پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
جمهوری اسلامی در چینش سناریو برای مقابله با قمار ترامپ در به‌شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی دو هدف اصلی را دنبال می‌کند.

شعار سال:محمدعلی حسن‌نیا؛ بامداد جمعه هفته گذشته بود که پهپادهای آمریکایی در عملیاتی تروریستی «سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس را در فرودگاه بغداد به شهادت رساندند. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله در توئیترش به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار پرچم آمریکا اعلام کرد که فرمانده ارشد ایران را به‌شهادت رسانده است.

این موضوع بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت. بسیاری از رسانه‌های غربی ابتدا به این موضوع با خوشحالی نگاه می‌کردند، ولی بعد از گذشت چند ساعت عواقب این ترور برای آنها بیشتر روشن شد. بعد از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کلید واژه‌ای مشترک از «انتقام سخت» صحبت کردند.

ترامپ ولی در ساعت و روزهای اول ترور سردار سلیمانی سرمست از این حذف فیزیکی در توئیترش اعلام کرد اگر ایرانی‌ها بخواهند عکس‌العملی نشان دهند، ۵۲ نقطه مهم را که برای ایران دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است را بمباران می‌کند. موضوعی که واکنش‌های بسیار منفی از سوی جامعه جهانی در پی داشت.

اما مقامات ایرانی‌ با صبر استراتژیک در شورای عالی امنیت ملی به ریاست رهبر معظم انقلاب اسلامی سناریو‌های مختلفی را برای واکنش به اقدام آمریکا طراحی کردند. هیچکسی از این سناریوها آگاهی ندارد ولی به‌گفته تمام مقامات نظامی و سیاسی ایران دستور کار کشورمان برای پاسخ به آمریکا دارای ابعاد مختلف سیاسی و نظامی است.

ایران برای گرفتن انتقام سخت تنها بر توانمندی نظامی و سیاسی داخلی اتکا نکرد. بعد از شهادت سردار سلیمانی بلافاصله فراکسیون‌های مقاومت و نزدیک به ایران در مجلس عراق طرح خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را کلید زده و تصویب کردند؛ بنابراین ایران در قدم اول توانست از نظر سیاسی بر آمریکا پیروز شود. حالا با تصویب مجلس عراق از این به بعد حضور نظامیان آمریکایی در عراق غیرقانونی است و ایران حق دارد از خودش در مقابل نیروهای غیرقانونی که به نیروهای ایران حمله می‌کنند؛ دفاع کند و در هر جای عراق که باشند به آنها هجوم ببرد.

البته مجلس شورای اسلامی ایران هم بیکار نماند. در طرحی سه‌فوریتی و تاریخی که برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی تصویب شد، ایران تمام ارتش آمریکا را تروریستی اعلام کرد و با دستور و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۵۰ میلیون یورو به سپاه قدس برای مقابله با آمریکا اختصاص یافت. این طرح در فاصله چند ساعت به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید و به دولت ابلاغ شد.

دولت ایران هم در پاسخ به ترور شهید سلیمانی عملی انجام داد و تمام تعهدات خود در برجام مربوط به غنی‌سازی، تحقیق و توسعه را کاملاً تعلیق کرد. این سه حرکت پاسخ بزرگی به رئیس‌جمهور آمریکا در ابعاد سیاسی بود. حالا تمام جهان منتظر پاسخ نظامی ایران بودند. بسیار از تحلیل‌گران غربی با توجه به اقدامات ترامپ حدس می‌زدند ایران اگر به آمریکا پاسخ نظامی دهد جنگی بزرگ در می‌گیرد.

شمارش معکوس ایران برای پاسخ به ترور آمریکا زده شد. پیکر سردار سلیمانی شنبه وارد ایران و تا چهارشنبه در شهرهای مختلف کشور تشییع شد و نیمه شب چهارشنبه در کرمان به خاک سپرده شد. اما بمب خبری ایران تدفین پیکر سردار مقاومت نبود. ایران در همان ساعتی که سردار شهید سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد مورد حمله قرار گرفت پاسخ آمریکایی‌ها را داد. یعنی ساعت ۱:۳۰ بامداد.

ایران با ۱۵ فروند موشک‌های بالستیک «قیام و فتح ۳۱۳» روز چهارشنبه ساعت ۱:۳۰ بامداد پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا را در غرب‌ی ترین نقطه عراق مورد هدف حمله کوبنده‌ای قرار داد. حمله‌ای که خواب را از چشمان جهان ربود. بلافاصله این خبر به تیتر یک رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. شدت حمله ایران به‌قدری بود که نشست خبری رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا برای اعلام خبر حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد لغو شد.

البته فضاسازی رسانه‌ای غربی‌ها از حرف‌های خودشان جلوتر است. برخی ادعا می‌کنند که انتقام موشکی ایران از آمریکا، یک امر هماهنگ شده با طرف آمریکایی بوده است؛ در صورتی اگر این ادعا را درست در نظر بگیریم، آنگاه نه تنها قدرت طرف ایرانی زیر سوال نمی‌رود، بلکه تن دادن ابرقدرت مغروری همچون آمریکا به این معامله نشانه مهمی از اقتدار نظامی و منطقه‌ای ایران است. این ادعا که به هیچ عنوان از نظر تحلیل‌گران درست به‌نظر نمی‌رسد بیشتر ساخت و پرداخته ذهن اتاق جنگ‌ و عملیات روانی دشمنان ایران است.

غلط بودن این حرف‌های غربی‌ها زمانی آشکار می‌شود که توجه داشته باشیم آمریکا در صورت اطلاع از این حمله هرگز اجازه نمی‌داد، یک پایگاه مهم نظامی‌اش آن هم برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم مورد اصابت موشک‌های یک کشور دیگر قرار بگیرد.

مهم‌ترین قسمت این پازل ایران در ابعاد نظامی به بیانیه سپاه پاسداران بازمی‌گردد. سپاه بلافاصله در بیانیه‌ای این حمله را مستقیماً برعهده گرفت. بیانیه سپاه دارای نکات دیگری هم بود. سپاه این حمله موشکی را آغاز انتقام سخت نیروهای مقاومت از آمریکا در منطقه اعلام کرد. نکته جالب و قابل تأمل بیانیه سپاه این بود که اعلام کرد اگر آمریکا پاسخ دهد هر کشوری در منطقه که پایگاه ایالات متحده در آن حضور دارد مورد هدف قرار می‌گیرد.

آمریکا در بسیاری از کشورهای عربی، مانند؛ عربستان، بحرین، قطر، امارات، کویت و عمان پایگاه نظامی دارد. همچنین در ترکیه، قزاقستان، افغانستان هم پایگاه‌های در اختیار دارد. این بیانیه نشان می‌داد که عزم سپاه و نیروهای مقاومت در منطقه برای اخراج آمریکا از خاورمیانه جزم شده است. از سویی دیگر گروه‌های مقاومت مثل حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق از مواضع ایران اعلام حمایت کردند.

بر اساس این گزارش؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در سخنرانی خود به مناسبت قیام مردم قم، حمله سپاه به پایگاه عین‌الاسد را آغاز انتقام سخت ایران برای خروج آمریکایی‌ها از منطقه اعلام کردند. همه منتظر واکنش آمریکا به این حمله سپاه بودند. ۲۰ ساعت سکوت خبری محض در کاخ سفید حاکم شد و هیچ کدام از مقامات رسمی این کشور هیچ‌گونه اظهار نظری انجام ندادند و هیچ آمار رسمی هم از تلفات نیروهای آمریکایی اعلام نشد.

البته برخی منابع در سازمان اطلاعات سپاه اعلام کردند که بر اساس آمار بیش از ۸۰ نظامی آمریکایی در حمله سپاه به عین‌الاسد کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. یکی از خبرنگاران اسرائیلی هم در توئیترش اعلام کرد بیش از ۲۲۰ سرباز آمریکایی به بیمارستان تل‌آویو منتقل شده‌اند که بعد از مدتی اکانت توئیتر وی حذف شد! از طرفی «حسین سالم» از نمایندگان فراکسیون صادقون در پارلمان عراق هم گفت که تعداد زیادی از سربازان آمریکایی در حمله ایران به عین‌الاسد کشته و زخمی شده‌اند و آمریکا اجازه نمی‌دهد کسی وارد این پایگاه شود.

چند ساعت بعد هم ترامپ برای پاسخ‌گویی به حمله ایران در جمع خبرنگاران ظاهر شد. او در ضدیت عجیبی با توئیت‌های چند روز قبل خود اعلام کرد به‌دنبال جنگ با ایران نیست و حتی دو کشور آمریکا و ایران می‌توانند در زمینه مبارزه با داعش با یکدیگر همکاری کنند! موضوعی که در تمام رسانه‌های جهان به عنوان نشانه عقب‌نشینی عجیب رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد شد.

در پایان می‌توان درباره حمله سپاه به عین‌الاسد چند نکته را یادآور شد. ابتدا اینکه مقصود اصلی ایران از انتقام سخت، خروج کامل نیروهای آمریکا از منطقه غرب‌آسیا است. ایران با حمله به تأسیسات نظامی آمریکا آن هم به صورت مستقیم نشان داد در برابر تجاوزهای کشورهای خارجی هیچ عقب‌نشینی انجام نداده و منفعلانه عمل نمی‌کند.

ایران در ابعاد نظامی هم با حمله به عین‌الاسد نشان داد پایتخت نظامی آمریکا در خاورمیانه را هدف قرار داده است تا به جهان ثابت کند توان موشکی ایران بسیار بالا است. ایران در این حمله از موشک‌های میان برد قیام استفاده کرد تا به برخی از رژیم‌های منطقه مانند؛ اسرائیل و عربستان سعودی تفهیم نظامی کند که موشک‌هایش توان تخریبی بسیار بالایی دارند.

به‌گفته برخی از رسانه‌ها عربی ایران در این مناقشه تاریخی روشن کرد که اتاق عملیات قوی برای مقابله با تهدیدهای آمریکا ایجاد کرده است. این اتاق هم محدود به داخل ایران نیست؛ بلکه گستره‌ای آن به پهنای محور مقاومت شامل؛ کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن است. در همین مورد رسانه‌های غربی و عربی عمل ترامپ در ترور شهید سلیمانی را به روشن کردن آتش در کنار انبار مهمات تشبیه کرده‌اند که دامن آمریکا در منطقه را گرفته و در نهایت سبب خروج آنها از خاورمیانه می‌شود.

از سویی در ایران هم تمام احزاب و گروه‌های سیاسی بر این موضوع اتفاق نظر کرده‌اند که دیگر راهی جز مقابله با سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ باقی نمانده و هیچ مذاکره‌ای نباید با این کشور صورت بگیرد و رئیس‌جمهور آمریکا با شهادت سردار سلیمانی برای همیشه باب مذاکره با ایران را بسته است؛ زیرا سپاه و نیروهای نظامی ایران به گزینه‌ای جزء خروج آمریکا از خارومیانه بسنده نمی‌کنند.

قمار ترامپ در شهادت رساندن سردار سلیمانی با سیلی بزرگ ایران در ابعاد نظامی مستقیم فعلاً پایان یافته است. البته گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، یمن و لبنان بر حق مشروع خود برای پاسخ به ترور سردار مقاومت تأکید کرده‌اند و باید ترامپ در یکسال پایانی ریاست‌جمهوری منتظر ضربه‌های سنگین‌تر از گروه‌های مقاومت باشد. اما به‌نظر می‌رسد برنده اصلی قمار ترامپ جمهوری اسلامی بوده است.

ایران با برنامه‌ای هدفمند در ابعاد سیاسی و نظامی توانست سیلی بزرگی به رئیس‌جمهور آمریکا زده و در ابعاد داخلی هم نشان دهد توانمندی موشکی و دفاعی سایه جنگ را از کشور دور می‌کند. همچنین جمهوری اسلامی با هدف قرار دادن پایگاه آمریکا در عین‌الاسد این پیام را به جریانات سیاسی داخلی و خارجی منتقل کرد که باب مذاکره با آمریکا برای مدت طولانی بسته شده است.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:20دی 1398، کد خبر:465309، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین