پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
سخنگوی شورای نگهبان گفته است تا آخر وقت امروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌های نمایندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام می‌کند. انتخابات مجلس که در اسفندماه سال جاری برگزاری می‌شود در روز‌های اخبر تحت‌الشعاع شهادت سردار سلیمانی قرار گرفت و فضای کشور بیشتر تحت تاثیر حادثه تلخ ترور سردار سلیمانی و انتقام از آمریکا بود.
شعار سال: سخنگوی شورای نگهبان گفته است تا آخر وقت امروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌های نمایندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام می‌کند. انتخابات مجلس که در اسفندماه سال جاری برگزاری می‌شود در روز‌های اخبر تحت‌الشعاع شهادت سردار سلیمانی قرار گرفت و فضای کشور بیشتر تحت تاثیر حادثه تلخ ترور سردار سلیمانی و انتقام از آمریکا بود. درواقع می‌شود گفت این حادثه تلخ با اینکه یک داغ بزرگ بر دل ملت ایران گذاشت، اما موجب وحدت و همبستگی بین نیرو‌ها و جناح‌های سیاسی شد و حضور همه جناح‌ها و شخصیت‌ها در تشییع پیکر شهید سلیمانی و همرزمانش مهر تاییدی بر این امر بود به گونه‌ای که جناح‌های سیاسی با وجود اختلاف‌نظر و تکثر آرا با میل به وحدت و یکپارچگی از تمایلات جناحی خود کاسته و به همبستگی ملی تمایل پیدا کرده‌اند که می‌تواند نویدبخش افزایش مشارکت عمومی در انتخابات پیش رو باشد. با این حال در این بین برخی تندرو‌ها از این فضا استفاده کرده و درست مخالف این وحدت ایجاد شده عمل می‌کنند و همچنان بر طبل تفرقه‌افکنی می‌کوبند. با این وجود باید دید که فضای انتخاباتی کشور چگونه و به چه سمتی پیش خواهد رفت.

روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی درباره زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تا الان حدود ۱۳ هزار پرونده رسیدگی شده است که ان‌شاءالله به بقیه آن نیز تا روز شنبه رسیدگی خواهد شد و نتیجه اعلام می‌شود. جناح‌های سیاسی به‌خصوص اصلاح‌طلبان بار‌ها اعلام کرده‌اند که بعد از بررسی صلاحیت‌ها چگونگی و نوع حضورشان در انتخابات را مشخص می‌کنند. یعنی وقتی مشخص شد که چه تعداد کاندیدا خواهند داشت و در چه حوزه‌هایی بیشترین نامزد را دارا هستند، می‌توانند اعلام کنند که در این دوره از انتخابات رویکردشان چگونه خواهد بود. تا پیش از اینکه استراتژی آن‌ها مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات بوده است، اما اینکه آیا دوباره لیست اعلام خواهند کرد یا نه و آیا ائتلافی در این دوره نیز از سوی این جریان شاهد خواهیم بود، مشخص نشده است. این‌ها همه موارد و سوالاتی است که حالا دیگر باید جواب آن‌ها داده شود.

سیدحسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان درباره حضور و عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو، پیش از این گفته بود: فرض ما حضور در انتخابات است، اما حضور ما در این دوره متفاوت از دوره گذشته خواهد بود و بنا داریم کیفیت محور در انتخابات حضور داشته باشیم به‌طوری‌که اگر در حوزه‌هایی که به هر دلیل نامزدی اصلاح‌طلب وجود ندارد، لیستی از سوی شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان اعلام نخواهد شد.

او اعلام کرده است: روز یکشنبه هفته جاری با اعلام اولیه نام ثبت‌نام کنندگان در سراسر کشور بستر اجرایی و آرایش انتخاباتی واضح‌تری را شاهد خواهیم بود متناسب با آن تصویر و در مقام اجرای راهبرد‌های ارکان شورای عالی مسیر رسیدن به هدف را از منظر اجرایی تعیین خواهیم کرد.

با این حال باید توجه داشت که وقتی برخی چهره‌های شاخص این جریان از سوی ستاد اجرایی انتخابات وزارت کشور رد صلاحیت شدند این گمانه قوت گرفت که اصلاح‌طلبان در این دوره لیستی معرفی نخواهند کرد و یا در بیشتر حوزه‌ها اصلا کاندیدی نخواهند داشت. این‌ها همه گمانه و احتمالات است باید دید چه کسانی و چه تعداد از نامزد‌های جریان اصلاحات در این دوره از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند. بعد از این مرحله تازه فعالیت طرح «سرا» اصلاح‌طلبان شروع می‌شود. طرحی که با مخالفت برخی چهره‌های این جریان سیاسی روبه‌رو شد.

در جناح رقیب یعنی اصولگرایان، اما ماجرا فرق دارد. آن‌ها که از پیش خود را پیروز میدان رقابت انتخابات این دوره از مجلس می‌دانند باز هم در آستانه انتخابات با موانع وحدت درون‌جناحی روبه‌رو شدند. یعنی با وجود حضور همه جناح‌ها و طیف‌های مختلف اصولگرایی همچنان مشخص نشده است که سرلیست این جریان سیاسی چه کسی خواهد بود و آیا یک لیست معرفی خواهند کرد یا نه؟ چرا که در این دوره ما شاهد حضور حداکثری طیف تندروی اصولگرایان هستیم که مشخصا این دوره به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا پرچمدار این دوره انتخابات در جریان اصولگرایی خواهند بود. ابتدا احتمال سرلیستی قالیباف در جریان اصولگرایی بیشتر بود، اما تندرو‌ها گویا چندان به این تصمیم راضی نیستند و حتی اعلام کرده‌اند که لیست جداگانه معرفی خواهند کرد. به نظر می‌رسد سرلیستی قالیباف با، اما و اگر و احتمالات زیادی روبه‌رو است و پایداری‌ها در این مورد نیز نظر مخالف دارند.

البته اختلاف‌افکنی پایداری‌ها و تندرو‌ها فقط مختص به درون جریان اصولگرایان نیست بلکه برخی چهره‌های تندرو این تفرقه‌افکنی را در فضای کلی کشور نیز دنبال می‌کنند به گونه‌ای که در روز‌های اخیر بسیاری از آن‌ها با استفاده از فضای کشور سعی کردند که دوباره به وحدت کشور لطمه وارد کنند و رقیب خود را با شدیدترین لحن تهدید کنند. یعنی درست زمانی که همه جناح‌ها و شخصیت‌ها به سمت وحدت حرکت می‌کنند عده‌ای سعی دارند که فضا را به گونه‌ای دیگر تغییر دهند و همچنان بر طبل اختلاف بکوبند. چرا که در روز‌های اخیر شاهد فتنه‌انگیزی معدود افرادی در داخل کشور بودیم که می‌خواهند وحدت به وجود آمده را برهم زده و جامعه را دوقطبی کنند؛ با عوامل تفرقه‌افکنی برخورد کنید. در همین راستا برخی چهره‌های سیاسی با ابزار نگرانی از ادامه این روند خواستار برخورد با عوامل تفرقه‌افکن در کشور هستند. امید است تندرو‌ها در این شرایط که همگی به دنبال وحدت و یکپارچکی در کشور هستند با تفرقه‌افکنی این عده معدود برخورد شود و شاهد یک انتخابات گسترده با مشارکت همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور باشیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 21 دی 1398، کدخبر: 150428 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
دیگه واقعا با این اتفاقات کی حال انتخابات داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین