پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
رئیس جمهور در روز صنعت پتروشیمی از رویکرد جدیدی برای شانه خالی کردن از زیر بار تحقق نیافتن وعده‌هایی که به مردم داده بود شیوه عبور از مانع یا قیقاج را در پیش گرفت.

شعار سال:دوم خرداد سال ۹۶ بود که حسن روحانی در حرم مطهر امام خمینی(ره) مقابل دوربین‌های خبرنگاران به مردم قول داد که همه تلاش خود را برای تحقق وعده‌هایش می‌کند.

وعده‌های رنگارنگی که رونق اقتصادی، تقویت گردشگری، ایجاد اشتغال، جلوگیری از قاچاق، و تقویت صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دولت الکترونیک‌ و حتی برداشتن سایه جنگ از سر کشور از جمله آنها بود. همچنین معروف‌ترین تصاویر از حسن روحانی در ۶ سال مسئولیت او در پاستور به صحبت‌هایش درباره وعده‌های او به مردم بازمی‌گردد.

از زمانی که حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ با کلید به برنامه گفتگوی خبری آمد و گفت باید چرخ تولید و کارخانه‌ها بچرخد و چرخه سانترفیوژه‌ها هم بچرخد. او شعارهای دیگری مانند اینکه کاری می‌کند «چنان رونق تولیدی» ایجاد شود که دیگر مردم یارانه نیازی نداشته باشند هم بانگ داد؛ او روزهای گذشته در حالی مطرح می‌کند که تمام وعده‌هایش برای زمان صلح بوده نه جنگ! که برجام را مهم‌ترین برنامه‌اش برای برداشتن سایه جنگ از کشور و رونق اقتصادی به مردم معرفی کرده بود.

۶ سال از وعده‌ها گذشت و امروز روحانی در مواجهه با مردم رویکرد جدیدی را پیش گرفته است. او روز گذشته در همایش روز صنعت پتروشیمی بیان کرده «بعضی‌ها به دولت دوازدهم می‌گویند قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آنها را انجام ندادید؟ خب ما در شرایط صلح، آن قول‌ها را دادیم، بعد وارد جنگ شدیم؛ در حال حاضر وارد یک جنگ شده‌ایم؛ جنگ را ما انتخاب و شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آنها ندادیم، آنها آغاز و شروع کردند به جنگی که قامت استوار این ملت را بشکنند. این حرف حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده‌فرمایش دارند بگویند در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید، و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است.»

این نخستین بار نیست که رئیس جمهور در مواجه با مشکلات قیقاج می‌رود. هنوز افکار عمومی نحوه مواجهه روحانی با تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین و دردسرهایی که برای کشور ایجاد کرد را فراموش نکرده‌اند. پیش از این نیز روحانی برای پاسخگو نبودن به مسائل کشور از کلیدواژه‌های «دولت قبل»، «مخالفان دولت»، «اختیارات کم دولت» و ... بهره می‌گرفت و با همین بهانه با هر لحنی به منتقدان می‌تاخت.

چنین راهبردی از رئیس جمهور در مقابل جامعه و مشکلات آن را در گفتگو با کارشناسان بررسی کردیم.

علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای روحانی در مناظره‌های انتخاباتی خیلی با نفس چاق و حرارت وعده‌های انتخاباتی می‌داد و گفته بود که مشکلات را حل می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه عملکرد دولت روحانی در بروز مشکلات کشور از نقش عوامل خارجی بیشتر است، خاطرنشان کرد: این صحبت روحانی مبنی بر عمل نکردن به وعده‌ها در زمان فعلی نوعی فراربه‌جلوست و اینکه ما در شرایط جنگی هستیم هم حرف درستی نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید کابینه دولت باید ترمیم شود، عنوان کرد: آقای روحانی و دولتش برای وضعیت فعلی مقصر هستند؛ البته از طرفی عرصه هم برای رئیس‌جمهور و دولتش تنگ شده است.

نمازی با اشاره به اینکه روحانی آماده پذیرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری نبود، اعلام کرد: روحانی از طرفی دیگر به شورای نگهبان حمله می‌کند و از سویی دیگر به مردم می‌گوید در انتخابات شرکت کنید و به شورای نگهبان حمله می‌کند که این موضوع‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهور دچار تناقض شده است.

وی با اشاره به اینکه در هر کشوری حزب برنامه‌ها را اعلام می‌کنند و عملکرد احزاب زیر ذره بین قرار دارد، گفت: این موضوع و رویه در کشور ما هنوز جا نیفتاده است که احزاب برنامه ارائه کنند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه افتخار روحانی این بود که توافق برجام را بست، ادامه داد: برگ برنده دوره اول روحانی همین برجام بود، ولی ترامپ رئیس‌جمهور دیوانه‌ آمریکا با نداشتن سیاست‌های بین‌المللی برجام را هوا کرد و تحریم‌ها دوباره بازگشتند.

نمازی با تأکید بر اینکه دولت روحانی باید از برجام زمینه سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم می‌کرد، خاطرنشان کرد: نقض غرض اول توسط دولت روحانی عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران بعد از برجام بود.

این صحبت‌ها در صورتی مطرح می‌شود که چندی پیش روحانی حرف‌های دیگری درباره وعده‌هایش به مردم زده بود. امروز به ملت ایران اعلام می‌کنم طبق برجام تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشكی لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی، مالی، پولی و بانکی لغو می‌شوند. این سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۴ و در شب امضای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و شش کشور جهانی است.

اما از آن شب نزدیک به بیش از چهار سال می‌گذرد و آثار گرانی و تورم و آشفتگی در بازار ارز و سکه در ایران بسیار زیاد دیده می‌شود، به‌طوری که بازار ارز و سکه از فروردین امسال تاکنون شاهد رشد قیمت زیادی بوده و سکه از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا نزدیکی پنج میلیون تومان نیز رسید و دلار با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان از مرز باور نکردنی ۱۸ هزار تومان عبور کرده بود و قبل از برجام پراید نزدیک به ۱۲ میلیون تومان و بعد از این توافق در سه سال اخیر به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسید که نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها بسیار برای کشور مشهود است و این افزایش‌ها در قیمت‌های لبنی و سفر معیشتی مردم نیز دیده شد و از طرفی مشکلات مانند بیکاری و عدم پرداخت چند ماهه حقوق کارگران از جمله مشکلات دیگر بعد از برجام است.

این صحبت‌ها در حالی از طرف رئیس‌جمهور مطرح می‌شود که وی در سال‌های گذشته وعده‌های نظیر حل مشکلات اقتصادی، رفع بیکاری و پایین آوردن تورم در کشور را داده بودند. معروف‌ترین وعده روحانی به مردم بعد از برجام که هنوز هم درباره آن صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود این جمله تاریخی درباره مذاکرات است: رئیس جمهور در هفدهم خردادماه ۹۴ می‌گوید: «اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل شود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک‌های ما احیا شود».

در همین رابطه حسین کمالی رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم معتقد است: روحانی باید زمانی که چنین وعده‌هایی را می‌داد این را در نظر می‌گرفت که توانایی‌هایش در سطح کلی چیست و اختیارات رئیس جمهور چقدر است.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور باید زمانی که وعده‌های انتخاباتی می‌داد وضعیت بین‌الملل، داخلی و نقش گروه‌های فشار و جناح‌ها را در نظر می‌گرفت. همچنین باید توانایی‌های خود و هیئت دولتش را می‌دانست و با در نظر گرفتن این عوامل وارد گفتگوی انتخاباتی با جامعه می‌شد.

این فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: متأسفانه آقای روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی از این قوانین تبعیت نکرد و آینده خوبی را وعده داد تا در سایه وعده آینده بهتر، به مردم بتواند رأی به دست بیاورد در حالی که اگر مقداری سنجیده‌تر عمل می‌کرد، وارد چنین گفتگوهایی نمی‌شد و حداقل وعده‌هایش را مشروط به شرایط، زمان و حمایت‌های نهادهای مختلف می‌کرد.

کمالی با تأکید اینکه عدم توجه روحانی به مسائل مهم کشور در تبلیغات انتخاباتی خاطرنشان کرد: معتقدم رئیس جمهور در رابطه با آنچه اتفاق افتاده می‌توانست بهتر عمل کند، مثلاً در قضیه بنزین اگر جای روحانی بودم صریح و واضح از مردم عذرخواهی کرده و عناصر مؤثر در تصمیم‌گیری را به طور واضح برای مردم توضیح داده و شرایط را برای آنان تشریح می‌کردم.

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: روحانی باید با مردم گفتگو می‌کرد که در موضوع بنزین دقت کافی به‌عمل نیامد و از آنان می‌خواست به دولت اجازه دهند تا در برنامه‌ها بازنگری داشته باشد. اگر جای روحانی بودم همچنین از مردمی که در اعتراض‌های اخیر آسیب دیدند عذرخواهی می‌کردم.

همانطور که رئیس جمهور در سخنانش تصریح کرده، امروز دشمنان ملت برای به زانو درآوردن نظام جمهوری اسلامی تمام قد در میدان هستند و به اعتقاد کارشناسان وحدت میان اقشار جامعه تاکنون نگذاشته پروژه‌ها علیه این ملت به نتیجه برسد، لذا ضروری‌‌ترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای آنان مراقبت مسئولان از آنچه در تریبون‌های رسمی گفته می‌شود و مراقبت از وحدت داخلی است. البته امروزه کشور شاهد جنگ اقتصادی است که آمريکا بر ايران تحميل کرده و دولت تدبير و اميد هيچ تدبيری برای کشور نداشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 12دی 1398، کد خبر:463505، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین