پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
نشریه فارین پالیسی در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه در دولت آمریکا لغو تحریم‌های وضع شده خارج از چارچوب برجام را منوط به توقف نقض تعهدات برجامی از سوی ایران دانست.
شعار سال: نشریه فارین پالیسی روز پنج شنبه در گزارشی با اشاره به قصد «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران می‌نویسد که «رابرت مالی» مذاکره کننده ارشد دولت بایدن تهیه و گسترش یک نقشه راه برای دستیابی به این هدف را آغاز کرده است.

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «اما بنا به گفته منابع نزدیک به مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی، انتظار می‌رود که رابرت مالی به تهران معامله‌ای را پیشنهاد دهد: لغو برخی تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل برجام؛ البته این تحریم‌ها تا جایی لغو می‌شوند که بایدن را در معرض انتقادات سیاستمداران افراطی داخلی قرار ندهد؛ به ویژه از جانب هم حزبیان دموکراتش که با هرگونه سازش و اعطای امتیازی (!) به ایران مخالف هستند.

با این حال، به گفته علی واعظ، عضو «گروه بحران بین‌المللی» (ICG) و مشاور ارشد رابرت مالی «تاکنون هیچ تحریم مشخصی به جز طرح کلی راهکارها برای اعتماد سازی مورد بحث قرار نگرفته، آنچه که طرف آمریکایی در حال انجام آن است، نهایی کردن یک فهرست از اقداماتی است که دو طرف برای بازگشت به پایبندی به این توافق باید انجام دهند» .

این اقدامات شامل جداسازی و توافق بر سر حذف یا کاهش برخی از تحریم‌هایی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا برای تضمین عدم احیای برجام وضع کرده است. در واقع، اقدامات دولت پیشین آمریکا برای مانع تراشی در روند احیای برجام شامل بیش از ۷۰۰ مورد تحریم است که خارج از [چارچوب] توافق هسته‌ای ایران و در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ برای تضمین روند منزوی سازی و تحمیل فشار اقتصادی بر تهران وضع شده‌اند.

در واقع، دولت ترامپ در راستای اجرای «کارزار فشار حداکثری»، بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران را به بهانه تأمین مالی تروریسم دولتی تحریم کرد. تیم ترامپ می‌دانست که حتی در صورت احیای برجام، این گونه تحریم‌ها تأثیرات توافق هسته‌ای را بی اثر می‌سازد زیرا در سایه تحریم‌های جدید، این شرکت‌های ایرانی از هرگونه مراوده تجاری بین‌المللی منع می‌شوند.

همانطور که دولت ترامپ به خوبی می‌دانست، لغو این تحریم‌ها برای دولت بایدن یک ریسک سیاسی بشمار می‌رود، زیرا به زعم مقامات واشنگتن بانک مرکزی ایران مسئول «تخصیص وجوه مالی برای [حمایت] از حزب الله و حماس» است و دو شرکت دیگر ایرانی نیز «امکان عرضه و انتقال نفت برای فروش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را فراهم می‌کنند.

با این حال علی واعظ می‌گوید که «موضع ایالات متحده این است که این کشور دو دسته گسترده از این تحریم‌ها را لغو کند: آنهایی که در متن برجام قید شده‌اند و آنهایی که دوباره با عنوان‌های دیگری از سوی ترامپ وضع شدند».

با این حال به گفته این عضو گروه بحران بین‌المللی، تحریم‌هایی که به بهانه نقض حقوق بشر در ایران یا دست داشتن تهران در حمله‌های سایبری علیه ایالات متحده وضع شده‌اند، به قوت خود باقی می‌مانند. این تحریم‌ها قرار است تنها در صورت توقفِ نقض تعهدات برجامی از سوی ایران- از جمله توقف افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و تولید مواد هسته‌ای موردنیاز برای ساخت بمب اتمی- برداشته شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 5190157، www.mehrnews.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین