پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
مشاور دبیر کل سازمان ملل متحد: ترامپ فردی بی‌ثبات و خطرناک برای تمامی جهان و حتی ملت آمریکاست

شعار سال:جفری ساچز "Jeffrey Sachs" مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور توسعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی گفت:ترامپ بدترین رئیس‌جمهور کل تاریخ آمریکا است.
ساچز در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:اجازه بدهید با موضوع تنش بین ایران و آمریکا برنامه را آغاز کنیم. به نظر می‌رسد که تقابل آمریکا با ایران در زمانی که داعش و دیگر گروه‌های افراطی اسلامی درحال احیاء خودهستند و کشور عراق در وضعیت شکننده‌ای است، نوعی جنون باشد. نظر شما چیست؟
جفری ساچز گفت:فاجعه اینجاست بر سر یک توافق درست بین ایران و دیگر کشور‌های جهان به نام طرح جامع اقدام مشترک مذاکره شد. این توافق در سال ۲۰۱۵ حاصل شد. براساس این توافق قرار بود که ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند و روابط عادی را احیاء کند. این مسیری درست است. اروپا تاکنون از این موضوع حمایت کرده است. اما آمریکای تحت حاکمیت ترامپ این کار را انجام نداده است. آن‌ها تلاش کرده‌اند که این توافق بین‌المللی را از بین ببرند. این موضوع ما را در آستانه جنگ قرار داده است. این نوعی جنون است. آمریکا تحت حاکمیت ترامپ و نهاد‌های آمریکایی چندین دهه است که دچار درگیری هستند.
اروپا هم‌اکنون به ایران می‌گوید که باید به توافق پایبند باشد. اما اروپا باید به ترامپ بگوید که ارعاب را متوقف کند و بگوید که ما خواهان توافقی جهانی با ایران هستیم. اگر شما خواهان آن نیستید این به خود شما مربوط می‌شود.
وی افزود:پس از جنگ جهانی دوم زمانی که اروپا ویران شد، شوروی سابق ویران شد و آسیا دچار آسیب شد این آمریکا بود که تلاش کرد که خود را بر جهان حاکم کند. در زمان جنگ سرد آمریکا از نظر فن آوری و اقتصادی حاکم بود. اما این ایده دیگر کهنه شده است. درحال حاضر فن آوری به سراسر جهان گسترش یافته است. چین به یک قدرت بدل شده است. ما باید به واقعیت‌ها توجه کنیم. اما در داخل آمریکا نهاد‌های آمریکایی معتقدند که آمریکا باید قدرت حاکم باشد. آن‌ها می‌گویند که اگر ما می‌خواهیم با عراق وارد جنگ شویم این خوب است. آن‌ها می‌گویند اگر ما از برجام خارج شدیم این خوب است. آن‌ها می‌گویند اگر ما از توافق آب و هوایی پاریس خارج شدیم این موضوع خوبی است. این اقدامی خنده‌دار است که یک کشور برخلاف ۱۹۲ کشور سازمان ملل عمل می‌کند.
من به مردم آمریکا می‌گویم که این فکر موثر نیست. ما در جنگ‌های بی‌نتیجه تریلیون‌ها دلار در عراق، افغانستان، سوریه و لیبی هزینه کرده ایم. ما شاهد فاجعه پس از فاجعه هستیم. این سبب ویرانی خود آمریکا می‌شود. ما شاهد خروج از توافق آب و هوایی بودیم. ما در آستانه جنگ با ایران هستیم. ما نمی‌توانیم این بازی را درست انجام دهیم.
ما شاهد ایجاد این توافق مهم بودیم. ترامپ فردی بی‌ثبات و خطرناک برای تمامی جهان و حتی ما در آمریکا است. او از این توافق خارج شد و رهبران اروپایی در دفاع از این توافق که تمامی جهان به جز ترامپ از آن حمایت کردند، ناکام بودند. این واقعا خطرناک است.
ما به اندازه کافی قدرتمند نیستیم. این موضوع تنها به سیاست بد آمریکا مربوط نمی‌شود. سیاست خارجی اروپا کجاست؟ اروپا به یک سیاست درازمدت نیاز دارد تا ایده‌های دموکراتیک اروپا را منعکس کند. ما هم‌اکنون شاهد این وضعیت نیستیم. از یک طرف شاهد ارعاب هستیم و کاملا در مسیر اشتباه هستیم. مابقی جهان باید به ارعاب نه بگویند.
مقام سازمان ملل در ادامه گفت:اشتباه به زمان‌های گذشته باز می‌گردد. اجازه بدهید به زمان جنگ ویتنام بازگردیم. از زمانی که جرج دابلیو بوش به قدرت رسید، جنگ‌های افغانستان، عراق، سوریه و لیبی و حالا تقابل با ایران همه نشان می‌دهند که این سیاست آمریکا موثر نیست. زمانی که من می‌گویم که آمریکا به یک سیاست خارجی جدید نیاز دارد این موضوع به خاطر ناکام‌های فراوانی است که وجود داشته است.
هم‌اکنون زیرساخت‌ها در آمریکا از بین رفته و فرسوده شده‌اند. ما در بخش کودکان خود سرمایه‌گذاری نکرده ایم. ما دربخش زیرساخت‌های خودسرمایه‌گذاری نکرده ایم. ما همچنان کارخانه‌های اسلحه سازی داریم. ما همچنان بیش از ۷۰۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان داریم. این سیاست موثر نیست. آمریکا هم‌اکنون در قله قدرت خود نیست. آمریکا هم‌اکنون قدرت ۴۰ سال پیش را ندارد. آمریکایی‌ها باید در این باره بازنگری کنند. ما بدترین رئیس‌جمهور دوران معاصر آمریکا و یا در تمامی کل تاریخ آمریکا را داریم. او فردی بی‌ثبات است. او به روشی بی‌نتیجه به جلو می‌رود.
او گفت:آمریکا یکی از ۱۹۳ عضو سازمان ملل است. ما بیش از ۴ درصد جمعیت جهان را داریم.۹۶ درصد جمعیت جهان می‌توانند کار‌های بیشتری انجام دهند. نظر مردم آمریکا همانند دونالد ترامپ نیست. در رابطه با تغییرات آب و هوایی بیشتر مردم آمریکا خواهان اقدامات بیشتری از طرف دولت این کشور هستند.
ما باید به صراحت به ترامپ بگوییم که شما در رابطه با ایران اشتباه رفتار می‌کنید و همه ما را به خطر می‌اندازید. شما نمی‌توانید در کاخ سفید بنشینید و دستور ترور یک مقام ایرانی را بدهید و آن را امری عادی بنامید و از آن حمایت کنید.
بیشتر مردم آمریکا خواهان ماندن این کشور در توافق پاریس هستند. تغییرات آب و هوایی نه تنها برای آمریکا بلکه برای دیگر کشور‌های جهان هم مهم است. این اقدامات آمریکا ارعاب انگیز است. این موضوع مشکلات را حل و فصل نمی‌کند. ما باید به صراحت به ترامپ بگوییم که شما در رابطه با ایران اشتباه رفتار می‌کنید و همه ما را به خطر می‌اندازید. شما نمی‌توانید در کاخ سفید بنشینید و دستور ترور یک مقام ایرانی را بدهید و آن را امری عادی بنامید و از آن حمایت کنید.
در رابطه با تغییرات آب و هوایی هم باید بگوییم که آقای ترامپ اشتباه می‌کنید. ارعاب دیگران برخلاف منشور سازمان ملل است. این برخلاف منافع آمریکا و اروپا و جهان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار:2بهمن ماه 1398، کدخبر: www.jamejamonline.ir،4052256504921523414

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
ترامپ یک موجود خون خواه و یک دیکتاتور بسیار وحشتناکه که امیدوارم هرچه زودتر بره و دیگه پیگیر سیاست نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین