پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۰۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ۴۲۰ دشت کشور ممنوعه است و در درصد فرونشست آن‌ها بسیار زیاد است، همچنین ۱۵۰ دشت حوزه آبخوان ندارند و به طور کلی ۹۰ درصد دشت های کشور از حالت تعادل خارج شده‌اند.

شعارسال: رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ۴۲۰ دشت کشور ممنوعه است و در درصد فرونشست آن‌ها بسیار زیاد است، همچنین ۱۵۰ دشت حوزه آبخوان ندارند و به طور کلی ۹۰ درصد دشت های کشور از حالت تعادل خارج شده‌اند.
 
علیرضا شهیدی روز سه شنبه در نشست تخصصی فرونشست (پدیده شناسی، پایش و پهنه بندی خطر) در سازمان نقشه برداری اظهار داشت: تولید اطلاعات پایه در بحث‌های زمین شناسی و اکتشافات در خصوص مخاطرات ایران با توجه به موقعیت زمین شناسی ایران در حوزه کاری سازمان زمین شناسی است.
 
وی ادامه داد: از ۴۳ اتفاق و مخاطرات طبیعی، ۳۴ مورد در ایران اتفاق می‌افتد و سازمان وظیفه دارد این مخاطرات را مثل سیل، زلزله، بحران آب و گرد و غبار شناسایی کند.
 
شهیدی اظهار داشت: مردم کمتر با واژه فرونشست آشنایی دارند در حالی که در سال‌های اخیر زلزله خاموش در حال اتفاق است. به طوری که اگر ساختمان، سد و یا جاده‌ای با ۷ ریشتر زلزله تخریب شود به دلیل اتفاق فرونشست در پایه‌های سازه با ۴ ریشتر زلزله نیز تخریب می‌شود زیرا  فرونشست پایه فونداسیون را تضعیف می‌کند.
 
رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: با استفاده زیاد از آب آبخوان‌ها ذرات خاک نیز غیر قابل نفوذ شده و حوزه‌های آبخوان کشور نیز خشک می‌شود.
 
شهیدی اظهار داشت: در سال ۹۸ و در هفته مخاطرات طبیعی ۵ اطلس نقشه توسط سازمان زمین شناسی تولید شده که یکی از آن‌ها به طور تخصصی به فرونشست و مخاطرات آن‌ها و میزان فرونشست دشت‌ها پرداخته است.
 
رییس سازمان زمین شناسی اظهار داشت: با توجه به اعلام جهانی اگر دشتی ۴ میلیمتر فرونشست داشته باشد، مخاطره است و این در حالی است که بیشتر دشت‌های ایران روزی ۱ میلیمتر فرونشست دارند که آمار بسیار نگران کننده‌ای است.

 نشست تخصصی فرونشست با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان نقشه‌برداری با محوریت پدیده شناسی فرونشست، پایش فرونشست و هشدار مخاطرات، سازوکار فرونشست، پهنه‌بندی خطر فرونشست و تجربیات جهانی و نگاهی به آینده در حال برگزاری است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  ایرنا  ،تاریخ انتشار:   29 بهمن  1398،کدخبر:   83678972،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین