پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۵۰۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
به دنبال فراخوان طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد برای نقد عملکرد این دانشگاه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد از جمله آرمین کافی دبیر، محدثه مصفا دبیر فرهنگی، محمد جواد کریمی دبیر آموزش و عرفان قاسمی دبیر سیاسی این تشکل به نقد عملکرد این دانشگاه پرداختند.

شعارسال: به دنبال فراخوان رئیس دانشگاه آزاد برای نقد دانشگاه آزاد اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند با حضور در «خبرگزاری دانشجو» به نقد عملکرد این دانشگاه پرداختند.

 به دنبال فراخوان طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد برای نقد عملکرد این دانشگاه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد از جمله آرمین کافی دبیر، محدثه مصفا دبیر فرهنگی، محمد جواد کریمی دبیر آموزش و عرفان قاسمی دبیر سیاسی این تشکل  به نقد عملکرد این دانشگاه پرداختند.
 
متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

آرمین کافی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد در میزگرد نقد عملکرد دانشگاه آزاد؛ گفت: با توجه به شرایطی که در گذشته بر دانشگاه آزاد حاکم بود فعالیت‌های دانشجویی در این دانشگاه به صورت حداقلی بود؛ اما امروز با توجه به تغییر رویکرد دانشگاه فعالیت‌های دانشجویی در این دانشگاه بیشتر شده است.
 
وی افزود: در گذشته مجوز فعالیت به تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد داده نمیشد، ولی امروز شرایط بهتر شده با این وجود هنوز فرهنگ فعالیت تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه نسبت به فعالیت کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی نهادینه نشده است و خیلی از اختیارات را به تشکل‌های دانشجویی نمی‌دهند.
 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد مسئولان نسبت به اختیارات یک تشکل دانشجویی آگاه نیستند و چون هنوز فرهنگ فعالیت تشکل‌های دانشجویی نهادینه نشده مسئولان این دانشگاه میخواهند تشکل‌ها محدود باشند، افزود: با توجه به درخواست آقای طهرانچی رئیس دانشگاه برای نقد عملکرد دانشگاه آزاد، یکی از نقد‌هایی که به او وارد است این است که باید به تمام مسئولان واحد‌ها ابلاغ کند که به تشکل‌های دانشجویی برای انجام فعالیت‌های دانشجویی بیشتر بها بدهند، چون در این صورت هم دانشجویان سود میبرند و هم دانشگاه میتواند دانشجوی تاثیرگذارتری را به جامعه تحویل بدهد.
 
وی از محدود کردن اختیار عمل واحد‌های دانشگاه آزاد انتقاد کرد و افزود: این محدودیت باعث شده تا واحد‌های دانشگاه آزاد برای جذب بودجه هر برنامه‌اای مجبور شوند پروسه‌ای را طی کنند؛ بنابراین یکی از توصیه‌های ما به آقای طهرانچی این است که اختیار عمل را به واحد‌های دانشگاه آزاد برگرداند تا شاهد تاثیرگذاری هر چه بیشتر این واحد‌ها باشیم.
 
کافی با بیان اینکه کاهش بودجه دانشگاه آزاد مانع فعالیت‌های دانشجویی شده تصریح کرد: وقتی در فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی اخلال ایجاد شود دانشجو نمیتواند بسیاری از محیط‌ها را تجربه کنند به همین دلیل به صورت تک بعدی از دانشگاه فارغ التحصیل میشود و همین مسئله او را را در آینده متضرر خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد باید بستری را برای دانشجو فراهم کنند تا او بتواند هیجانات خود را در فضای دانشگاه تخلیه کند، افزود: دانشجو باید مفاهیم سیاسی را در دانشگاه فرا بگیرد، چون فضای دانشگا بستر امنی برای انتقال این مفاهیم است به گون‌های که در این فضا به راحتی میتوان دانشجو را نسبت به شبهاتی که دارد با ادله علمی قانع کرد و مسیر درست را به او یاد داد، اما اگر این بستردر دانشگاه فراهم نشود دانشجو ممکن است از طرق دیگر به بیراهه برود.
 
کافی با تاکید بر اینکه مسئولین دانشگاه آزاد باید در فعالیت‌های دانشجویی با حسن ظن با دانشجویان برخورد کنند و اگر این حسن ظن و اعتماد وجود ندارد حداقل خود نیز در برنامه‌های دانشجویی مشارکت کنند تا شاهد رکود فعالیت‌های دانشجویی نباشیم تصریح کرد: رکود فعالیت‌های دانشجویی پویایی را از دانشگاه میگیرد. با این وجود اولین کسی که از این وضعیت ضرر میکند دانشجو است و اگر دانشجو تک بعدی شود هیچ آیند‌های نخواهد داشت.
 
وی از محافظه کاری دانشگاه آزاد در برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجوانتقاد کرد و افزود: دانشگاه آزاد طی بخشنام‌های به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ کرده بود که برنامه‌های روز دانشجو در فضایی آرام برگزار شوند.
 
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند خواستار برگزاری دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان دانشگاه آزاد شد و افزود: حضور دانشجویان در دوره‌های کارآموزی باعث میشود که آن‌ها مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار فرا بگیرند.
 
کافی در بخش دیگری از اظهارات خود به فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌های نشریات دانشجویی، اصول کار تشکیلاتی، یادداشت نویسی، میزبانی شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور و اکران مستند متولد اورشلیم به حضور کارکردان مستند از جمله فعالیت‌های این تشکل طی چند ماه اخیر بوده است.
 
محدثه مصفا دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد واحد دماوند نیز با اشاره به اینکه شورا‌های فرهنگی دانشگاه آزاد از فعالیت‌های فرهنگی اطلاع کافی ندارند و باید توجیه شوند، افزود: زمانی که جلسات شورا‌های فرهنگی برگزار میشوند باید در خصوص برنامه‌های فرهنگی تصمیم گیری شود، ولی بیشتر وقت این شورا‌ها به مسایل غیر فرهنگی اختصاص مییابد و به همین جهت شورا‌های فرهنگی تاثیرگذاری لازم را در فعالیت‌های فرهنگی ندارند در هر حال این شورا‌ها بیشتر دنبال این هستند که فعالیت‌هایی را اجرا کنند که در فضای خارج از دانشگاه بروز و ظهور داشته باشند.


وی با تاکید بر اینکه بودجه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد باید صرف فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان شود نه صرف برنامه‌های متناسب با فضای خارج از دانشگاه تصریح کرد: مسئولان فرهنگی دانشگاه آزاد بیشتر تلاش میکنند برنامه‌هایی را اجرا کنند که در فضای خارج از دانشگاه شناخته شوند و اینکه چقدر برای دانشجو هزینه میشود تقریباً هیچ است.
 
مصفا بر ضرورت جوانگرایی در بین مسئولان دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: شرایط سنی مسئولان دانشگاه آزاد باید به گون‌های باشد که بتوانند شرایط سنی دانشجویان را درک کنند، اما در حال حاضر به دلیل بالا بودن میانگین سنی در بین مسئولان این درک وجود ندارد.
 
محمد جواد کریمی مدیر مسئول نشریه دانشجویی سپند و دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند نیز به سیاست گذاری اشتباه جذب دانشجو در دانشگاه آزاد از ۱۵ سال پیش تا کنون اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها جذب دانشجو در دانشگاه آزاد به گون‌های بوده که از هر طیفی وارد این دانشگاه شده است به گون‌های که میانگین سنی دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی به جای این که بین ۲۰ تا ۲۵ سال باشد افزایش نا متنابهی داشته و بین ۳۰ تا ۳۵ سال است.
 
وی تصریح کرد: افزایش میانگین سنی دانشجویان دانشگاه آزاد موجب شده تا دانشجویان دغدغه فعالیت‌های فرهنگی را نداشته باشند و، چون دانشجویان بیشتر به دنبال برنامه‌های آموزشی خود هستند همین مسئله موجب کاهش فعالیت‌های فرهنگی شده است.
 
کریمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی موجب پویایی دانشگاه و دانشجو میشود، تصریح کرد: سیاست گذاری‌های غلط نباید فرصت فعالیت‌های فرهنگی را از دانشجویان دانشگاه آزاد بگیرد بنابراین مسئولان این دانشگاه باید در رویه پذیرش دانشجو تجدید نظر کنند.
 
 
وی با بیان اینکه، چون در گذشته بودجه‌های قابل توجهی به واحد‌های دانشگاه آزاد اختصاص مییافت به همین دلیل دست واحد‌ها برای حمایت از نشریات دانشجویی بازتر بود، اما الان به دلیل کاهش جمعیت دانشجویان و به تبع آن کاهش بودجه، دانشگاه مقداری نسبت به فعالیت‌های علمی کم لطفی میکند، افزود: اگر به دانشجویان دانشگاه آزاد اعتماد شود و بودجه‌های لازم به فعالیت‌های علمی به ویژه در باشگاه پژوهشگران جوان اختصاص یابد دانشجویان این دانشگاه نیز میتوانند در عرصه فعالیت‌های علمی در سطح کشور بدرخشند. در هر حال درخواست بنده از آقای طهرانچی این است که از فعالیت‌های علمی در دانشگاه آزاد حمایت بیشتری صورت بگیرد، چون زمانی تحصیل در دانشگاه آزاد اثربخش است که دانشجو بتواند آموخته‌های خود را در قالب مقاله در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر کند.
 
عرفان قاسمی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند نیز بر ضرورت به روز کردن سرفصل‌های آموزشی در دانشگاه آزاد تاکید کرد و افزود: محتوای برخی از کتبی که در دانشگاه آزاد تدریس میشوند مربوط به ۳۰ پیش هستند بنابراین دانشجو در صورت فارغ التحصیل شدن با این آموخته‌ها نمیتواند جذب بازار کار شود در هر حال باید محتوای دروس این دانشگاه هر ۵ تا ده سال یکبار مورد بازنگری قرار بگیرند.
 

وی با انتقاد از عدم صدور مجوز برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره در دانشگاه آزاد تصریح کرد: در دانشگاه آزاد هم مسئولان ترس دارند که به کرسی‌های آزاداندیشی مجوز بدهند و هم اینکه دانشجویان به دلیل هراس از برخورد میترسند نظرات خود را بیان کنند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  دانشجو  ،تاریخ انتشار:26   آذر 1398،کدخبر: 812961  ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین