را به سازمان بازرسی کل کشور برد.

شعار سال:سازمان حفاظت محیط زیست از شرکت ایران خودرو به دلیل پیش‌فروش غیر قانونی خودرو به سازمان بازرسی شکایت کرد.


*** شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از ایران خودرو به سازمان بازرسی

پیرو انتقاد و هشدار دیروز رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از مدیرعامل شرکت ایران خودرو بدلیل پیش فروش غیرقانونی خودروهایی که مجوز آلایندگی آنها را کسب نکرده بود، این سازمان امروز کوتاه نیامد و شکایت خود از ایران خودرو را به سازمان بازرسی کل کشور برد.


*** پیش فروش غیرقانونی ایران خودرو

علیرغم نامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت صنعت و ایران خودرو از حدود یک ماه و نیم گذشته تا روز گذشته، برای جلوگیری از پیش‌فروش خودروهایی که مجوز آلایندگی آنها اخذ نشده است، شرکت ایران خودرو راس ساعت و روز مقرر اقدام به پیش‌فروش خودروهای مورد نظر کرد.

این موضوع باعث شد تا امروز سازمان حفاظت محیط زیست شکایت از ایران خودرو را به سازمان بازرسی کل کشور ببرد.

در نامه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با موضوع تخلف شرکت ایران خودرو در پیش فروش محصولات، آمده است:

بسمه تعالی

جناب آقای شکربیگی، معاون محترم نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: تخلف شرکت ایران خودرو در پیش فروش محصولات

با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند مطابق با ماده ۴ قانون هوای پاک، فروش و پیش‌فروش تمامی وسایل نقلیه موتوری تولیدی و وارداتی در کشور مستلزم اخذ تاییدیه آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

مطابق با آیین‌نامه فنی ماده ۲ همین قانون تمامی خودروهای بنزینی تولید داخل از ابتدای سال ۹۹ می‌بایست مطابق با سطح آلایندگی یورو ۵ تولید شوند.

بنابراین خودروسازان می‌بایست قبل از موعد مذکور نسبت به ارتقاء سطح آلایندگی محصولات خود و اخذ تاییدیه از سازمان اقدام نمایند.

در مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ سازمان طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را عنوان نموده و از آن وزارتخانه درخواست نمود که خودروسازان مدارک مورد نیاز جهت ارتقاء سطح آلایندگی محصولات خود را حداکثر تا پایان سال جاری به این سازمان ارائه نمایند.

همچنین طی نامه ارسالی به شماره ۹۸/۳۰۰/۳۲۳۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام گردید که بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش محصولات یورو ۴ برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان می‌بایست قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش‌فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام نمایند.

با عنایت به توضیحات بالا به استحضار می‌رساند که شرکت ایران خودرو طی بخشنامه شماره ۴۲۴۱ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۰ اقدام به پیش‌فروش چهار مدل از تولیدات خود نمود.


تاریخ شروع ثبت نام این پیش فروش روز ۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ساعت ۱۱ صبح تعیین گردید.

هر ۴ مدل محصولی که در بخشنامه مذکور تعیین شده بودند دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ بوده و موعد تحویل آنها آذرماه سال ۹۹ تعیین گردیده است.

مطابق قانون هوای پاک شماره‌گذاری این محصولات برای سال ۹۹ ممنوع بوده و خودروساز مربوطه حق پیش‌فروش آنها را ندارد.

این سازمان حسب اطلاع از موضوع، قبل از زمان پیش‌فروش نامه‌ای به شماره ۹۸/۳۱۰/۳۹۱۲۱ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۳ به شرکت مذکور ارسال نموده و با تشریح شرایط، خواستار لغو پیش‌فروش شد.

این موضوع به صورت شفاهی نیز به دفتر مدیرعامل آن شرکت اطلاع داده شد.

اما در کمال تاسف، آن شرکت بدون هیچ‌گونه توجیهی به اخطار سازمان، راس زمان مقرر اقدام به ثبت‌نام پیش‌فروش محصولات نمود که یک تخلف آشکار از قانون محسوب می‌شود.

تصدیق می‌فرمایید که خودروهای پیش‌فروش شده، در صورتی که نتوانند تاییدیه آلایندگی سطح یورو ۵ را تا پایان سال جاری از سازمان محیط زیست اخذ نمایند، با توجه به ممانعت این سازمان از شماره‌گذاری خودروها مشکلات و تبعات اجتماعی عدیده‌ای را ایجاد خواهد نمود، خصوصاً اینکه درصدی از مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام از مشتریان اخذ شده است.

علی‌هذا از آن سازمان محترم تقاضا دارد به این عمل غیرقانونی شرکت ایران خودرو رسیدگی نموده و خودروسازان را در جهت عمل به قانون هدایت نماید.

پیشاپیش از حسن همکاری حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را دارد.

مسعود تجریشی

معاون محیط زیست انسانی

شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از ایران خودرو به سازمان بازرسی

 

شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از ایران خودرو به سازمان بازرسی

در نامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت صنعت و بازرسی کل کشور علاوه بر انتقاد از شرکت ایران خودرو بدلیل تخلف در پیش‌فروش خودروهای فاقد مجوز آلایندگی، نسبت به مشکلاتی که در آینده برای افرادی که این خودروها را پیش‌خرید کرده‌اند، پیش می‌آید هشدار جدی داده شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع،تاریخ انتشار:24آذر1398،کد خبر: 151532،sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
بد نیست این موضوع را هم بررسی کنید :
اگر یکی از صنایع کشور به هردلیل بابت کارکردهای ناقص و بعضا متضاد سازمان حفاظت محیط زیست ناراضی باشد، به کجا باید شکایت کند و نگران تبعات مغرضانه سازمان هم نباشد؟
#انتقال آب خزر #هدردادن منابع ملی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین