پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
سقوط نظامی استان نجران و استمرار پیشروی یمنی‌ها در دیگر استان‌های مرزی نشان می‌دهد که ظاهراً ساکنان این استان‌ها نیز دل‌خوشی از عربستان ندارند و حاضر نیستند به روال گذشته تحت سیطره این کشور باقی بمانند.

شعار سال: «احمد کاظم‌زاده » در روزنامه «جوان» نوشت:

در روزهای اخیر نیروهای یمنی اعم از ارتش این کشور و انصارالله بر گستره پیشروی‌های خود در استان‌های جیزان، عسیر و نجران افزوده‌اند به گونه‌ای که اکنون گفته می‌شود استان جیزان از نظر نظامی کاملاً سقوط کرده است و همه شهرها و مناطق این استان تحت کنترل نیروهای یمنی در آمده‌اند. چند عامل موجب شده است که نیروهای یمنی راهبرد پیشروی نظامی در خاک عربستان و به‌خصوص در استان‌های مرزی را در دستور کار خود قرار دهند.

نخست اینکه عربستان بعد از به شکست کشاندن مذاکرات سیاسی در کویت، حملات هوایی خود را به یمن از سرگرفته‌اند و با توجه به اینکه اکنون دیگر هیچ هدف نظامی را برای خود پیدا نمی‌کنند، بنابراین حملات خود را روی اهداف و مراکز غیرنظامی متمرکز کرده‌اند به گونه‌ای که اکنون دیگر هیچ مدرسه و بیمارستانی از حملات هوایی عربستان مصون نمی‌ماند. در چنین وضعیتی با وجود اینکه نیروهای یمنی به راحتی می‌توانند همه مناطق غیرنظامی عربستان را مورد حملات موشکی قرار دهند و از این طریق حملات هوایی عربستان به اهداف غیرنظامی را تلافی کنند، اما با خویشتنداری کماکان پایبندی خود را به اصول و قوانین بین‌الملل از جمله قوانین جنگ حفظ کرده‌اند، اما برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات هوایی عربستان یا به حملات موشکی به اهداف نظامی دست می‌زنند یا اینکه به پیشروی نظامی دست می‌زنند و از این طریق برتری خود را در میدان به اثبات می‌رسانند.

دوم اینکه استان‌های نجران، جیزان و عسیر که به صحنه پیشروی نیروهای یمنی تبدیل شده در اصل متعلق به یمن بوده اما در سال 1934 میلادی در پی شکست در جنگ، به مدت 60 سال تحت الحمایه نظام نوپای سعودی در آمد و اکنون بیش از دو دهه است که دوره تحت‌الحمایگی به اتمام رسیده، اما این استان‌ها همچنان تحت کنترل عربستان باقی مانده است. تا پیش از حمله نظامی عربستان به یمن، سعودی‌ها با لطایف‌الحیل از جمله پرداخت پول به برخی از مسئولان وقت یمن یا سران قبایل آنها توانسته بودند این استان‌ها را کماکان در کنترل خود حفظ کنند اما اکنون که عربستان با حملات کورکورانه خود تقریباً نفرت و خصومت اکثر قریب به اتفاق یمنی‌ها را علیه خود برانگیخته است، دیگر کسی در یمن حاضر نیست این استان‌ها را در اختیار عربستان قرار دهد. سقوط نظامی استان نجران و استمرار پیشروی یمنی‌ها در دیگر استان‌های مرزی نشان می‌دهد که ظاهراً ساکنان این استان‌ها نیز دل‌خوشی از عربستان ندارند و حاضر نیستند به روال گذشته تحت سیطره این کشور باقی بمانند.

سوم اینکه تشکیل شورای عالی سیاسی با مشارکت انصارالله و علی عبدالله صالح و متحدان محلی آنها و تأیید سریع آن از سوی پارلمان و مردم که با برگزاری تظاهرات مردمی در مناطق مختلف این کشور نیز همراه بود، وابستگی انقلابیون را به مذاکرات برون‌مرزی که با ابتکار عربستان صورت می‌گرفت، از بین برده و آزادی عمل آنها را در عملیات میدانی نیز افزایش داده است.

از آنچه گفته شد مشخص می‌شود که در پشت پیشروی یمنی‌ها در استان‌های مرزی با عربستان دلایل و انگیزه‌های قوی وجود دارد و بر این اساس اتخاذ سیاست وقت کشی از سوی عربستان می‌تواند آثار پیش‌بینی نشده برای این کشور در پی داشته باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395، کد مطلب: 13950530001317:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین