پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
چند روز بعد از آنکه پارلمان عراق خواستار اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از این کشور شد، ترامپ درخواست دریافت غرامت ۳۵ میلیارد دلاری از عراق را مطرح کرد.
شعار سال: چند روز بعد از آنکه پارلمان عراق خواستار اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از این کشور شد، ترامپ درخواست دریافت غرامت ۳۵ میلیارد دلاری از عراق را مطرح کرد.

روز جمعه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود نماینده‌ای برای تعیین سازوکار خروج سربازان آمریکایی از عراق تعیین کند. درخواست پارلمان عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از این کشور بعد از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اتفاق افتاد.

حالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز هشدار داده در صورتی که عراق نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور غرب آسیا کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند.

وی در این‌باره گفت: من گفتم، اگر ما از عراق خارج شویم، باید به ما هزینه بدهید. اگر ما از عراق خارج شویم، شما باید پولی را که وارد عراق کردیم به ما بدهید.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه چگونه قصد دارد از عراق غرامت دریافت کند، گفت: ما در حال حاضر مبالغ زیادی از پول آن‌ها را در اختیار داریم. ما ۳۵ میلیارد دلار از پول آن‌ها را در حال حاضر در حسابی داریم و من فکر می‌کنم آن‌ها با پرداخت مبلغ موافقت کنند. فکر می‌کنم آن‌ها با پرداخت پول موافقت کنند، در غیر این صورت ما در آنجا می‌مانیم. اولین بار اوایل هفته گذشته عادل عبدالمهدی خواستار خروج نظامیان آمریکایی شد.

اظهارات عبدالمهدی یک روز بعد از آن مطرح شد که دولت ترامپ در اقدامی تروریستی، سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه ۹ تن از یارانش به شهادت رساند.

ترامپ هفته گذشته در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور در یک پیام توئیتری نوشته بود: ایالات متحده سال‌هاست میلیارد‌ها دلار در سال به عراق پرداخت کرده است. این در صدر تمام کار‌هایی است که برای آن‌ها انجام داده‌ایم. مردم عراق نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، اما در نهایت، این (ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق) انتخاب آنهاست. در ۱۵ سال گذشته، ایران کنترل بیشتر و بیشتری بر عراق پیدا کرده است و مردم عراق از این امر خرسند نیستند. آخر این امر خوب نخواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس درباره هزینه‌هایی که واشنگتن در عراق کرده، مدعی شد: ما یکی از گرانقیمت‌ترین تأسیسات فرودگاهی جهان را [در عراق]ساختیم. منظورم این است که‌ای کاش در نیویورک ساخته بودیم.‌ای کاش در واشنگتن ساخته بودیم. ما باند فرودگاهی با طول ۱۵ هزار پا (بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ متر) ساختیم. در حقیقت فکر می‌کنم در آنجا به طول ۲۰ هزار پا باشد... هیچ‌کس باند فرودگاه این‌چنینی نساخته است...، اما ما میلیارد‌ها دلار صرف آن کردیم.

ترامپ همچنین ادعای خود را تکرار کرد و گفت کشور‌هایی همچون عربستان سعودی و کره‌جنوبی به واشنگتن پول داده‌اند تا نظامیان آمریکایی در آن کشور‌ها خدمت کنند. وی درباره عربستان سعودی گفت: آن‌ها پیشاپیش یک میلیارد دلار پول انتقال داده‌اند. وی درباره کره‌جنوبی نیز گفت: آن‌ها به ما ۵۰۰ میلیون دلار داده‌اند... من گفتم، شما باید در این مسیر به ما کمک کنید. ما ۳۲ هزار سرباز در کره‌جنوبی داریم که از این کشور در مقابل کره‌شمالی محافظت می‌کنند. شما باید هزینه آن‌ها را پرداخت کنید و آن‌ها ۵۰۰ میلیون دلار به ما دادند. ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته نیز در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفته بود دوست دارد یک روزی نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کند و در نهایت آمریکا خواستار آن است که عراق بتواند امور خود را پیش ببرد، اما خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق در حال حاضر روی نخواهد داد. شامگاه دوشنبه هفته پیش بود که نامه‌ای رسمی از وزارت دفاع ایالات متحده به وزارت دفاع عراق به‌وسیله برخی رسانه‌ها منتشر شد که در آن آمریکا از جابه‌جایی نیرو‌های نظامی خود و خروج از این کشور صحبت کرده بود. اما اندکی پس از انتشار این نامه، مقامات پنتاگون این نامه را اشتباهی توصیف کرده و اعلام کردند آمریکا هیچ قصدی برای خروج از عراق ندارد.

* عراق به دنبال «اس ۴۰۰»‌های روسی

پافشاری عراقی‌ها برای خروج سربازان آمریکا از کشورشان با لابی گسترده آن‌ها برای خرید سامانه‌های ضدموشکی «اس ۴۰۰» از روسیه همزمان شده است. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، اعضای پارلمان عراق گفته‌اند کشورشان تصمیم دارد یک سامانه دفاع هوایی از روسیه خریداری کند، آن هم در شرایطی که کرملین در تلاش برای افزایش حضورش در خاورمیانه و ایجاد شکاف میان بغداد و واشنگتن است. سامانه «اس۴۰۰» همان سیستمی است که ترکیه از روسیه خریداری کرده؛ اقدامی که روابط با ناتو را دستخوش تحولاتی کرد. عراق هم در حال بررسی خرید این سیستم موشک دفاع هوایی روسیه است.

* توافق جدید به جای خروج!

در واکنش به درخواست عبدالمهدی از پمپئو برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، وزارت خارجه آمریکا خواستار بازگشت به روابط راهبردی با عراق به جای خروج نیروهایش از این کشور شد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هر هیأت جدید آمریکایی که به عراق اعزام خواهد شد، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: ضرورت مذاکره میان دولت آمریکا و عراق نه‌تن‌ها درباره موضوعات امنیتی، بلکه درباره روابط اقتصادی، مالی و دیپلماتیک نیز وجود دارد. آمریکا در این بیانیه مدعی شده است واشنگتن به دنبال عراقی باثبات، موفق و با حق حاکمیت بوده و حضورش در عراق در راستای مبارزه با داعش و حمایت از آمریکایی‌ها، عراقی‌ها و شرکای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکاست.

* ناتو جای آمریکا را در عراق می‌گیرد؟

در همین ارتباط وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش به مذاکره با عراق درباره ساختار مناسب حضور نظامی در این کشور ادامه خواهد داد. پمپئو در عین حال در حال رایزنی برای توسعه حضور ناتو در عراق است.

به گزارش روسیا الیوم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ارزیابی بیانیه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق که در پی تماس تلفنی بین ۲ مقام منتشر شده و در آن آمده بود عبدالمهدی خواستار اعزام نمایندگانی از جانب آمریکا به عراق جهت تدوین سازوکار اجرای مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیرو‌های آمریکایی شده، گفت: اظهارات در این باره به طور صحیح منتقل نشده است. پمپئو ادامه داد: خوشحال می‌شویم به مذاکره با عراقی‌ها درباره ساختار مناسب حضور نظامی آمریکا ادامه دهیم. وی تاکید کرد: واشنگتن قصد ادامه این ماموریت را دارد. پمپئو به خبرنگاران گفت: هیاتی از ائتلاف ناتو روز جمعه درباره بررسی آینده ماموریت در عراق و طرح تقسیم وظایف در منطقه در واشنگتن حضور یافته است. روداو گزارش داد: سفارت آمریکا در بغداد روز جمعه بر پایبندی به مشارکت استراتژیک با عراق و عدم بررسی خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور تاکید کرد. سفارت آمریکا در بغداد ادعا کرده است: آمریکا قدرتی برای خیر (!) خاورمیانه است و حضور نظامی این کشور در عراق ادامه جنگ با داعش است و همان‌طور که وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به حمایت از شهروندان‌مان هستیم. در این بیانیه عراقی‌ها شرکای ائتلاف آمریکایی خوانده شده‌اند و آمده است هیچ شائبه و ابهامی در اهمیت ماموریت طرد داعش در عراق وجود ندارد. سفارت آمریکا آورده است: هر هیاتی به عراق فرستاده شود، برای تاکید و بررسی راه‌های بهتر احیای تعهد به شراکت استراتژیک ما است، نه عقب‌نشینی نیرو‌ها از این کشور.

سفارت آمریکا ادامه داده است: هیاتی از ائتلاف ناتو به وزارت خارجه آمریکا رفته تا درباره افزایش نقش ناتو در عراق همسو با تمایل رئیس‌جمهوری درباره تقسیم وظایف و تلاش دفاعی جمعی مذاکره کند. در بیانیه سفارت آمریکا تصریح شده است: با این وجود نیاز به انجام مذاکرات بین دولت آمریکا و عراق نه فقط در زمینه امنیت، بلکه درباره مشارکت اقتصادی، مالی و دیپلماتیک وجود دارد و ما می‌خواهیم دوست و شریک عراق برخوردار از حاکمیت، ثبات و شکوفایی باقی بمانیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: 22 دی 1398، کدخبر: 215067 ، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
ترامپ تا کل بدهی دولت آمریکا رو از فدرال رزرو نگیره ول کنه اعراب منطقه نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین