پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
یکی از حوزه‌هایی که دانشگاه‌ها نمی‌توانند در ازای کمبود بودجه، مقاومتی در مقابل آن داشته باشند، تغذیه دانشجویان و تامین غذای آنان است که متاسفانه در دو سال اخیر افزایش قیمت مواد غذایی بیشتر بودجه دانشگاه‌ها را به این سمت سوق داده است.

شعارسال: دو سالی است که دانشگاه‌ها به طرق مختلف با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کنند که این مقاومت در حوزه‌های مختلف متفاوت است، برای مثال درحوزه عمرانی تعطیلی پروژه‌ها را به همراه داشته یا در حوزه آموزشی به روش دیگری این کسری بودجه خود را نشان داده، یا در حوزه پژوهش کاهش فعالیت علمی و تحقیقاتی را به همراه داشته است.

اما یکی از حوزه‌هایی که دانشگاه‌ها نمی‌توانند در ازای کمبود بودجه مقاومتی در مقابل آن داشته باشند، تغذیه دانشجویان و تامین غذای دانشجویی است که متاسفانه در دو سال اخیر افزایش قیمت مواد غذایی بیشتر بودجه دانشگاه‌ها را به این سمت سوق داده است.

تامین مواد غذایی دانشجویان در اولویت دانشگاه‌ها قرار دارد و باید ابتدا بودجه این بخش تامین شود، سپس برای سایر حوزه‌ها هزینه کنند . در واقع اولویت اصلی دانشگاه‌ها تامین رفاه دانشجویان به ویژه غذای دانشجویی است.

با توجه به کمبود‌های مالی که دانشگاه‌ها در سال تحصیلی گذشته و امسال با آن مواجه شدند، تامین مواد غذایی نیز برای دانشگاه‌ها سخت‌تر شد به طوری که بسیاری از دانشگاه‌ها به اجبار روند وعده‌های غذایی دانشجویان را تغییر دادند که همین امر باعث افزایش اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها شد.

پس از افزایش اعتراضات دانشجویی، درخواستی مبنی بر افزایش بودجه تغذیه و یا به عبارتی درخواست کمک‌های خارج از بودجه در این حوزه به دانشگاه‌ها ارائه شد؛ اما آیا قرار است این کمک‌ها هر ساله با بروکراسی خاص اداری هر ساله به صورت مسکن به دانشگاه‌ها تزریق شود؟

قول رئیس سازمان امور دانشجویان برای تزریق کمک های رفاهی به دانشگاه‌ها

پس از بررسی‌های صورت گرفته، رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص این درخواست دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها برای تامین مواد غذایی مورد نیاز برای طبخ وعده‌های غذایی دانشجویان دچار مشکل شدند، از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که مبلغی را به غیر از بودجه اصلی دانشگاه‌ها به عنوان کمک به این حوزه به حساب دانشگاه‌ها واریز کنند.

وی افزود: رایزنی‌هایی از سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه داشتیم که سال قبلی مبلغی به حساب دانشگاه‌ها واریز شد، اما امسال نیز دانشگاه‌ها دچار این بحران شده اند.

این اظهار نظر رئیس سازمان امور دانشجویان به اوایل سال تحصیلی جاری برمی گردد که قول برطرف شدن این مشکل را به دانشگاه‌ها داده بود.

پس از گذشت دوماه از این اظهار نظر رئیس سازمان امور دانشجویان از دانشگاه‌ها پیگیر این موضوع شدیم که آیا این مبلغ و یا یارانه کمکی در حوزه تغذیه به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است یا خیر؟

کمک های سازمان امور دانشجویان به داد دانشگاه‌ها رسید

در همین رابطه سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: با اشاره به کمک‌های بودجه‌ای در امور تغذیه دانشگاه‌ها گفت: معمولا اولین بودجه‌ای که دانشگاه اختصاص می‌دهد بودجه تغذیه است که آن را به معاونت دانشجویی پرداخت می‌کند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در حوزه تغذیه به مشکل برخورد کرده بودیم که بحث ما بیشتر افزایش قیمت کالاهاست که در بودجه این تورم‌ها پیش بینی نمی‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: تقریبا بودجه تغذیه در سال ۹۸ محقق شده و کمک‌هایی را نیز سازمان امور دانشجویان در این زمینه به همه دانشگاه‌ها اختصاص داده که مشکلات را به حدی مرتفع کرده است.

حبیبا خاطرنشان کرد: در مهر و آبان ماه سال جاری مشکلات زیادی گریبانگیر دانشگاه‌ها شد که با این کمک‌ها تقریبا توانستیم این بخش را مدیریت کنیم، اما با همه این اوصاف جهش‌های قیمت باعث می‌شود دانشگاه‌ها با مشکل کسری بودجه مواجه شوند.

در واقع معاون دانشگاه تهران مهر تایید دریافت این مبالغ را از سوی دولت اعلام کرد.

علاوه بر دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، این بحران دامنگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی شد به صورتی که این دانشگاه‌ها توان طبخ غذای دانشجویان را نداشتند.

واریز کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی تغذیه به دانشگاه‌ها

در همین زمینه سراغ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت رفتیم که سیما سادات لاری، با اشاره به واریز کمک تغذیه به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هفته گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه کمکی تغذیه به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شد.

وی افزود: درصدد هستیم که این کمک یارانه را به بودجه تغذیه در دانشگاه‌ها اضافه کنیم.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت اضافه کرد: سال آینده نیز ۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه کمکی تغذیه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که اگر همین رقم به بودجه اصلی اضافه شود بخشی از مشکلات تغذیه دانشگاه‌ها حل خواهد شد.

لاری خاطرنشان کرد: این کمک هزینه به دانشگاه‌های وزارت علوم نیز از طرف دولت اختصاص داده شد.

موارد فوق نشان می‌دهد که بحران بودجه‌ای در دانشگاه‌ها به حداکثر خود رسیده به صورتی که توان تامین بودجه‌های حوزه‌های اولویت دار را هم ندارند و باید دائما دست به دامن مسئولان دولت شوند که بتوانند این حوزه‌ها را اداره کنند.

در واقع کمک‌های دولت به صورت مسکنی است که هرساله بر اساس نامه نگاری‌های فراوان و درخواست‌های متعدد و زمان بر تزریق می‌شود و این روند سال آینده هم تکرار خواهد شد. به همین دلیل براساس درخواست مسئولان وزارت علوم و بهداشت قرار بود دولت این مبالغ کمکی در حوزه تغذیه را در بودجه سال ۹۹ لحاظ کند، اما نه تنها خبری از این ارفاق دولت در بودجه نیست بلکه مبالغ بودجه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. با اوضاع باید دید که مجلس شورای اسلامی در بودجه نهایی چقدر به کمک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌آید.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 9دی1398 ، کدخبر: 815971: snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین