پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره شهید قاسم سلیمانی گفت: امیدوارم به برکت خون این شهید فصل جدیدی در روند انقلاب اسلامی و نه‌تن‌ها در کشور ما که در جهان اسلام رقم بخورد؛ البته بارقه‌های آن هم‌اکنون کاملاً قابل ادراک و احساس است.
شعار سال : دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره شهید قاسم سلیمانی گفت: امیدوارم به برکت خون این شهید فصل جدیدی در روند انقلاب اسلامی و نه‌تنها در کشور ما که در جهان اسلام رقم بخورد؛ البته بارقه‌های آن هم‌اکنون کاملاً قابل ادراک و احساس است.

وی افزود: از صبح جمعه که خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد، در همین یکی دو روز فضای جامعه را نگاه کنید واقعاً حضور شهید سلیمانی را در جامعه حس و تاثیر آن را درک می‌کنیم. یک برانگیختگی اجتماعی در جامعه وجود دارد و همه غبار‌ها که در این ایام بعد از فتنه‌ها به وجود آمده بود همه شسته شد، جامعه را  زلال کرد و این تاثیر اولیه خون سردار سلیمانی و یاران او بود. باش تا صبح دولتت بدمد، که این هنوز از نتایج سحر است. اینها تنها رهاورد‌ها و استبشارات اولیه این ماجراست، بشارات و درک و دریافت‌های بعدی بعداً بسیار معلوم خواهد شد.
وی تصریح کرد: کسانی که تشییع جنازه شهید سلیمانی و یارانش را دیدند، ملاحظه کردند که چه جمعیتی آمده بودند و چه اتفاقی افتاد در کاظمین، در نجف و کربلا و خوزستان و تهران. این خون خیلی از گره‌های ما را باز و مشکلات را مرتفع کرد، نگرانی‌ها و تشویش‌هایی که ما داشتیم را حل کرد، خوف و حزن را از ما گرفت و به جامعه نشاط داد. حقیقت این است من می‌پرسم شما در این ایام برای برخی مسائل آینده دلواپس و نگران نبودید؟ الان این نگرانی وجود ندارد؛ این حضور دارد تاثیر می‌گذارد. دکتر سنگری در ادامه گفت: ما با سردار سلیمانی از زمان جبهه‌ها آشنایی از خیلی وقت پیش داشتیم. ایشان وقتی دوستان شهید می‌شدند چنان بی‌تابی می‌کرد که من در خانواده آن شهید چنان موضوع و مساله‌ای را ندیده بودم. شهید از ۲۳ سالگی منتظر شهادت خود بود از وقتی که اداره آب را رها کرد و برای نجات مهاباد وارد شد؛ از آن زمان برای شهادت بی‌تاب بود. به تعبیر مقام معظم رهبری شهدا برای شهید سلیمانی آغوش‌شان را گشودند.
وی با اشاره به اینکه در این ایام از ابعاد گوناگون درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی خیلی صحبت می‌شود ولی ابعاد شخصیت فرهنگی و پژوهشی ایشان مغفول واقع شده است، گفت: من از نزدیک با این مسائل آشنایی دارم که دو مصداق را در این مجال عرض خواهم کرد. یکی از بارزترین خصوصیات سپهبد سلیمانی این بود که فوق‌العاده به مسائل پژوهشی اهمیت می‌داد و به گمان من کمتر کسی را می‌توان در ایران یافت که به اندازه سردار سلیمانی در حفظ میراث فرهنگی دفاع مقدس تلاش کرده باشد. من به منزل پدری ایشان در کرمان رفته‌ام؛ وی منزل خود را به این موضوع اختصاص داده است. اگر شما الان کرمان باشید و منزل پدری ایشان را ببینید یک خانه ساده، قدیمی و محقر است ایشان منزل را تبدیل به موسسه‌ای تحت عنوان حماسه ثارالله کرد چون فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله را داشت و شروع به جمع‌آوری منابعی کرد که نگران بود آنها از دست بروند. در این موسسه ۵۰۰ هزار برگ سند موجود است و ۹ جلد کتاب عملیاتی با محوریت و مدیریت سردار سلیمانی چاپ شده که کاملاً نقش پژوهشی داشته‌اند.
این استاد تاریخ اسلام ادامه داد: وقتی درباره کسی به ابعاد شخصیتی‌ای که خیلی بارز است، می‌پردازند دیگر ابعاد وجودی او ممکن است کمتر دیده شود چون عمدتاً وجه نظامی سردار سلیمانی منتشر و وجه فرهنگی ایشان مغفول واقع شده است. ایشان ۳۰ نقد بر کتاب‌های مختلف دارد؛ کتاب‌هایی که گاهی ما هنوز هم نخوانده‌ایم و ندیده‌ایم؛ کتاب جزئی از زندگی ایشان بود. در جبهه‌ها هم که بود همیشه با خود کتاب‌هایی داشت تا در مجال‌هایی که پیدا می‌کند با همه مشغله‌ای که داشت بتواند مطالعه کند. چندین سخنرانی در باب کتب مختلف دارد مثل کتاب آب هرگز نمی‌میرد و وقتی مهتاب گم شد از جناب آقای حمید حسام که هم درباره آنها بحث کرده و هم تقریظ نوشته است. کتاب‌هایی هستند که ایشان تقریظ نوشته، مقدمه نوشته و توضیح بر آن کتاب‌ها با قلم فوق‌العاده قشنگی که دارد، نوشته است. کسانی که سخنرانی‌های حاج قاسم را گوش کرده‌اند، سخنرانی‌هایشان کاملاً نشان می‌دهد چقدر پختگی در انتخاب واژه‌ها و طرح مباحث در نگاه نو و بدیع ایشان نسبت به مقولات و موضوعات فرهنگی وجود دارد؛ البته اینها بعدا بیشتر مطرح خواهند شد. ایشان دستور داد تعدادی از رکوردهای ساده در همین موسسه جمع‌آوری شد و نزدیک به 50 نفر آموزش دیدند و خودش پرسشنامه‌ای در بهره‌گیری از شناختن شهدا تنظیم کرد. در آنجا ۲۷۰۰۰ مصاحبه با والدین شهدا انجام شده و
۵۰ هزار ساعت مصاحبه با همسران و فرزندان شهدا صورت گرفته است. او نگران بوده که اینها از دست برود. من خودم از نزدیک مشاهده کردم یکی از مسائلی که مطرح شد این بود که تا به حال چند نفر از پدران و مادران شهدا زنده‌اند چراکه به فرموده مقام معظم رهبری اینها گنج هستند. ۱۳۰ جلد کتاب در آنجا وجود دارد که هیچ‌یک از این کتاب‌ها از ۱۰۰۰ صفحه کمتر نیست. همه اینها کلاسه‌شده، منظم، دقیق و با نظارت شخص خودش سامان داده شده است. وقتی پرسشنامه تنظیم می‌شد سردار سلیمانی می‌گفت اگر با پدر و مادران شهدا صحبت می‌کنید چند سوال بپرسید از پدر و مادر شهید اگر یادشان هست که لحظه تکوین و شکل‌گیری نطفه فرزند شهید چگونه بوده‌اند؟ نکته‌ای که در آن شرایط تاثیر گذاشته باشد و این فرزند شکل گرفته شده باشد، چه علتی در این مساله بوده است؟ این نطفه پاک نمی‌تواند بی‌دلیل و بی‌ارتباط با آن قضیه باشد؛ این تیزبینی، دقت و ریزبینی‌های سردار سلیمانی را می‌رساند.
سنگری افزود: ایشان دائماً اهل مطالعه بود و کتاب مطالعه می‌کرد و کتاب همراه داشت و در باب کتاب‌ها بحث می‌کرد و در جبهه اگر مجالی پیدا می‌کرد با افراد دیگر که آنها هم اهل مطالعه بودند، مباحثه می‌کرد. هیچ ‌داغی برای سردار سلیمان بیشتر از داغ شهادت همرزمش شهید احمد کاظمی نبود. ایشان خیلی علاقه به شهید احمد کاظمی داشت و برشی از مجلس شهید احمد کاظمی را وقتی نشان می‌دهند در کنار آقای قالیباف نشسته و می‌توانید حس کنید که ایشان چه حال دگرگونی در این شهادت داشت.
وی گفت: اینها همه افرادی بودند که روحیات فرهنگی داشتند و با شهید کاظمی بحث و گفت‌وگو می‌کردند؛ مثلاً نهج البلاغه را کامل خوانده و درباره‌اش مباحثه کرده بود. جورج جرداق در کتاب خودش می‌گوید من ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را خواندم. حال ما از خودمان بپرسیم تا به حال چند بار نهج‌البلاغه را به صورت کامل مطالعه کرده‌ایم؟ ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه را وقتی طرح می‌کند، می‌گوید: امروز هزارمین بار است که من نهج‌البلاغه و این خطبه را می‌خوانم و با آن گریه می‌کنم که از آن به‌عنوان اخ‌القرآن یاد می‌شود. اخت‌القرآن(صحیفه سجادیه) را در جیب همراه داشت و دائم مطالعه و زمزمه می‌کرد. در خلال صحبت‌های خودش هم اگر دقت کنید معلوم می‌شود که چقدر با ادعیه امام سجاد ؟ع؟ و با خطبه‌های امیرالمومنین؟ع؟در نهج البلاغه انس و الفت داشت.
وی در باره خصوصیات دیگر شهید افزود: یکی دیگر از خصوصیات ایشان خستگی‌نا‌پذیری بود؛ مدام از این جبهه به آن جبهه می‌رفت، مثلاً در سیل خوزستان ایشان را حاضر دیدیم، در اربعین و… روز بعد در بین رزمندگان سوریه، چند روز بعد در عراق و چندین روز بعد در لبنان به سر می‌برد و خستگی‌نا‌پذیر بود. سال ۱۳۷۶ بعد از اینکه ۱۸ سال جنگیده بود و بدنش پر از ترکش بود به ایشان گفته شد کافی است شما استراحت کنید؛ گفت: فاذا فرغت فانصب: اگر تمام کردید، تازه کار جدید را شروع کنید.
سال ۱۳۸۹ بعد از ۳۰ سال خدمت به او دستور بازنشستگی دادند و می‌توانست استراحت بکند ولی نکرد. ۶۳ سال داشت که شهید شد اما او را مانند یک جوان رشید در میدان‌های گوناگون می‌دیدید؛ خستگی‌نا‌پذیر بود و این تعبیری که امیرمومنان دارد که می‌گوید از ویژگی‌های متقین این است که در هدایت نشاط دارند، از ویژگی‌های بارز ایشان نیز بود. این سرزندگی، بهجت و شور کاملاً در وجود ایشان محسوس بود. مشی ایشان واقعاً تواضع بود. در برنامه‌ها به مادران شهدا که می‌رسید کار دائمی او بود که حتماً بیفتد و پای مادر شهید را ببوسد؛ این جزو مشی ایشان بود و حال که برشی از وصیت‌نامه او را حتما دوستان دیده‌اید، گفته است مرا در کنار دوستانم دفن کنید در کرمان؛ مبادا مزار من نسبت به آنها برجسته باشد یا عنوان‌های خاصی روی سنگ قبرم نوشته شود؛ فقط بنویسید سرباز قاسم سلیمانی!

 

شعار سل ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو ، تاریخ انتشار 17 دی 98 ، کد خبر : 34689 ،sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
سال های سال از ابعاد مختلف شخصیت سردار بگیم و بنویسیم باز هم از گفتن واقعیت قاصریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین