پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
در گشت‌زنی‌های اینترنتی، به یک آمار جالب از درآمد شرکت نتفلیکس‌ برخورد کردیم، شرکتی که با فیلم‌ها و سریال‌های مختلف این روزهایش همه را در جهان درگیر خود کرده است.در این گزارش سعی کردیم برای مخاطبان‌مان قصد داریم تشریح کنیم که یکی از غول‌های تولید و پخش محتوای مدیا در آمریکا چـگونه به درآمد ۲۰ میلیارد دلاری در سال رسیده است؟

شعار سال:یکی از غول‌های تولید و پخش محتوای مدیا در آمریکا چـگونه به درآمد ۲۰ میلیارد دلاری در سال رسیده است؟

در آستانه ورود به سال 2020، بیشتر خدمات فرهنگی که به مخاطبان ارائه می‌شود، اینترنتی شده و شرکت‌ها برای رقابت با هم، هر روز یک اتفاق جدید را در فضای اینترنت رقم می‌زنند تا مخاطب و درآمد خود را افزایش دهند. در گشت‌زنی‌های اینترنتی، به یک آمار جالب از درآمد شرکت نتفلیکس‌ برخورد کردیم، شرکتی که با فیلم‌ها و سریال‌های مختلف این روزهایش همه را در جهان درگیر خود کرده است. درآمد این شرکت در سال 2016 معادل هشت میلیارد دلار، سال2017 معادل ١١ میلیارد دلار و در سال 2018 معادل ١٥ میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از رشد متناوب 3 ‌درصدی درآمد سالیانه در شرکت نتفلیکس‌ دارد. در این گزارش سعی کردیم برای مخاطبان‌مان از نتفلیکس‌ و آمارهای درآمدی‌شان بگوییم و در کنارش با جدول و نمودار نشان دهیم چه اتفاقی از شروع کار این شرکت روی داده است.

نتفلیکس؛‌ اسب شاخ‌دار

نتفلیکس که یک ارائه‌دهنده خدمات محتوایی است، کار خود را در سال 1997 به‌عنوان شرکتی که در زمینه اجاره دی‌وی‌دی که به‌صورت پستی پیش‌رو بود، شروع به کار کرد. آنها برای دی‌وی‌دی‌‌ها، روشی را ابداع کرده بودند که براساس آن از مشتریان به‌جای دریافت هزینه به ازای هر‌ دی‌وی‌دی‌، به صورت ماهانه حق اشتراک دریافت می‌کردند. نتیجه این کار این شد که فروشگاه‌های اجاره ویدئو کم‌کم از میان رفتند و تا سال 2005، نتفلیکس‌ حدود 2/4 میلیون مشتری ثابت اجاره دی‌وی‌دی به صورت پستی داشت. اما این شروع کار نتفلیکس‌ بود چراکه از سال 2007 نتفلیکس‌ خبری بزرگ را منتشر کرد و آن خبر این بود که علاوه‌بر برنامه اجاره دی‌وی‌دی به‌صورت پستی، قرار است قابلیتی ایجاد کند تا مشتریان بتوانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را از طریق کامپیوتر‌های خود ببینند.

در سال 2008، اتفاق جالبی افتاد؛ نتفلیکس‌ با کمپانی ال‌جی، برای معرفی اولین پخش‌کننده دیسک‌های بلوری همکاری کرد که می‌توانست برای پخش برنامه‌های نتفلیکس‌ به اینترنت نیز وصل شود. پخش دیسک‌های بلوری و پخش اینترنتی در یک جعبه با این کار میسر شد. در مدت کوتاهی نیز نتفلیکس‌ در کنسول بازی ایکس‌باکس، دستگاه‌های اپل و تلویزیون‌های مختلف در دسترس قرار گرفت. درواقع، امروز می‌توانید نتفلیکس‌ را در تلفن‌های هوشمند خود نیز تماشا کنید. نتفلیکس‌، ریشه‌اش از یک اسب شاخدار گرفته شده است. شاید در ابتدای شروع کارشان خیلی ناامید بودند که هزینه‌هایی که انجام می‌دهند، برایشان بازدهی نداشته باشد، از 40 دلاری که برای یک نسخه از دی‌وی‌دی انجام هزینه می‌کردند تا هزینه‌های دیگر.

مدیرعامل فعلی نتفلیکس‌ که بنیانگذار شرکت رید هاستینگز هم بود، تصمیم به تغییرات اساسی سفارش برای اجاره فیلم گرفت. که نتیجه یک مدل شغل مبتنی‌بر اشتراک بود و نقطه فروش منحصربه‌فرد آن، لغو موعد مقرر برای مشتری، پرداخت هزینه‌های دیررس و همچنین دسترسی نامحدود برای کتابخانه‌ای که در ابتدای کار شرکت تاسیس شده بود.

با این حال، اگرچه این استراتژی؛ در اوایل کار موفقیت ناچیزی را کسب کرد، اما مدیران شرکت تصمیم گرفتند با فناوری‌های جدید و درک پتانسیل انقلاب دیجیتال، برنامه کسب‌وکار قبلی را از بین ببرند و تمرکز جدیدی را برای شرکت درنظر گرفتند. طبیعتا برای مشتریان هنوز هم یک سرویس مبتنی‌بر اشتراکی که می‌توانند به یک آرشیو کامل از نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها در یک مکان دسترسی آسان داشته باشند، جذاب است. این شرکت در سال 2012 برای اولین‌بار وارد صنعت تولید محتوا شد و نخستین سریال خود را به نام «لیلیهامر» Lilyhammer معرفی کرد. این سریال نروژی-‌آمریکایی راجع‌به یک گانگستر سابق در ایالات متحده بود که می‌خواست زندگی جدیدی را در نروژ آغاز کند. پس از لیلیهامر، نتفلیکس‌ که توانسته بود سریال‌های موفقی مثل «برکینگ بد» را به‌صورت دی‌وی‌دی ارائه دهد، حالا خودش سریال‌های موفق دیگری مثل «شکارچیان ترول»، «خانه پوشالی» و «نارنجی همان سیاه است»، «چیزهای عجیب»، «13دلیل برای اینکه...»، «بچه رئیس: بازگشت به کار» و «بازگشت سفرهای علمی» را تولید کرد. نتفلیکس‌ همچنین بخشی از سریال‌های کمپانی مارول را هم تولید کرده ‌است، این سریال‌ها که موسوم به «سریال‌های مارول-‌نتفلیکس» هستند، عبارتند از: «بی‌باک»، «لوک کیج»، «مشت آهنی»، «جسیکا جونز»، «مدافعان» و «پانیشر». نکته دیگر این بود که برای این محتوا اسم Netflix Originals نامگذاری شد و سعی کردند تا محتوای فیلم‌ها را دیگر از این فضا برای مخاطبان‌شان پخش کنند. هم‌اکنون نتفلیکس پادشاه قلمرو استریم آنلاین است که بیشترین حجم پهنای باند در ایالات متحده و دنیا را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش‌ها، در نقطه اوج، نتفلیکس 37‌درصد از کل پهنای باند ایالات متحده را تصاحب می‌کند؛ یعنی چیزی بیشتر از یوتیوب و فیس‌بوک و آمازون و بسیاری موارد دیگر.

نحوه استفاده

برای کسانی که نمی‌دانند باید بگوییم که محتوای نتفلیکس از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت، از جمله تلویزیون‌های هوشمند، پخش کننده‌های بلوری، پخش‌کننده‌های رسانه، کنسول‌های بازی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل اجراست. البته نتفلیکس رایگان نیست ولی می‌توانید به مدت 30 روز از آن رایگان استفاده کنید. نتفلیکس، یک سرویس بر پایه خرید حق عضویت است که نیازمند پرداخت هزینه‌ای ماهیانه از سوی شماست. از سال 2018، قیمت خرید اشتراک نتفلیکس به شکل زیر است:پایه 99.7 دلار در ماه برای مشترکان جدید که فقط رزولوشن SD را می‌خواهند. (همزمان یک دستگاه قابلیت اتصال دارد.)

استاندارد 10.99 دلار در ماه. (ویدئو‌ها نهایتا با کیفیت 1080p قابل نمایش است و همزمان اتصال دو دستگاه مجاز است.)

ویژه 13.99دلار در ماه. (ویدئو‌ها با نهایت کیفیت، 4K UHD قابل نمایش است و همزمان چهار دستگاه می‌توانند متصل شوند.)

به محض اینکه اکانت نتفلیکس را خریداری و روی تلویزیون خود نصب کنید، منویی در تلویزیون شما ظاهر می‌شود که می‌توانید توسط آن از بین هزاران برنامه تلویزیونی و فیلم انتخاب یا از قابلیت جست‌وجو استفاده کنید.

چه برنامه‌هایی در نتفلیکس قابل تماشا است؟

نتفلیکس هزاران عنوان تلویزیونی و فیلم را ارائه می‌کند و بی‌شک تعداد آنها آنقدر زیاد است که نمی‌توان همه آن را در این گزارش عنوان کرد. حذف و اضافه برنامه‌ها در این سرویس به‌صورت ماهانه انجام می‌شود. اما برای اینکه بتوانیم یک ذهنیتی از برنامه‌هایی که در آن پخش می‌شود به شما بدهیم، در ادامه یک سری از برنامه‌ها را به‌صورت مثال فهرست می‌کنیم: برنامه‌های تلویزیونی شبکه ‌AB، برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌ CBS، برنامه‌های تلویزیونی شبکه ‌FOX، برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌ NBC، برنامه‌های تلویزیونی شبکه ‌WB، برنامه‌های تلویزیونی شبکه ‌AMC.

آسیایی‌ها کمترین مشترک

نتفلیکس در 25 فوریه 2007 یک‌میلیارد‌و‌نیم دی‌وی‌دی خود را ارسال کرد. در آوریل 2011‌، 23 میلیون مشترک در آمریکا و 26 میلیون مشترک در جهان داشت. در سال 2011 درآمد فروش خدمات دیجیتالی این شرکت به یک‌و‌نیم میلیارد دلار رسید. نتفلیکس در 23 اکتبر 2012 اعلام کرد سود خالصش در سه‌ماهه سوم 88 درصد شده ‌است.

در ژانویه 2013 اعلام کرد با افزایش دو میلیون مشترک نسبت به سال قبل مجموع مشترکان این شرکت در آمریکا به 27.1 میلیون نفر و در مجموع جهانی 29.4 میلیون نفر شده‌ است. علاوه‌بر این با افزایش 8‌درصد سود، درآمدش به 945 میلیون دلار رسیده‌ است. دراواسط مارس 2013 مشترکان این شرکت به 33 میلیون نفر رسید. این عدد کمی بعد در آوریل 2013 به 36.3 میلیون نفر (29.2 میلیون نفر در آمریکا) رسید. در گزارش سپتامبر 2013 این شرکت اشاره شد که تعداد مشترکانش به 40.4 میلیون (31.2 در آمریکا) رسیده ‌است. در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال 2013 اعلام شد تعداد مشترکان این شرکت در آمریکا از مرز 33.1 میلیون نفر گذشت. این شرکت در سپتامبر 2014 فعالیتش را در 40 کشور گسترش داد. نتفلیکس در گزارش اکتبر 2015 اشاره می‌کند مشترکان این شرکت 69.17 میلیون نفر در دنیا و 43 میلیون نفر در آمریکا هستند. در ژانویه 2016 این عدد از 75 میلیون نفر گذشت. از سال 2016 تا همین یک ماه پیش یعنی سال 2019 آماری از مخاطبان این شرکت در کشورهای مختلف منتشر نشد تا اینکه آنها جزئیات جدیدی را اعلام کردند؛ همواره این آمار به‌صورت محرمانه است.

حتی تعداد کاربران محلی تجاری نتفلیکس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با افزایش رقابت نتفلیکس با دیزنی‌پلاس و اپل‌تی‌وی‌پلاس، نتفلیکس تصمیم گرفته رویکرد خود را تغییر داده و اطلاعات آماری مربوط به تعداد کاربران را براساس منطقه جغرافیایی منتشر کند. آمارها نشان می‌دهد، نتفلیکس در پایان ماه سپتامبر2019،4.47 میلیون کاربر در مناطق جغرافیایی اروپا، خاورمیانه و آفریقا داشت که با نام EMEA شناخته می‌شوند که کمتر از 1.67 میلیون کاربر نتفلیکس در ایالات متحده و کاناداست. تعداد کاربران EMEA در مقایسه با تعداد کاربران سایر مناطق جغرافیایی به‌سرعت در‌حال افزایش است. درحالی‌که تعداد مشترکان سال جاری EMEA نسبت به سال گذشته رشد 40درصدی داشته و تعداد کاربران ایالات متحده و کانادا تنها 5.6 درصد افزایش پیدا کرده است.آمریکای لاتین سومین بازار بزرگ نتفلیکس با 4.29 میلیون کاربر و رشد 22‌درصدی نسبت به سال گذشته است. آسیا و اقیانوسیه با 5.14 میلیون کاربر، کمترین تعداد مشترکان نتفلیکس را تشکیل می‌دهند. هرچند تعداد کاربران این منطقه نسبت به سال گذشته رشد 53‌درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین کسب درآمد نتفلیکس به بازار ایالات متحده و کانادا مربوط می‌شود. درآمد نتفلکیس در این مناطق از هر مشترک در هر ماه متوسط 08.13 دلار، در مناطق جغرافیایی EMEA به‌ازای هر کاربر در هر ماه 40.10 دلار، در آمریکای لاتین 63.8 دلار و در آسیا و اقیانوسیه 29.9 دلار است.

محدودیت‌ها

اما با این حال با اینکه نتفلیکس قابلیت‌های زیادی دارد، محدودیت‌هایی نیز دارد. اول اینکه، برنامه‌ها و فیلم‌ها به‌صورت ماهانه مورد تغییر قرار می‌گیرند، از طرفی برنامه‌هایی که بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست می‌دهند، نیز از این شبکه حذف می‌شود. نتفلیکس درباره حذفیات، اطلاعاتی به مخاطب نمی‌دهد ولی از جاهای دیگر می‌توانید این حذفیات را ببینید.یک مشکل مهم دیگر که وجود دارد، این است که اگر برنامه‌ای تلویزیونی را تماشا می‌کنید و آن برنامه درحال ساخت و پخش است و همچنین فصلی است، فقط به فصل‌های قبلی آن برنامه دسترسی خواهید داشت و نه به فصلی که همین حالا در‌حال ساخت است! برای مثال اگر آخرین قسمت از یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را از دست بدهید، باید به سایت رسمی پخش‌کننده آن برنامه بروید تا اگر امکان پخش آنلاین دارد، تماشا کنید؛ در غیر این صورت نتفلیکس کاری برای شما نمی‌کند! ‌در این صورت اگر می‌خواهید از نتفلیکس این برنامه را ببینید، ‌باید صبر کنید تا فصل در‌حال پخش کامل شود.

دسته بندی ژانر‌های مخفی

یکی از قابلیت‌های جذاب نتفلیکس، سیستم فهرست‌بندی مخفی و گسترده دسته‌بندی براساس ژانر فیلم است. همین‌طور که از نتفلیکس استفاده می‌کنید منوی انتخاب تلویزیون یا فیلم، شروع به نمایش عناوینی به شما می‌کند که فکر می‌کند شما به آن علاقه‌مند هستید. اما با این حال این سیستم باعث می‌شود تا انتخاب‌های شما محدود شود و نتوانید از عناوین دیگر با خبر شوید مگر اینکه از قابلیت جست‌وجو در بین عناوین استفاده کنید. دسته‌بندی‌ها در سرویس نتفلیکس بسیار گسترده است به‌طوری که می‌توانید به جست‌وجوی فیلم‌ها براساس گروه سنی خاص یا فیلم‌هایی که توسط کشوری خاص ساخته شده است، بپردازید.

درآمدهای میلیارددلاری از برنامه‌های جدید

در همان ابتدای گزارش گفتیم بهانه نوشتن‌مان از نتفلیکس، گزارش مالی‌ای بود که از این شرکت منتشر شد؛ در سال ٢0١٦ معادل هشت میلیارد دلار، سال ٢0١٧ معادل ١١ میلیارد دلار و در سال 2018 معادل ١٥ میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از رشد متناوب 03 ‌درصدی درآمد سالیانه در شرکت نتفلیکس دارد. آمار، مربوط‌به سه‌ماهه‌ اول سال 2019 که از این شرکت منتشر شده است، نشان می‌دهد براساس آن، سرویس استریم مورد ذکر موفق شده درآمدی 4.5 میلیارد دلاری کسب کند. از دیگر دستاوردهای نتفلیکس طی زمستان 2019 باید به افزایش 9.6 میلیون مشترک به جمع مشترکان این سرویس اشاره کرد که رشدی 16‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برای این شرکت به ارمغان آورده است.

نتفلیکس در‌حالی موفق به اضافه کردن 9.6 میلیون مشترک شده است که برآوردهای کارشناسان نشان از افزایش 8.9 میلیون مشترکی تعداد کاربران این سرویس داشت. همچنین در‌حالی موفق به کسب درآمد 4.5میلیارد دلاری شده که سود خالص این شرکت 76 سنت به ازای هر سهم اعلام شده است. نتفلیکس به این نکته اشاره کرده که تعداد مشترکان این سرویس از مرز 148.9میلیون عبور کرده است. البته رشد اعداد و آمارها برای سه‌ماهه‌ جاری ادامه‌دار نیست، چراکه نتفلیکس پیش‌بینی کرده در بهار 2019 تنها 5 میلیون مشترک به مجموع سرویس گیرندگانش اضافه می‌شود که 8‌درصد کمتر از میزانی است که در سه‌ ماهه‌ دوم سال 2018 به مجموع کاربران این سرویس اضافه شده است. این کاهش کاربران را باید برگرفته از افزایش آبونمانی خواند که نتفلیکس در کشور‌های آمریکا، مکزیک، برزیل و شماری از کشور‌های اروپایی اعمال کرده است.

سرمایه‌گذاری برای محتوای اصلی

نتفلیکس از یک زمانی به این نتیجه رسید که باید برای محتوای اصلی که همان فیلم و سریال است، خودش سرمایه‌گذاری‌های زیاد انجام دهد، برای همین این شرکت به‌طور فزاینده‌ای به تولیدات با ویژگی‌های بلند روی آورد.

بودجه 160 میلیون دلاری که نتفلیکس برای اسکورسیزی گذاشت، یکی از کارهای جدید این شرکت بود. کسانی که در نتفلیکس کار می‌کنند، معتقدند باید برای جذب مخاطب کارهای زیادی انجام داد. در بسیاری موارد، هزینه بلیت سینما اکنون از هزینه اشتراک ماهانه برخی از این شرکت‌ها فراتر رفته است. این به نوبه خود، این احتمال واقعی را ایجاد می‌کند که با حرکت روبه جلو، نتفلیکس حتی می‌تواند شروع به مختل کردن کل صنعت تصویربرداری کند. این شرکت همچنین در تهیه بهترین نمایش‌های خارجی‌زبان از سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و در برخی موارد حتی برای ویرایش بیشتر آنها با فرمت نتفلیکس دوباره ویرایش می‌کند و نمونه‌هایی از این مدل بسیار داشته است. همچنین این شرکت در اقدامی جدید به‌دنبال ادامه ساخت برنامه‌های مردمی است که توسط توزیع‌کنندگان دیگر قطع یا لغو شده‌اند، مانند «آینه سیاه» .(Black Mirror، Trailer Park Boys)

وجود بیش از 76 هزار دسته یا ژانر

در نتفلیکس، ژانرهای مختلفی وجود دارد؛ بعضی از گروه‌های ژانر از تعداد 76هزار ژانر در نتفلیکس مانند «ژانر حماسی» عمومی هستند. دیگر ژانرها در نتفلیکس بسیار خاص هستند. مثلا اگر به‌دنبال یک فیلم «نوجوانانه الهام‌بخش» یا «مستقل رومانتیک» باشید، در نتفلیکس حتما ژانرتان را پیدا خواهید کرد، نکته بعدی این است که متناسب با سلیقه بینندگان ژانرهای متفاوتی با زیرمجموعه‌های فراوان وجود دارد. هر دسته‌بندی دارای یک کد منحصربه‌فرد است که مخاطب می‌تواند در مرورگر خود آن کد را تایپ کرده و ژانر موردنظرش را پیدا کند.

تبلیغات می‌آید یا نه؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر نتفلیکس تصمیم بگیرد برای افزایش درآمد شروع به پخش آگهی تبلیغاتی کند، با کاهش چشمگیر کاربر مواجه خواهد شد. 23درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر مرکز Hub Entertainment گفته‌اند اگر این پلتفرم با همین قیمت سرویس یا حتی یک دلار کمتر شروع به پخش آگهی کند، حساب کاربری خود را شارژ نخواهند کرد. بخشی از این کاربران تصمیم خود را قطعی و بعضی دیگر محتمل توصیف کرده‌اند. براساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، نتفلیکس درصورت اتخاذ چنین سیاستی حدود 14 میلیون کاربر از مجموع 60‌میلیون کاربر خود در آمریکا را از دست خواهد داد.بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باور هستند چنانچه نتفلیکس هزینه‌ سرویس خود را کاهش دهد، مشکلی با پخش آگهی نخواهند داشت. 14درصد این افراد گفته‌اند حتی اگر هزینه‌ سرویس نتفلیکس دو دلار کمتر از هزینه‌ فعلی باشد، باز هم با پخش آگهی، این پلتفرم را ترک خواهند کرد. تعداد کاربرانی که گفته‌اند نتفلیکس را درصورت پخش آگهی و کاهش سه دلاری هزینه‌ سرویس ترک خواهند کرد، 12‌درصد است.این نظرسنجی از میان هزار و 765 کاربر بین 16 تا 74 سال انجام شده است که در طول هفته حداقل یک ساعت تلویزیون آنلاین تماشا می‌کنند. نظرسنجی بعد از این انجام شد که کارشناسان صنعت تبلیغات پیش‌بینی کردند نتفلیکس به‌زودی پخش آگهی را به یکی از بخش‌های اصلی درآمدش تبدیل خواهد کرد. جاشوا لووکاک، عضو آژانس رسانه‌ای UM ماه آوریل دراین‌باره گفته بود: «نمی‌توانیم دنیایی را تصور کنیم که در آن نتفلیکس تا ابد بدون پخش آگهی به کارش ادامه دهد.»

نتفلیکس در‌حال حاضر آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌کند اما در بعضی از برنامه‌های محبوب آن، محصولاتی دیده می‌شوند که به نظر تبلیغاتی هستند. رابطه‌ تجاری بین حضور این محصولات در برنامه‌های نتفلیکس و این پلتفرم، پیچیده به‌نظر می‌رسند.نتفلیکس اخیرا می‌گوید به‌ندرت برای نمایش چنین محصولاتی پول دریافت کرده است، اما اذعان کرده بعضی از برندها برای نمایش محصولات‌شان به شرکت‌های شخص ثالث هزینه می‌پردازند. نتفلیکس در آخرین افزایش قیمت سرویسش که ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام شد، هزینه‌ محبوب‌ترین سرویس HD استاندارد خود را از 11 دلار به 13 دلار افزایش داد. نتفلیکس تا امروز روی دریافت حق اشتراک تمرکز داشته و برای جبران هزینه‌های جاری خود درخواست میلیاردها دلار وام داشته است. نتفلیکس تاکنون با انجام تبلیغات برای جبران هزینه‌های خود مخالفت داشت. رید هشتینگ، مدیرعامل این شرکت سال 2015 در مصاحبه با رویترز گفته بود: «تمرکز ما واقعا روی این است که از تبلیغات استفاده نکنیم.» رشد قابل‌‌توجه رقبای نتفلیکس مثل هولو و NBCUniversal که از تبلیغات تجاری استفاده می‌کنند، گمانه‌زنی‌ها را درباره‌ اینکه نتفلیکس هم به‌زودی همین سیاست را در پیش خواهد گرفت، افزایش داده است.

مسدود کردن محتوا برای کودکان

شاید یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین برای فرزندان‌شان این باشد که از طریق اینترنت به همه نوع محتوایی دسترسی دارند، اما نتفلیکس برای کاربرانش کاری انجام داد تا برای فرزندان‌شان با زدن یک رمز چهار رقمی، دسترسی‌شان را فقط روی برنامه‌های مناسب سن‌شان تنظیم کنند و همچنین برنامه‌های خاص که ممکن است برای کودکان نامناسب باشند، دسترسی نداشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند پخش خودکار را غیر‌فعال کنند تا محتوای نامناسب برای کودکان پخش نشود.

انیمیشن سودآور

انیمیشن کلاوس که حدود یک ماه پیش پخش آن شروع شد، اولین انیمیشن تولیدی شرکت نتفلیکس است که با ثبت 30 میلیون تماشا در نخستین ماه پخش، رکورد شکست. رویترز در گزارشی که منتشر کرد، نوشته است: «گزارش‌های دریافتی از شرکت نتفلیکس نشان می‌دهد فیلم انیمیشن «کلاوس» 30 میلیون تماشاگر را در سطح جهان ثبت کرده است. این آمار مربوط به نخستین ماه (28 روز اول) اکران اینترنتی آن است. این نخستین فیلم انیمیشنی است که شرکت نتفلیکس تولید می‌کند. نتفلیکس تلاش می‌کند از این طریق، ضمن تنوع‌بخشی به تولیداتش با دیگر شرکت‌ها ازجمله «والت دیزنی» رقابت کند. نتفلیکس همچنین گفته است فیلم «کلاوس» آمار بالایی از تماشای دوباره (تماشای تکرارشونده) را ثبت کرده است. البته این آمار در 30 میلیون تماشا بار اولی لحاظ نشده است. این فیلم روز 15 نوامبر 2019 اکران شد. انیمیشن کلاوس که بر پایه تصاویر متحرک طراحی‌شده دستی خلق شده است، داستان مرد پستچی خودخواه و یک عروسک‌ساز منزوی است که میان آنها دوستی غیرمنتظره‌ای به وجود می‌آید. نویسنده و کارگردان این فیلم، هنرمند و طراح انیمیشن اسپانیایی«سرخیو بابلوس» است.»

رقبای جدید نتفلیکس

نتفلیکس تمرکزش را روی نوع خاصی از پخش و نمایش فیلم قرار داد و از این طریق بود که توانست به رقیب بسیاری از غول‌های تلویزیونی و سینمایی آمریکا تبدیل شود، اما حالا یکی از همان غول‌ها آمده تا در زمین خود نتفلیکس بازی کند. کمپانی دیزنی در تاریخ 12 نوامبر 2019 (21 آبان 1398) در ایالات متحده، کانادا و هلند سیستمی را به نام دیزنی‌پلاس راه‌اندازی کرد که یک نوع شبکه پخش استریم بر بستر اینترنت به همان سبک نتفلیکس است و مزیت‌هایی که برای رقابت با نتفلیکس روی آن تاکید شده، قیمت مناسب، دسترسی به آرشیو بزرگ دیزنی و پیکسار و البته سانسور شدن فیلم‌ها هستند.

شاید برای مخاطبان ایرانی عجیب باشد که مورد سوم، یعنی سانسور شدن فیلم‌ها، یک مزیت است، اما باب ایگر، مدیر دیزنی روی این تاکید کرده که دیزنی‌پلاس به‌طور خاص روی سرگرمی‌های خانواده‌محور متمرکز خواهد شد و هیچ محتوایی دارای درجه R یا TV نیست. راه‌اندازی اولیه دیزنی‌پلاس کمتر از دو هفته، پس از به‌کار افتادن اپل تی‌وی پلاس آغاز شد. اپل تی‌وی پلاس یک هفته بعد از دیزنی‌پلاس، در تاریخ 19 نوامبر (28 آبان)، در استرالیا و نیوزیلند آغاز به کار کرد و در تاریخ 31 مارس (12 فروردین) هم در سراسر اروپای غربی که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و چند کشور دیگر منطقه می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد.

از اوایل اکتبر سال 2020 میلادی این سرویس برای کاربران اروپای شرقی و آمریکای لاتین هم فعال‌سازی خواهد ‌شد. البته باید توجه داشت که باب ایگر، مدیرعامل شرکت والت دیزنی، عضو هیات‌مدیره شرکت اپل هم هست.

سرویس استریم دیزنی از ماه اکتبر امسال، طی دو سال، در آسیا و منطقه اقیانوس آرام هم فعال‌سازی می‌شود. دیزنی‌پلاس به‌طور کلی تولیداتی از برند دیزنی، مارول، پیکسار، جنگ ستارگان، نشنال جئوگرافیک و حتی انیمیشن‌های کلاسیک کمپانی دیزنی را منتشر خواهد کرد. سرویس جدید دیزنی برنامه‌های فاکس را هم تحت پوشش قرار داده و تمام 30 فصل مجموعه سیمپسون‌ها را از روز اول منتشر خواهد کرد و البته در همان سال نخست، عناوین بیشتری از انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی مانند شیرشاه، سفید برفی و... هم به آن اضافه خواهند شد.

اول کاپیتان مارول و بعد بقیه فیلم‌های سال 2019 این کمپانی و البته فروزن2 هم پس از اکران به این سرویس افزوده خواهند شد. دیزنی‌پلاس مجموعه کاملی از فیلم‌ها و انیمیشن‌های محبوب را در دسترس مشترکانش قرار خواهد داد. در حال حاضر اشتراک ماهانه نتفلیکس 13 دلار است، اما دیزنی‌پلاس با ماهی هفت دلار و سالانه 70 دلار خدماتش را ارائه می‌دهد؛ رقمی که رسما اعلام شده برای جذب اولیه مخاطبان واقعا پایین است و در ادامه افزایش پیدا خواهد کرد.این هزینه هم در تمام کشورها یکسان نیست و هزینه اشتراک دیزنی‌پلاس در کانادا و استرالیا، ماهانه 9 دلار و سالانه 90 دلار خواهد بود. مشترکان هلندی دیزنی‌پلاس هم باید ماهانه هفت یورو و سالانه 70 یورو بپردازند و حق اشتراک این سرویس در نیوزلند ماهانه 10 دلار و سالانه 100 دلار خواهد بود. سایر سرویس‌های پخش دیزنی مانند هولو (Hulu) و ESPN Plus که با محوریت موضوعات ورزشی کار می‌کند هم روی همان پلتفرم فناوری اجرا می‌شوند، بنابراین کاربر می‌تواند با همان رمز عبور و اطلاعات اعتباری در آنها عضو شود.

کمپانی دیزنی قصد داشت هر کدام از این سه سرویس را به‌طور مجزا ارائه کند، اما پس از راه‌اندازی دیزنی‌پلاس در ایالات متحده، یک بسته خدمات سه‌گانه با قیمت 13 دلار در ماه را هم ارائه داد. سخنگوی دیزنی معتقد است این قیمت، به‌طور قابل‌توجهی نسبت به بزرگ‌ترین رقیب دیزنی‌پلاس، نتفلیکس، به‌صرفه‌تر بوده و در‌واقع بازگشتی به قیمت‌های سال 2017 است. اما طبیعتا با گذشت ماه‌ها و سال‌ها، دیزنی‌پلاس منابع خود را پربار‌تر خواهد کرد و بدیهی است افزایش قیمت هم داشته باشد. به نظر می‌رسد این نوع رقابت‌ها بین شبکه‌های استریم، مقداری به سیستم اکران فیلم در سالن سینما صدمه بزند.

ماجرای اسکورسیزی

سرمایه‌گذاری در سینما از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر برای نتفلیکس جذاب شده است. البته برخی معتقدند با فراگیر شدن این شکل پخش، صنعت تصویربرداری هم دچار اختلال می‌شود. مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور هالیوود، فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» را با مشارکت نتفلیکس ساخته است. او در جشنواره فیلم لندن از همکاری خود با نتفلیکس صحبت کرد و به این قضیه اشاره کرد که برای تولید فیلم جدیدش چاره‌ای جز کمک گرفتن از نتفلیکس نداشته و بر این تاکید کرد: «شکی در این نیست که تماشای فیلم‌های سینمایی در سالن‌های بزرگ و همراه‌با سایر مردم اهمیت دارد، ولی در این بین با مشکلاتی هم طرف هستیم. ما گاهی مجبوریم فیلم‌های پرهزینه‌ای بسازیم، ولی امکانات موردنیاز را در اختیار نداریم. به‌همین دلیل وقتی شرکتی از راه می‌رسد و این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهد، باید از موقعیت استفاده کنیم، وگرنه فیلم موردنظر هرگز تولید نخواهد شد. هرچند این موضوع باعث می‌شود استریم کردن فیلم اهمیت پیدا کند و مدت کوتاهی بعد از اکران آن در سینماها شاهد پخش خانگی فیلم باشیم، ولی چنین موقعیتی را نمی‌توان از دست داد؛ مخصوصا در مورد پروژه‌هایی مثل فیلم ایرلندی.»

سرمایه‌گذاری مطمئن

درباره شاخص S&P 500 و به‌طور کلی شاخص‌های بورس بهتر است بدانید آنها میانگین ارزش سهام چندین شرکت هستند. شاخص S&P 500 میانگین 500 شرکت بزرگ آمریکایی را نشان می‌دهد و در نتیجه، رشد آن به‌صورت میانگین است. اگر سرمایه‌گذاران، به‌صورت انفرادی سهام برخی شرکت‌های خاص از آن فهرست را خریداری می‌کردند، در برخی موارد، درصد سود بسیار بیشتر هم می‌شد. به‌عنوان مثال، به رشد سهام شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری در دوره 10 ساله دقت کنید:نتفلیکس 6493 درصد - آمازون 2605 درصد - اکسپدیا، 2170 درصد - اتودیدیا، 1862 درصد. برای تعریف ملموس اعداد بالا باید بدانید اگر پنج هزار دلار در نتفلیکس سرمایه‌گذاری می‌کردید، امروز سرمایه‌ای برابر با 329650 دلار داشتید.

چرا نتفیلیکس موفق است؟

یک نکته مهم در فرآیند نتفلیکس نشان می‌دهد توجه به مخاطب برای آنها در درجه اول قرار دارد. هر سه ماه یک‌بار، همه فروش و داده‌هایشان را بررسی می‌کنند و در کنار آن بررسی‌ها، تحلیل‌های آماری آورده می‌شود تا خودشان بدانند در چه زمینه‌ای رشد داشته‌اند و از همین مساله برای پیشبرد کارشان استفاده کنند. نکته دیگر در کاری که این شرکت‌ها انجام می‌دهند، توجه به رقبا است. آنها به دنبال این نیستند که رقبا را حذف کنند، اما اگر رقبایشان کاری را انجام دهند که آنها در شرکت و برنامه‌شان آن را ندارند، سعی می‌کنند به آن برنامه توجه کنند و بهتر از آن را بسازند. همین توجه باعث می‌شود درآمدهایشان سال به سال بالاتر برود و مخاطبان‌شان بیشتر شود. طبیعتا توجه به این دو اصل باعث می‌شود هر شرکتی درآمد خود را افزایش دهد.

مهندسی فرهنگ با امپراطوری پول

مهندسی فرهنگ با امپراطوری پول

مهندسی فرهنگ با امپراطوری پول

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:631793،rasanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین