پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها واکنشی به اقدام نظامی سپاه بود و نشان می‌دهند همچنان می‌کوشند با تحریم‌های اقتصادی و جنگ روانی، فشار به جمهوری اسلامی را مضاعف کنند.
شعارسال: کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها واکنشی به اقدام نظامی سپاه بود و نشان می‌دهند همچنان می‌کوشند با تحریم‌های اقتصادی و جنگ روانی، فشار به جمهوری اسلامی را مضاعف کنند.
 
«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق با توجه به مصوبه پارلمان عراق به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی فضای پرتنش، ملتهب و غیرقابل پیش بینی بر  منطقه حاکم شده است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این ترور اعلام کرد پایان حضور آمریکایی‌ها در منطقه سقف حداکثری خواسته جمهوری اسلامی در واکنش به ترور سردار سلیمانی است. در واکنش به این موضع جمهوری اسلامی ایران، پارلمان عراق مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن دولت عراق موظف است آمریکایی‌ها را ملزم به  خروج از خاک عراق کند.  این مصوبه پارلمان عراق مانند قطعنامه الزام‌آور نبود که طبق یک ساز و کار، آمریکا‌یی‌ها را خارج کند.
 
او افزود: آمریکا و عراق یک توافق‌نامه امنیتی بلند مدت امضا کردند که در چارچوب همان توافق‌نامه حضور  آمریکایی‌ها در عراق قانونی اعلام شد و آمریکا 15 پایگاه با بیش از 5 هزار سرباز در عراق دارند. این پایگاه‌ها در عراق نقش ویژه و حساسی در پیشبرد اهداف نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه خاورمیانه، فلسطین اشغالی و سوریه و خلیج فارس دارد. به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها به این سادگی‌ قصد ترک عراق را داشته باشند همان گونه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده آمریکا بیش از 7 هزار میلیارد دلار هزینه حضورش در عراق در سال گذشته بوده و خروج از عراق در چارچوب اهداف آمریکا در منطقه نمی‌گنجد و گمانه‌زنی‌ها و فشارهایی که هم به دولت آمریکا می‌شود،  شاید در یک فضای ملتهبی که پس از ترور سردار سلیمانی ایجاد شد، ناشی می‌شود ولی فضایی که بر منطقه حاکم است، فضای ترور سردار سلیمانی نیست. آمریکایی‌ها با شرایط دشوار و پیچیده‌‌ای برای حفظ حضورشان در عراق و دیگر کشورهای منطقه قرار دارند و هر یک از سربازان‌شان می‌توانند هدفی برای گروه‌های مقاومت محسوب شوند.
 
مکی درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران عنوان کرد: آمریکایی‌ها در قبال حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی نیروهای آمریکا در عراق واکنش نظامی نشان ندادند اما در قبال این اقدام حداقل باید یک واکنش انجام می‌دادند که علیه واکنش بوده و آن تحریم چند چهره سیاسی نظامی و چند شرکت ایرانی است. به نظر نمی‌رسد این تحریم‌ها تأثیری در تحریم‌های کلان آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد چراکه تاکنون هر آنگونه تحریمی که آمریکایی‌ها می‌توانستند برای فشار اقتصادی به ایران وارد کنند، اعمال کردند. به نظر این تحریم‌ها واکنشی به اقدام نظامی سپاه بود و نشان می‌دهد همچنان می‌کوشند با تحریم‌های اقتصادی و جنگ روانی، فشار به  جمهوری اسلامی را مضاعف کنند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:   22 دی   1398،کدخبر: 948795 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین