پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: از آنجایی که تفسیر قوانین بر عهده شورای نگهبان است، مجلس شورایی یا همچین چیزی تشکیل دهند و افراد آن را انتصاب کنند و هر وقت هم نمایندگان آن دچار مشکل شدند، مثل همین ۹۰ نماینده‌ای که سخنگوی محترم شورای نگهبان درباره آنها صحبت کردند، آنها را حذف کنند تا در رودربایستی با مردم هم قرار نگیرند.

شعارسال: «غلامرضا انصاری»، عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران و عضو سابق شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، درباره رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و چند و چون انتخابات پیش‌رو  گفت: متاسفانه عملکرد شورای نگهبان در رابطه با نظارت استصوابی انتخابات را از حالت واقعی خود خارج کرده است. فکر می‌کنم با توجه به شرایط بد اقتصادی و دیگر مشکلات کشور، شورای نگهبان تعداد محدودی از نیروهای خودی و به اصطلاحِ خودشان انقلابی را تعیین کنند و رقابت را بین نیروهای خود برگزار کنند، از این هم فراتر، اصلا همین رقابت بین خودی‌ها را هم بردارند و به انتصاب چند نفر بپردازند.

او افزود: از آنجایی که تفسیر قوانین هم بر عهده شورای نگهبان است، مجلس شورایی یا همچین چیزی تشکیل دهند و افراد آن را انتصاب کنند و هر وقت هم نمایندگان آن دچار مشکل شدند، مثل همین 90 نماینده‌ای که سخنگوی شورای نگهبان درباره آنها صحبت کردند، آنها را حذف کنند تا در رودربایستی با مردم هم قرار نگیرند.

شیوه‌ای که امروز در انتخابات دچارش شدیم، جز افزایش نفاق، دورویی و تزویر خاصیت دیگری ندارد

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتقاد از شیوه فعلی انتخابات در کشور، اظهار کرد: شیوه‌ای که امروز در انتخابات دچارش شدیم، جز اینکه نفاق، دورویی و تزویر را افزایش دهد هیچ خاصیت دیگری ندارد. از مجلس چهارم به بعد، سه دهه است که نظارت استصوابی اجرا می‌شود و هر مجلس نسبت به مجلس بعدی مشکلات بیشتری دارد. با شیوه‌ای که من پیشنهاد می‌دهم یعنی اینکه انتصاب صورت گیرد، وقتی قرار نباشد نماینده از مردم رای بگیرد، مداخلاتش در شهرستان‌ها و حوزه انتخابیه‌اش، خود به خود کاهش می‌یابد و می‌تواند وجه مشورتی برای شورای نگهبان ایجاد کند.

مجلس نقش آنچنانی ندارد، نقش اصلی را شوراهای جنبی دارند

قائم‌مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه مجلس نقش پررنگی در کشور ندارد، بیان کرد: الان عملا مجلس نقش آنچنانی ندارد، نقش اصلی را شوراهای جنبی ایفا می‌کنند و نقش قانون‌گذاری پیدا کرده‌اند. بنابراین یک جمعی هم تشکیل دهند که جنبه‌های تخصصی داشته باشد در حد چند کمیسیون متناظر با کمیسیون‌های دولت و اعضای آن را از نیروهای خودی انتخاب کنند و هر روز هم که احساس مشکل کردند آنها را عزل کنند و افراد جدید را بگذارند.

انصاری با بیان اینکه سیستم فعلی هم فسادزاست و هم علامت‌های سوال جدی در رابطه با آن مطرح است، گفت: افرادی که ۴۰ سال در سطوح مختلف به نظام خدمت کردند، رد صلاحیت شده‌اند. دلیل بخش قابل توجهی از رد صلاحیت‌هایی که اکثریت اصلاح‌طلبان را در بر می‌گیرد، بند یک ماده 28 یعنی عدم التزام به نظام و اسلام است‌. چطور می‌شود کسی که به نظام و اسلام اعتقاد ندارد، در همین نظام خدمت کرده است‌. بنابراین اینها جز وهن نظام و جز اقداماتی که باعث خنده آیندگان به ما شود، نیست.

هیچ مرجعی نیست که پاسخگوی تظلم‌خواهی ردشدگان یا اعتراض افکار عمومی و نخبگان باشد

او درخصوص رد صلاحیت برخی از نمایندگان به دلیل پرونده‌های مالی و از طرفی تایید صلاحیت قالیباف و زاکانی، عنوان کرد: افراد زیادی هستند که پرونده‌های اخلاقی و مالی دارند اما از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند. پرونده املاک نجومی هنوز مفتوح بوده، مشخص نشده است قائم مقام قالیباف چه جرمی داشته و چه حکمی برای او صادر شده است، زاکانی هم به همین صورت. کسانی هم هستند که 40، 50 سال است نماز شب می‌خوانند، با خلوص قبل و بعد از انقلاب در خدمت اهداف انقلاب بوده‌اند و تائید نشده‌اند. در این رابطه هیچ مرجعی نیست که تظلم‌خواهی ردشدگان یا اعتراض افکار عمومی و نخبگان پاسخگو باشد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر افزود: امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که حالا که برخی به قضاوت آینده تاریخی فکر نمی‌کنند حداقل به فکر هزینه‌ها باشند. امروز صدها نفر در دفاتر شورای نگهبان در استان‌های مختلف مشغول کار هستند و از زندگی خصوصی افراد تجسس می‌کنند. اگر مجلس انتصابی که من پیشنهاد می‌دهم را تشکیل دهند، این هزینه‌هایی هم که انتخابات دارد، شام و ناهارهایی که سرو می‌شود، آرایی که خریداری می‌گردد، فسادهایی که به دلیل عدم حضور احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد رخ می‌دهد، خود به خود از بین می‌رود و کسی هم اعتراض نمی‌کند. الان که همه تائید صلاحیت شده‌ها از یک جریان تندرو و به اصطلاح انقلابی هستند، دیگر دلیلی ندارد که اینهمه هزینه انتخابات صورت بگیرد.

انصاری در پایان درباره بحث مشارک در انتخابات، اظهار کرد: چون در انتخابات مجلس مسائل قومی و قبیله‌ای وجود دارد، مشارکت در حد نسبی وجود دارد. اگر شورای نگهبان در رویه‌اش تجدیدنظر نکند، مشارکت در شهرهای بزرگ بسیار پائین خواهد بود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 27دی1398، کدخبر: 951007: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
چیمون تو این کشور درسته که انتخاباتمون درست باشه ، اگر درست بود انتخابات اینقد بی سواد نمی اومدن تو مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین