پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۶۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸
به دنبال تصمیم جنجال برانگیز دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، زمزمه‌هایی در اسپانیا و لهستان برای خروج از اتحادیه با شعار "دیگر تحقیر نه" آغاز شده است.


شعار سال:به دنبال تصمیم جنجال برانگیز دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، زمزمه‌هایی در اسپانیا و لهستان برای خروج از اتحادیه با شعار "دیگر تحقیر نه" آغاز شده است.

 در هفته گذشته احزاب راستگرا "واکس" در اسپانیا تحت فشار قرارگرفتن تا مانند انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا موافقت کند.

پیش از این در پی بحران‌های متوالی در اتحادیه اروپا، لهستانی‌ها نیز خواهان پیروی از انگلیس برای خروج از اتحادیه بودند.

در راستای فشارهای صورت گرفته بر احزاب اسپانیا، رییس حزب واکس سومین حزب بزرگ اسپانیا در سخنانی بشدت از اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت که دیوان دادگستری اروپا احکام قضایی دادگاه‌ها و حاکمیت این کشور را تحقیر می‌کند.
روز پنجشنبه گذشته دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داد که رهبر جدایی طلب کاتالونیا باید از مصونیت پارلمان برخوردار باشد.

"اوریول جونکراس" یکی از رهبران طرفدار استقلال کاتالونیا پس از همه پرسی غیرقانونی استقلال در اسپانیا زندانی شد، با این وجود وی در ماه مه (خرداد) به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد.

جونکراس در حالی به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد که دادگاه‌های اسپانیا استدلال می کردند که به دلیل آن که وی به قانون اساسی اسپانیا سوگند یاد نکرده است، صلاحیت نمایندگی این کشور در پارلمان اروپا را ندارد.

دادگاه عالی لهستان نیز هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد این کشور ممکن است به دلیل اختلافات بر سر اصلاحات قضایی و استقلال قضات از اتحادیه اروپا خارج شود.

طرح‌های اصلاحاتی لهستان می‌تواند با قوانین اروپا مغایرت داشته باشد و تنش کنونی بین بروکسل و حزب حاکم «قانون وعدالت» (PiS) را تشدید کند.

در طرح‌های اصلاحاتی حزب حاکم ناسیونالیست لهستان در صورتی که قضات مشروعیت اصلاحات قضایی مورد نظر دولت را زیر سوال ببرند، اخراج خواهند شد.

در بیانیه دیوان عالی لهستان آمده‌است: تناقض بین قوانین لهستان و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد باعث ورود نهادهای ورشو به انتقاد از نقض معاهده‌های اتحادیه اروپا خواهد شد و این امر خروج از اتحادیه اروپا را به امری ضروری تبدیل خواهد کرد.
اتحادیه اروپا، حزب حاکم لهستان را به سیاسی کردن دستگاه قضایی از زمان تشکیل دولت در سال ۲۰۱۵ متهم کرده است. حزب قانون و عدالت لهستان، اصلاحات را برای کارآمدی بیشتر دستگاه قضا ضروری می‌داند.

بر اساس پیش نویس طرحی که در پارلمان لهستان بررسی می‌شود، قضات اجازه ندارند، مستقل بودن قضات انتصابی شورای ملی در دستگاه قضایی را زیر سوال ببرند.

در بیانیه دیوان عالی لهستان همچنین آمده است: طرح پیشنهادی طوری طراحی شده که اشکارا به «آندژی دودا» رییس جمهوری لهستان اجازه می‌دهد رییس جدید دادگاه عالی را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کند.

انتظار می‌رود این انتخابات اردیبهشت (مه) برگزار شود.

تاکنون ساز وکاری برای اخراج کشورهای عضو در اتحادیه اروپا تعریف نشده است. فقط انگلیس توانسته خروج از اتحادیه اروپا را به دنبال همه پرسی که در سال ۲۰۱۶ انتخاب کند و انتظار می‌رود این کشور ماه آینده رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.
پارلمان انگلیس در هفته گذشته سرانجام به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) گام برداشت و طرح نخست‌وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد. این اولین رای‌گیری در پارلمان جدید بریتانیا بود.

به نوشته رسانه‌ها، طرح جانسون که با رأی مثبت اکثریت پارلمان مورد توافق قرار گرفت انگلیس را در روز ۳۱ ژانویه از جمع ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا خارج کرده و زمینه‌های لازم برای ایجاد تغییرات عمده در زمینه مسائل سیاست خارجی و تجاری را فراهم خواهد کرد.

این طرح که با ۳۵۸ رأی موافق و ۲۳۴ رأی مخالف به تصویب رسید پیروزی مهمی برای بوریس جانسون به شمار می‌رود که برای محقق کردن وعده‌هایش جهت خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا انتخابات زودهنگام برگزار کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر:519361،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
از ایران یاد گرفتن ، ایران تن به این حقارت ها نمیده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین