پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
گستردگی وزارت آموزش و پرورش و نابسامانی‌هایی که در بحث اجرایی و مالی آن طی سال‌های گذشته به وجود آمد، موجب شد که همواره وزرای آموزش و پرورش در معرض استیضاح نمایندگان مجلس باشند.

شعار سال: بعد از انقلاب اسلامی ایران، 12 نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش سکان کِشتی تعلیم و تربیت را به دست گرفتند.

غلامحسین شکوهی، شهید محمدعلی رجایی، شهید محمدجواد باهنر، علی‌اکبر پرورش، سیدکاظم اکرمی، محمدعلی نجفی، حسین مظفر، مرتضی حاجی، محمود فرشیدی، علیرضا علی‌احمدی، حمید‌رضا حاجی و علی‌اصغر فانی، 12 وزیر آموزش و پرورش هستند.

وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه گسترده‌‌ای است؛ وزارتخانه‌ای که آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کند و قشر عظیمی از مردم با آن سر و کار دارند.

گستردگی این وزارتخانه و نابسامانی‌هایی که در بحث اجرایی و مالی آن طی سال‌های گذشته به وجود آمد، موجب شد که همواره وزرای آموزش و پرورش در معرض استیضاح نمایندگان مجلس باشند.

هر چند که نسبت به طرح استیضاح وزرای آموزش و پرورش همواره انتقاداتی وجود داشت زیرا در هر برهه‌ای، مطرح شدن استیضاح با ایجاد تلاطم در بدنه این وزارتخانه مواجه بود.

محمدعلی نجفی چهارم اردیبهشت 1370 استیضاح شد؛ استیضاحی که با رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس موجب شد که نجفی به کار خود در این وزارتخانه ادامه دهد.

بعد از نجفی، چندین بار از سوی نمایندگان مجلس موضوع استیضاح مطرح شد اما به طور جدی در دوره وزارت مرتضی حاجی، استیضاح انجام شد؛ استیضاحی که باز هم به رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به وزیر آموزش و پرورش انجامید.

در دوره وزارت محمود فرشیدی هم استیضاح انجام شد؛ البته این استیضاح پس از کج‌سلیقگی یک آزمون ضمن خدمت قوت گرفت؛ آزمونی که برگزاری آن از سوی آموزش و پرورش با طرح سؤالات عجیب موجب اعتراض نمایندگان مجلس شد و البته این استیضاح نیز با رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به فرشیدی پایان یافت.

در دوره‌های بعد نیز همچنان جمع‌آوری امضا برای استیضاح مطرح بود اما استیضاحی که به صحن علنی مجلس رسید درباره علی‌اصغر فانی بود ولی فانی تیر ماه سال گذشته توانست دوباره از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد.

البته آن رأی اعتماد برای نمایندگان مجلس نهم بود و اکنون در مجلس دهم و در حالی که حدود یک ماه به آغاز سال تحصیلی 96ـ95 مانده است، باز هم موضوع استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر دوازدهم مطرح شده است.

این روزها وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی با نمایندگان مجلس است بلکه پرونده این استیضاح نیز به خوبی و خوشی بسته شود.

در این جدول به برخی از موارد استیضاح وزرای آموزش و پرورش اشاره شده است البته بحث استیضاح برای اکثر وزرا مطرح شده است اما اکثراً سرانجامی نداشته است.

ردیف

وزیر آموزش و پرورش

مجلس

تاریخ استیضاح

دلایل

نتایج استیضاح

1

محمدعلی نجفی

سوم

برگزار شدن جلسه استیضاح در چهارم اردیبهشت

1370

نارضایتی از عملکرد وی

ابقا شد

2

مرتضی حاجی

ششم

برگزاری جلسه استیضاح در نهم اردیبهشت 1382

البته باز هم طرح‌های استیضاح دیگری مطرح شده اما منتفی شد

عدم نوسازی مدارس و عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان

ابقا شد

3

محمود فرشیدی

هفتم

برگزاری جلسه استیضاح در 26 اردیبهشت 1386

سؤالات موهن در آزمون ضمن خدمت و انتصاب افراد سالخورده در مدیریت‌ها

ابقا شد

4

علیرضا علی‌احمدی

هشتم

شهریور 1378

بی‌توجهی به اجرای قوانین موجود از جمله قانون برنامه چهارم توسعه، بی توجهی در امر استخدام معلمان حق‌التدریس و نارضایتی فرهنگیان

استیضاح منتفی شد

5

حمیدرضا حاجی‌بابایی

هشتم

مطرح شدن استیضاح در مهر 1389

ضعف عملکرد مدیران استانی آموزش و پرورش، تضعیف مراکز تربیت معلم، عدم توجه به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، نابسامانی در استخدام‌های جدید و افت تحصیلی دانش‌آموزان اول دبیرستان

استیضاح منتفی شد

نهم

تیر ماه و مهر ماه 1391

برخورد نامناسب با معلمان، ساماندهی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبعیض در اجرای آزمون جذب معلمان

استیضاح منتفی شد

6

علی‌اصغر فانی

نهم

مطرح شدن استیضاح در اسفند ماه 1392 ، فروردین 1393 و تابستان 1393 که منتقی شد

انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، عدم توجه به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و عدم توجه به حوزه تربیتی دانش‌آموزان

استیضاح منتفی شد

سوم تیرماه 1394

عمل به تعهدات در قبال فرهنگیان و بخش‌های آموزشی و همچنین ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان

ابقا شد

مطرح شدن استیضاح در آذر ماه 94

عدم تحقق به وعده‌های داده شده در روز استیضاح

طرح استیضاح منتفی شد

دهم

مرداد ماه 1395

کاهش راندمان آموزشی و پرورشی فرهنگیان، عدم رضایت معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش و عدم اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش

در جریان است

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395، کد مطلب: 13950529001119:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین