پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
استان خراسان رضوی به رغم افزایش جمعیت جویای شغل در استان برعکس کشور، بیش از 117 هزار نفر را به تعداد شاغلین استان, افزوده است که این میزان 25 درصد کل اشتغال جدید کشور تا پاییز امسال را تشکیل می‌دهد که این آمار قابل دفاع بیانگر رونق مجدد اشتغال در طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان است.

شعار سال:استان خراسان رضوی به رغم افزایش جمعیت جویای شغل در استان برعکس کشور، بیش از 117 هزار نفر را به تعداد شاغلین استان, افزوده است که این میزان 25 درصد کل اشتغال جدید کشور تا پاییز امسال را تشکیل می‌دهد که این آمار قابل دفاع بیانگر رونق مجدد اشتغال در طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان است.

در فضای رکود اقتصادی حاکم بر کشور، گزارش اشتغال مرکز ملی آمار، بیانگر آن است که در استان خراسان رضوی فصل جدیدی از مشارکت اقتصادی ناشی از دکترین اقتصاد مقاومتی که همانا طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است، شروع‌شده است، طبق گزارش مرکز ملی آمار، نرخ بیکاری استان در فصل پاییز امسال به 6.3 درصد رسیده است درحالی‌که نرخ مشارکت نیز به بیش از 52 درصد در استان رسیده که بالاترین نرخ مشارکت در کشور است.


کاهش نرخ بیکاری باوجود افزایش جمعیت فعال استان
جمعیت فعال استان در پایان پاییز امسال به دو میلیون و 515 هزار و 946 نفر رسیده است که نسبت به پاییز سال گذشته افزایش 52 هزار و 110 نفری را نشان می‌دهد. افزایش جمعیت فعال از یک‌سو و نرخ مشارکت 52 درصدی استان بیانگر افزایش جمعیت جویای شغل در استان است و طبیعی است که این موضوع باید نرخ بیکاری استان را در این شرایط اقتصادی افزایش دهد اما گزارش مرکز ملی آمار بیانگر کاهش 2.7 درصدی نرخ بیکاری استان در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته است.


117 هزار شغل جدید در استان
بررسی تعداد شاغلین استان در پایان فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که جمعیت شاغل بالای 15 سال استان در پایان پاییز امسال به دو میلیون و 357 هزار و 441 نفر رسیده است درحالی‌که این جمعیت در مدت مشابه سال گذشته معادل دو میلیون و 239 هزار و 627 نفر بوده است. این آمار بیانگر آن است که 117 هزار و 814 نفر جدید به تعداد شاغلان بالای 15 سال استان افزوده‌شده است.


کاهش 65 هزارنفری جمعیت بیکار استان
از سویی دیگر، جمعیت بیکاران بالای 15 سال استان در پایان پاییز سال گذشته معادل 224 هزار و 209 نفر بوده است که این جمعیت در پایان پاییز امسال با کاهش 65 هزار و 704 نفری به 158 هزار و 505 نفر رسیده است.
این در حالی است که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در 17 دی‌ماه امسال در گفت وگو با صداوسیمای کشور اعلام کرده بود که جمعیت جویای شغل کشور 320 هزار نفر کاهش پیداکرده است درحالی‌که در استان خراسان رضوی جمعیت جویای شغل کشور 0.3 درصد افزایش پیداکرده است. این یعنی افرادی که در پاییز امسال جویای شغل در کشور بوده‌اند کاهش چشمگیری داشته‌اند اما در استان خراسان رضوی نه‌تنها این جمعیت کاهش پیدا نکرده است بلکه افزایش هم پیداکرده است.
محمدباقر نوبخت در این مصاحبه از کاهش 320 هزارنفری جمعیت بیکار کشور در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته خبر داده بود که بیش از 65 هزار نفر (بیش از 20 درصد) از این کاهش فقط مربوط به استان خراسان رضوی است.


25 درصد شغل‌های کشور را خراسان رضوی ایجاد کرده است
معاون رئیس‌جمهور تعداد شغل های جدید ایجادشده در کشور در پاییز امسال را 470 هزار نفر بیان کرده بود که از این تعداد بیش از 117 هزار شغل جدید سهم استان خراسان رضوی است؛ یعنی درحالی‌که استان خراسان رضوی تنها 8 درصد جمعیت کشور را در خود جای‌داده حدود 25 درصد شغل‌های جدید ایجادشده در کشور را به خود اختصاص داده است.
این آمار بیانگر آن است که استان خراسان رضوی 3 برابر سهم خود بر اساس جمعیت ساکن ، شغل جدید برای کشور ایجاد کرده است.
دلایل رونق اشتغال در استان
اما دلیل این را که چرا به رغم این که همه گزاره‌ها و پیش‌فرض‌های آماری ، مقدمه افزایش نرخ بیکاری در استان است اما عملکرد استان کاملاً برعکس بوده است شاید بتوان در چند مبحث عمده جست وجو کرد.
ابتدا این که 90 درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی و به‌صورت خرد است. این یعنی اگر فضا برای ایجاد اشتغال بخش خصوصی فراهم شود فارغ از تلاش‌های دولت برای ایجاد اشتغال و اشتغال استان کاملاً وابسته به خوداشتغالی و مشارکت بخش خصوصی است.
به همین دلیل می‌توان مدعی شد رویه جدیدی که طی یک سال گذشته استاندار خراسان رضوی برای جلب مشارکت فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال و فعالیت اقتصادی آغاز کرده است تا الان موفقیت‌آمیز عمل کرده است؛ زیرا بخش عمده طرح مثلث توسعه اقتصادی برای ایجاد شغل‌های خرد در روستاها و متکی بر مشارکت بخش خصوصی بوده است.


تأثیر بارندگی‌ها در رونق اشتغال استان
علاوه بر این، طی سال‌های گذشته بخش‌های اقتصادی؛ کشاورزی و دام‌پروری که اقتصاد روستایی استان را تشکیل می‌دهند به شدت تحت تأثیر خشکسالی‌ها قرارگرفته‌اند و ما شاهد ضعیف‌تر شدن این بخش اقتصاد استان طی سال‌های اخیر بودیم؛ اما بعد از بارندگی‌های ابتدای امسال آمارها حاکی از آن است که بخش‌های دام‌پروری و کشاورزی استان جان دوباره‌ای گرفته‌اند که این امر به‌نوبه خود باعث افزایش شغل در حوزه‌های مذکور شده است که این هم در کنار طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان با محوریت روستاها باعث شده است که استان خراسان رضوی بر اساس گزارش‌های آماری مرکز ملی آمار در اشتغال‌زایی عملکرد بسیار چشمگیری داشته باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان،تاریخ انتشار:17بهمن1398،کد خبر:686961،khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
افزایش جمعیت جویای شغل در استان کلا اینکه مشکل کار در کل ایران یک موضوع مهم هست که هیچ اقدام درستی ام در این زمینه صورت نگرفته فعلا فقط در حد حرف باقی مونده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین