پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
طرح زمستانه یکی دیگر از طرح‌هایی است که بنا بود در قالب آن ارائه تخفیف‌های ویژه به زائران مشهدی در فصل زمستان، عاملی برای رونق بازار اقتصادی این شهر در این فصل سرد شود اما نبود مدیریت واحد در این حوزه در استان باعث شده است که این طرح همچنان در حد ایده باقی بماند.

شعارسال: طرح ویژه زمستانه در شهر مشهد موضوعی است که سال‌ها ست  در این شهر مطرح‌شده و در آن تلاش می‌شود با یک تیر دو نشان زده شود، ابتدا با ارائه تخفیفات و تسهیلاتی ویژه و همچنین برگزاری مجموعه مراسم جانبی و تبلیغاتی، زمینه سفر زیارتی ارزان‌قیمت    برای زائران و به‌ویژه زوج‌های جوان و اقشار کم‌درآمد فراهم می‌شود و از طرفی اصناف نیز که در برخی از ایام سال با افت بازار خریدوفروش همراه می‌شوند، بخشی از ضرر و زیان خود را جبران می‌کنند اما تاکنون این طرح بین دستگاه‌های مختلف متولی در گردشگری دست‌به‌دست شده و به نتیجه نرسیده است.شرکت های گردشگری آمادگی کامل اجرای طرح را دارند.امسال نیز باگذشت بیش از یک ماه از فصل زمستان، خبری از این طرح ویژه و گسترده نیست و فعلاً در حد حرف و ایده باقی‌مانده است. دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان به خراسان رضوی گفت: طرح زمستانه طرح مناسبی برای زمان افت بازار در مشهد است. ما نیز همواره به دنبال اجرای آن بودیم اما هرسال به شکلی اجرایی نشده است.مجید فرقانی افزود: ما به نمایندگی از دفاتر خدمات مسافرتی و حتی مراکز اقامتی اطمینان کامل می‌دهیم که با این طرح همراه هستیم و همین حالا نیز برای زمستان امسال تخفیفات و جشنواره‌های خود را مانند گذشته داریم اما این طرح بزرگ نیازمند کمک همه دستگاه‌ها ست و ما به نوبه خود آمادگی کامل داریم که از همین امروز تخفیفات مدنظر را اعمال کنیم.

شهرداری از اجرای طرح منصرف شد

اما  مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد  بیان کرد: این طرح سال گذشته بررسی و توسط شهرداری مشهد پیگیری شد، جلساتی با دستگاه‌های مختلف در زمینه زیارت و گردشگری انجام دادیم اما برایندی که به وجود آمد به نتیجه منجر نشد. همه بخش‌ها باید همکاری لازم را انجام می‌دانند و محکم‌تر پای‌کار می‌آمدند اما این اتفاق نیفتاد.نرگس شالچیان افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده در مجموعه شهرداری، اجرای این طرح امسال و در آینده نیز منتفی  است و از اجرای آن به دلیل محدودیت‌های موجود منصرف شدیم.وی ادامه داد: اصناف نیز معتقد هستند که شرایط بازار مشهد در فصل زمستان مناسب است و نیازی به ارائه تخفیفات و جذب مشتری ندارند و بیشتر ماه رمضان را برای جذب زائر مدنظر دارند؛ اما مجموعه هیئت‌مدیره اتاق اصناف پیگیر این طرح هستند و قرار بود در زمستان هم اجرا کنند اما این امر محقق نشده است. البته اجرای این طرح به شرایط بازار نیز بستگی دارد.مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد اعلام کرد: طرحی که در حال مطالعه   روی آن هستیم مربوط به ماه مبارک رمضان است و از دو جنبه بررسی ‌شده، بخش اول نگاهی به گذشته و یادآوری رسم و آیین دیرینی که در ماه رمضان در مشهد وجود داشته و زائران امام هشتم(ع) به‌قصد قربت 10 روزه به مشهد مقدس می‌آمدند و بخش دیگر آن مربوط به زمان غیر پیک و اوج سنگینی بازارها در ماه مبارک رمضان است که هم تقاضا و همراهی اصناف برای این زمان بیشتر است و هم سابقه تاریخی این زمان مناسب در جهت احیای فرهنگ‌های بومی ماست.وی افزود: برنامه‌های خاص و مفصل دیگری نیز در این زمان برای اقشاری خاص با تسهیلاتی ویژه در بخش حمل‌ونقل، اسکان و صنوف متفاوت در نظر گرفته‌شده که پس از تکمیل طرح اطلاع‌رسانی کامل انجام خواهد شد.

شرکت‌های گردشگری همراهی نمی‌کنند

شالچیان با گلایه از اصناف بیان کرد: متأسفانه در اجرای طرح‌ها ابتدا جلساتی برگزار می‌شود و اعضا در حرف مواردی را بیان می‌کنند اما به رغم این که مجموعه اداری اتاق اصناف هماهنگی لازم را داشتند اما صنوف مختلف همراهی نکردند، به‌عنوان نمونه شرکت‌های خدمات گردشگری و اقامتی، در عمل با طرح زمستانه همراهی نکردند و اعلام آمادگی زبانی با اقدامات عملی متفاوت است.

مشکل، نبود مدیریت واحد است

این در حالی است که رئیس اتاق اصناف مشهد مدعی است این طرح در ابتدا با پیشنهاد و ابتکار اتاق اصناف مطرح‌شده است. محمود بنانژاد به خراسان رضوی گفت: تلاش‌های بسیاری در زمینه اجرای آن داشتیم اما به نتیجه نرسید، حالا اگر می‌گویند ما پای کار نبودیم حرفی عجیب و از کم لطفی دوستان است.وی افزود: مهم‌ترین دلیل به نتیجه نرسیدن این طرح در مشهد، نبود یک مدیریت واحد برای این موضوع است و هیچ متولی مشخصی برای آن وجود ندارد که همه ملزم به پاسخ گویی به آن باشند.

هزینه‌های اجرای طرح بالاست

بنانژاد همچنین با اشاره به هزینه‌های این طرح توضیح داد: یک سری هزینه‌های اولیه در زمینه تبلیغات داخلی و خارجی، برنامه‌های جنبی و فرهنگی، جوایز و هدایا و بسته‌های حمایتی به اقشار مختلف در این طرح وجود دارد که تأمین این هزینه‌های بالا از عهده اصناف خارج است و بخشی از آن باید توسط بخش دولتی یا سرمایه‌گذار خصوصی تأمین شود که تکلیف این موضوع نیز مشخص نشده است.رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: این طرح یکی از اولویت‌های اصلی ماست و قطعاً تا به نتیجه رسیدن آن، پیگیری می‌کنیم و با برنامه‌ریزی که انجام دادیم طرح جامعی با پیشنهاد کلیه وظایف دستگاه‌های مختلف، راه‌های تأمین مالی، اقدامات اصناف و همچنین هماهنگی‌های بین دستگاهی و کشوری در حال نهایی شدن است و پس‌ازآن با هماهنگی صورت گرفته با معاونت‌های هماهنگی و مدیریت امور زائران و هماهنگی امور اقتصادی استانداری، این طرح تقدیم این دو معاونت خواهد شد تا مدیریت واحدی برای آن در نظر گرفته شود که امیدواریم با وجود این به نتیجه مطلوب برسیم.

طرح امسال اجرا نخواهد شد

وی تأکید کرد: طرح ویژه   زمستانه امسال برگزار نخواهد شد اما قطعاً تا اواخر امسال طرح را تقدیم استانداری می‌کنیم و برای سال آینده مطمئناً اجرا خواهد شد.

وقفه در انتخاب معاون زیارت دلیل اجرا نشدن طرح است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری در خصوص این طرح اظهار کرد: طرح زمستانه یکی از بسترهای مهم و ارزشمند برای گسترش   در ایامی ویژه بوده که با هماهنگی‌های مختلف با دستگاه‌ها و مبادی متفاوت باعث رونق زیارت در ایام غیر پیک می شود که تاکنون روی زمین‌مانده و شاید وقفه‌ای که در نبود معاونت زیارت استانداری به وجود آمده بود موجب نبود متولی خاص برای این طرح و اجرا نشدن آن شده است.محمدصادق براتی ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته، مطالعات طرحی برای این منظور تهیه‌شده است که در نهایت تا پایان سال به تصویب خواهد رسید و مدیریت یکپارچه‌ای برای آن پیش‌بینی خواهد شد که در آن   وظایف دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نیز   دیده می‌شود. همه دستگاه‌ها نیز طبق طرح و توافق باید به وظایف خود عمل کنند، دستگاه‌هایی همچون اصناف باید همکاری گسترده ای داشته باشند و مراکز اقامتی و شرکت‌های گردشگری همکاری لازم را انجام دهند. شهرداری باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و این‌طور نیست که پای‌کار نباشند یا در آن مشارکت نداشته باشند.

برنامه عملیاتی برای سال 99

براتی همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح بیان کرد: تسهیلات ویژه‌ای برای زائران در این طرح پیش بینی شده و طوری عمل خواهیم کرد که همه گروه‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند و البته با ارائه بسته‌های ویژه و همکاری اصناف در ارائه تخفیف‌های گوناگون و همچنین مراکز اقامتی و شرکت‌های خدمات گردشگری، به‌طورکلی سفر به مشهد مقدس را ارزان‌تر و زیارت را آسان‌تر خواهد کرد که امیدواریم در نهایت بتوانیم تا انتهای امسال به جمع بندی آن طرح مهم برسیم و برای سال 99 عملیاتی شود.شایان‌ذکر است، پیگیری‌های ابتدایی ما از متولی اصلی زیارت و گردشگری در مشهد یعنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز به نتیجه نرسید و معاونت گردشگری این اداره کل پس از چندین بار پیگیری مکرر خبرنگار خراسان رضوی از پاسخ به پرسش‌ها در خصوص این طرح سر باز زد و مدیرکل این اداره کل نیز پاسخ گو نبود.

 شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 6بهمن1398، کدخبر: 232634: khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
طرح زمستانه طرح مناسبی برای زمان افت بازار در مشهد است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین