پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
رییس جمهور با انتقاد از برخی مواضع داخلی به برجام گفت: ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.
شعار سال: حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ از طرح کوتاه مدت ۱۰۰ روزه برای تحول اقتصادی سخن گفته بود: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم. با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آن‌ها را در یک مدت کوتاه حل و فصل کنند.»

او البته بعدا اعلام کرد که نگفته ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم و البته بی راه هم نگفت، اما چندین ۱۰۰ روز از آن وعده گذشت و وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر شد. ریشه یابی دلایل بد شدن وضعیت اقتصادی البته در جای خود قابل بررسی است، اما حالا روحانی یک ۱۰۰ روز دیگر را برای برداشتن تحریم وعده داده، اما این بار مشروط به باز گذاشتن دست او در مذاکرات. اگر منصفانه بخواهیم به کارنامه دولت نگاه کنیم شاید بتوان همچنان دیپلماسی را به عنوان نقطه قوت مهم دولت برشمرد، اما به نظر می‌رسد این اظهار نظر روحانی نشان می‌دهد که برای رسیدن به یک توافق برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها او موانعی در پیش رو دارد.

روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.»

این در حالی است که همچنان عده‌ای در داخل تلاش دارند تا روند مذاکرات به طول انجامد و احتمالاً ادامه مذاکرات به دولت بعدی واگذار شود. موضوعی که می‌توان در نامه نمایندگان مجلس برای مذاکرات وین نیز به وضوح دید.
 
حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در وین و مخالفان داخلی آن گفت: «ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد. کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.»
 
او افزود: بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظلمه را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار می‌کنیم ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم. در برجام با آن‌ها مذاکره کردیم و آن‌ها را سر جای خود نشاندیم.

روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم، اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: «بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید.»

دست ما را باز بگذارید؛ ۱۰۰ روز آخر هم تحریم را می‌شکنیم
 
رئیس جمهوری ادامه داد: «مسیری که ما امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم ما می‌خواهند، ما نماینده مردم هستیم، رییس جمهور منتخب مردم است، ۲۴ میلیون رای با رییس جمهوری سخن می‌گوید، ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رییس‌جمهوری و با دولت حرف می‌زنند و ما خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم.»
 
روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.»
 
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت خود را متعهد می‌داند که به وظایفی که بر دوش دارد عمل می‌کند، تصریح کرد: چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم.

بازگشت به برجام واقعی باشد

رییس جمهور خطاب به آمریکایی‌ها با تاکید بر این که هر روزی که به تعهدات خود برگردید ما هم همان روز به عین برجام برمی گردیم عنوان کرد: البته باید ببینیم بازگشت شما واقعی است یا نه. ما راستی آزمایی می‌کنیم که خیلی هم طول نمی‌کشد. بعضی ها، چون بلد نیستند می‌گویند طول می‌کشد. خب ما بلدیم نمی‌خواهید شما غصه بخورید. وزرای ما طراحی کرده اند و می‌دانند این کار چقدر زمان می‌برد. هر وقت وزیر نفت بگوید من می‌توانم نفتم را بفروشم و کشتی‌های ما می‌توانند در محل مورد نظر پهلو بگیرند و مشکلات بیمه حل شود و بانک مرکزی بگوید پول من آزاد شده است، این کار صورت گرفته و این‌ها چیزی نیست و زمان نمی‌برد. ما وقتی ببینیم آن‌ها درست عمل می‌کنند ما هم بلافاصله عمل می‌کنیم. ما به تمام تعهدات برمی گردیم به شرطی که شما هم برگردید.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسیر ما مسیری است که مردم می‌خواهند. ما منتخب مردم هستیم و حرفمان حرف مردم است. ۲۴ میلیون رای و ۷۳ درصد مردمی که در انتخابات شرکت کردند دارند با رییس جمهور و دولت حرف می‌زنند پس ما تا لحظه آخر مانند روز‌های اول خواست مردم را اجرا می‌کنیم. بعضی‌ها می‌گویند فقط ۱۰۰ و چند روز تا پایان دولت باقی مانده برای ما فرقی نمی‌کند چقدر باقی مانده، چون مثل روز اول کار می‌کنیم و همان طور که تحریم‌ها را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم اگر دست ما را باز بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم می‌شکنیم و ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: قرار ما با همه وزرا و معاونین و مسئولان این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و شما خواهید دید که در تمام پنج شنبه‌های پیش رو افتتاح‌های بسیار مهمی داریم مثل همین فردا که افتتاح‌های مهمی در وزارت نفت خواهیم داشت. در بخش‌های دیگر مثل صنعت و آب و برق این کار را ادامه خواهیم داد. در بخش آب و برق تا ماه مرداد ۱۷۳ طرح مهم از جمله پنج سد ملی افتتاح خواهد شد. ده‌ها نیروگاه و تصفیه خانه آب و فاضلاب، ۱۰ نیروگاه حرارتی، ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۹ تصفیه خانه فاضلاب را در همین مدت افتتاح خواهیم کرد و در همه بخش‌ها هم همین گونه خواهد بود و دولت خودش را به وظایفی که بر دوش دارد متعهد می‌داند.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کار سنگین بخش بهداشت در موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این زمینه الان همه کشور‌ها گرفتار هستند. من با سران چند کشور هم که صحبت کردم آن‌ها هم باز دچار مشکل شده اند در حالی که آن‌ها مثل ما تعطیلات عید نداشتند. البته تردد‌ها و دورهمی‌ها موثر است، ولی به هر حال الان وقت شعار نیست و وقت عمل است. من با توجه به آمار‌هایی که هر روز به دستم می‌رسد می‌بینم که هر وقت مردم مراعات کرده اند و رعایت پروتکل‌ها به ۸۵ و ۹۰ درصد رسیده وضع آرام شده و هر وقت به ۵۰ و ۴۵ درصد رسیده وضع به هم ریخته و این استثنا هم ندارد. پس اگر همه مراعات کنند درست می‌شود.

وی با بیان این که در این مقطع واکسن نقش موثری ایفا می‌کند، یادآور شد: واکسن در برابر مرگ و میر مصونیت بالایی می‌دهد. ممکن است کسی واکسن زده باشد و به ویروس جهت یافته مبتلا شود، اما درصد مرگ و میر با واکسن پایین می‌آید. امروز حفظ جان مردم برای ما اولویت اول است و بعد از آن باید گردش ویروس را قطع کنیم. در این شرایط وارد کردن واکسن یک وظیفه است و وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه دارد، اما از طرفی هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه‌ای که بخواهد می‌تواند با ارز نیمایی واکسن بیاورد و پخش کند. قیمتش هم با حمل و نقل و سایر هزینه‌ها عدد بالایی نمی‌شود. پس شرکت‌ها هم می‌توانند واکسن آزاد بیاورند تا مردم بتوانند با یک قیمت معمولی از آن استفاده کنند. البته وظیفه وزارت بهداشت هم سر جای خودش باقی است.

روحانی اضافه کرد: الان در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست و در کنار وزارت بهداشت که وظیفه خود را دارد بخش‌های خصوصی هم اگر می‌توانند در این زمینه آزاد هستند. از طرفی ما همه واکسن‌های داخلی را هم تقویت می‌کنیم، بعضی‌ها می‌گفتند بگذارید فقط روی یک واکسن کار شود، ولی ما دیدیم این‌ها تزاحمی با هم ندارند و پایه هایشان با هم متفاوت است و باعث به تاخیر افتادن یکدیگر هم نمی‌شود. پس روی همه واکسن‌ها کار کردیم البته ممکن است واکسن داخلی در تابستان به دست مردم برسد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۳۰۶۱، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: ول کردید ، 100 روز ، 8 سال ، روحانی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
بقول شاعر نامی بزارید برم من بزارید برم من بزارید برم من.بابا بزارید بره شاخ غولو بشکونه دیگه چیکارش دارید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین