پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
منابع خبری شامگاه شنبه گزارش داده‌اند نخست‌وزیر انگلیس از موضع قبلی خود کوتاه آمده و به رئیس شورای اروپا گفته با ارسال نامه‌ای خواستار تأخیر «برگزیت» خواهد شد.
شعارسال : «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس به «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا گفته که امشب با ارسال نامه‌ای خواستار تأخیر برگزیت خواهد شد.

با این حال رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند آقای جانسون این نامه را بدون امضا برای تاسک ارسال کرده و تأکید کرده که درخواست مطرح‌شده در آن نامه در واقع خواست نمایندگان پارلمان انگلیس است نه او.

جانسون در این نامه بدون امضا نوشته که اطمینان دارد می‌تواند تا تاریخ ۳۱ اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند. 

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف می‌گوید آقای جانسون در تماس تلفنی به سران اروپایی گفته از پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر کنند زیرا «بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر است.  

پیش از این، حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس اعلام کرده بود علی‌رغم رأی پارلمان به تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا،‌ بر مبنای توافق جدید با بروکسل، برگزیت را در تاریخ از پیش تعیین شده اجرایی خواهد کرد.

حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون»، در حساب رسمی توئیتر خود نوشته بود: «پارلمان دوباره به تأخیر در اجرای برگزیت رأی داد. نخست وزیر [از اتحادیه اروپا] خواستار تأخیر نخواهد شد. او به رهبران اتحادیه اروپا خواهد گفت نباید هیچ تأخیر دیگری ایجاد شود و ما باید برگزیت را در تاریخ ۳۱ اکتبر با توافق جدیدمان اجرایی کنیم تا کشور [انگلیس] بتواند به سمت جلو حرکت کند».

قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.

جانسون در تلاشی فشرده توانسته با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.

طبق برنامه اعلام شده جانسون برای اجرای برگزیت، دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفت: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».

پیش از جانسون، «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد.

 با رأی پارلمان به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه‌های محدودی پیش روی جانسون قرار داشت. او می‌توانست بدون توجه به مصوبات پارلمان برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون‌گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می‌توانست به امید ایجاد تغییر در ترکیب پارلمان انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه‌پرسی بگذارد.

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 27 مهر 98 ، کد خبر : 13980727000646 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
0
نکته ی مهم در این دعوا وجود داره و اون اهمیت داشتن رای نمایندگان ملت هست که پارلمان حتی با انگیزه حزبی هم که باشه به اون واقف هستن . اما تو مملکت ما مجلس و نمایندگانش اینطور جدی نیستن و 20 دقیقه ای برجام رو تصویب می کنن و برای استیظاح وزرا کاملا نمایشی عمل می کنن و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین