پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
التزام عملی به اسلام، التزام به قانون اساسی، التزام به ولایت فقیه، داشتن حسن شهرت، فقدان سابقه کیفری ازجمله مسائلی است که باید در احراز صلاحیت‌ها ملاک قرار داده شود که با رد صلاحیت اکثریت چهره های مطرح و شاخص و نمایندگان فعلی نشان از عدالت نسبی در این امر خبر می دهد.

شعار سال: اگر بخواهیم فراز و فرود وضعیت فعلی داوطلبان انتخابات یازدهم را مورد بررسی قرار دهیم باید سراغ یار دوازدهم نیز رفت یار دوازدهم که قرار است، انتخاب یازدهم را در انتخابات پیش رو با حداکثر آراء پای صندوق های رای روانه مجلس کنند.

برگزاری و مشارکت مردمی در انتخابات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مسائل سیاسی - اجتماعی و عوامل اقتصادی - معیشتی و رقابت‌های افراد، تأثیرگذارترین فاکتور‌ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

از این رو داوطلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مورد تأیید نهادهای مربوطه قرار گیرند. این نهادها به ۲ گروه هیئت‌های اجرایی که وابسته به دولت و وزارت کشور هستند و شورای نگهبان تقسیم می‌شوند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت به نظر می رسد، اعلام بررسی نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم است. نتایجی که نام بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی را در زمره رد صلاحیت شدگان نشانده است.

بیشترین کارت قرمزی ها در زمین بازی اصلاحات

تا اینجای کار ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی یعنی حدود یک سوم مجلس نشینان بر اساس نظر شورای نگهبان «صلاحیت» نشستن بر کرسی‌های مجلس یازدهم را ندارند، این رقم البته تا شامگاه یکشنبه حدود ۱۲۰ نفر بود. رقمی که ۴۱ درصد کل نمایندگان را شامل می‌شد.

و اگر همین آمار را برای استان اردبیل و در حوزه های مختلف انتخابی استان نیز لحاظ کنیم می بینم که باز هم بیشترین رد صلاحیت ها که از شورای نگهبان کارت قرمز دریافت کرده اند، از جناح اصلاح طلبانی است که  هشت سال است سکان دار دولت تدبیر و امید هستند.

تاکنون ده ها نفر از چهره های مطرح و شاخص داوطلبان اردوگاه اصلاحات از سوی شورای نگهبان با در نظر گرفتن الزامات قانونی رد صلاحیت شده اند و با رد صلاحیت این داوطلبان به طور کلی شاهد جبهه گیری های جدید بر سر سایر داوطلبان و یا اعتراضات و خط ونشان کشیدن به لیست های قطاری رد صلاحیت و احراز صلاحیت ها در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ها شاهد هستیم. 

نکته قابل توجه اینجا است، با لحاظ اینکه ۴۰ نفر از نمایندگان فعلی یعنی ۱۴ درصد وکلای مجلس اساساً برای انتخابات ۲ اسفند نام‌نویسی نکرده‌اند، می توان گفت این 14 درصد هم بطوری کلی شاید شامل لیست رد صلاحیت یا احراز صلاحیت های شورای نگهبان قرار می گرفتند که از این موضوع در حاشیه ماندند.

حالا با این ترتیب آمار رد صلاحیت‌ها از رکورد مجلس ششم هم عبور کرده، اما کمتر از همیشه صدای اعتراض به این وضعیت از بهارستان شنیده می‌شود.

عبدالرضا ‌هاشم‌زایی چندروز پیش در نطق میان‌ دستور خود در مجلس شورای اسلامی میزان رد صلاحیت‌ها را  «شوک‌آور» توصیف کرد و گفت: «اگر مجلس در رأس امور نباشد، بهتر است یک مجلس مشورتی ایجاد شود تا کشور را اداره کنیم و اعضای آن هم انقلابی باشند.» به گفته این نماینده تهران، بخشی از نمایندگانی که برای انتخابات اسفند ثبت‌نام نکرده‌اند، «می‌گویند ما که دیدیم کاره‌ای نیستیم، ثبت نام نکردیم.»

او که خود "از اینجا مانده و از آنجا رانده" محسوب می شود حالا به همراه برخی نمایندگان دیگر به دنبال به حاشیه بردن نتایج اخیر شورای نگهبان هستند، نتایجی که دبیر شورای نگهبان گفته است، باگوشی شنوا شکایات و اعتراضات را رسیدگی می کنیم، اما تحت فشار فرد یا جریانی در روند بررسی صلاحیت ها قرار نمی گیریم.

البته آیت الله جنتی پیش از این نیز با اشاره به نهایی نبودن نتایج اعلام شده درباره رد صاحیت داوطلبان گفته بود: نتایج رد صلاحیت داوطبان نهایی نیست و امکان بازبینی و بازنگری وجود دارد، که امیداوریم فشارهای که در چند روز اخیر از داخل مجلس و دولت تا بیرون فضای حاکم در کشور ایجاد شده است تاثیری در این رد صلاحیت های قانونی نباشد، چرا که موجب سلب اعتماد مردم در داخل کشور می شود.

آشتی ملی یا تغییر رنگ به نفع کارت قرمزی ها

روحانی که امروز در هیئت دولت سخن می گفت در رابطه همین موضوع با اشاره به رد صلاحیت ها و نتایج شورای نگهبان بیان کرد: ما نیز به دوستی و برادری حداکثری اعتقاد داریم، همه کسانی که انتخابات نقش دارید، خواهش می کنم جایی روشن است صلاحیت فردی رد شود، رد کنید اما با احتمالات ضعیف مردم را ناراحت نکنید.

او با انتقاد از این نتایج منطقی شورای نگهبان جناح ها را به کالاهای مغازه تشبیه کرد و ادامه داد: رد صلاحیت از یک جناح انتخاب نمی شود، مثل این است که در مغازه تنوع کالا نباشد، مردم تنوع می خواهند، بگذارید همه گروها شرکت کنند در انتخابات، بایک جناح نمی توان کشور را اداره کرد، یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است، آن وقت شما یک جناح و جمعیت را مخالف می کنید؟  بیایید آشتی ملی را انتخاب کنیم.

برهمین استدلال و انتقاد رئیس جمهور می توان فهمید جریان از چه قرار است و امروز برای همین سراغ مردم رفتیم تا پرس وجو شویم از کم وکیف نتایج احراز صلاحیت ها و رد صلاحیت ها در بین مردم و اقشار مختلف جوانان، دانشجویان و بازاریان که همگان بر سالم بودن نتایج رد صلاحیت ها و احراز صلاحیت داوطلبان بدون در نظر گرفتن جناحی در داخل کشور تاکید داشتند.

عابری می گفت رد صلاحیت اکثریت نمایندگان فعلی یک چیز شفاف و روشنی است چرا که مجلسی که امروز نمایندگان آن را تشکیل داده اند یک مجلس ناکارآمد است و اگر دوباره به این افراد صلاحیت داده شود در حق مردم ظلم کرده اند.

دانشجویی از دانشگاه ازاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه مردم امروز به خوبی شناخت کافی از افراد داوطلبان و عملکرد نمایندگان فعلی مجلس آشنا هستند و پیش از اعلام نتایج شورای نگهبان نیز همه پیش بینی می کردند که باید شاهد رد صلاحیت بسیاری از داوطلبان و نمایندگان فعلی مجلس باشیم که اگر اینطور نبود باید شک داشتیم و دیگر مردم نمی توانست اعتماد کند.

یکی از بازاریان با اشاره به افراد رد صلاحیت شده در حوزه انتخابی اردبیل، نیر، نمین و سرعین گفت: دولت فعلی که 6 سال است بر روی کار آمده است با مجلس شورای اسلامی که اکثریت نمایندگان را در اختیار و سلطه خود قرار داده است چه عملکرد درخشانی برای ملت و مردم داشته است بنابر این این دولت با جناح خود در ذهن مردم بطور کلی کارت قرمز دریافت کرده است همان بهتر که این کارت قرمزها تا خود انتخابات تداوم داشته باشد و نگذارند دوباره افراد ناکارآمد پای کار بیایند.

امروز نقد، فردا نسیه

مردم امروز دیگر به راحتی قول های بی مورد و نسیه را نمی خورند و نقد های امروزی که طی این شش سال نسیه شده است را دیگر از سوی هیچ جناح و یا فرا جناحی قبول ندارند و وضعیت جامعه و افکار عمومی ملت ایران امروز بیانگر موضوعی دیگر است.

امروز در طول این مدت شش سال مردم شاهد نارضایتی ها، خسارات، بیکاری، وضعیت بد معیشتی، افزایش هنجار شکنی ها و مسائل دیگر بوده اند و دیگر به هیچ وجه حاضر به ادامه این روند نیستند به همین خاطر انتخابات یازدهم مجلس از اهمیت زیادی برای تغییر این رویه حاکم در کشور است که باید با آگاهی های بیشتر از سوی شورای نگهبان و مردم پیش رفت تا دیگر شاهد این سوء مدیریت ها و ناکارآمدی ها در داخل مجلس و دولت نباشیم.

 انتخاب شدن و انتخاب کردن حقی اجتماعی است و کسانی که به سن قانونی می‌رسند، دارای این حق هستند که انتخاب کنند یا خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهند، و اگر این انتخاب سالم و شایسته صورت نگیرد شاهد بروز بسیاری از مشکلات های داخلی کشور خواهیم شد.

ادامه دارد......

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما، تاریخ 25 دی 98، کد مطلب: 83921: www.sabalanema.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین