پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
نشریه سرشناس آمریکایی طی یادداشتی با اشاره به شیوع جهانی کروناویروس،‌ نوشت: چگونه هکرها و جاسوس ها می توانند در روند مبارزه با کرونا، خرابکاری کنند؟

شعار سال:نشریه سرشناس آمریکایی طی یادداشتی با اشاره به شیوع جهانی کروناویروس،‌ نوشت: چگونه هکرها و جاسوس ها می توانند در روند مبارزه با کرونا، خرابکاری کنند؟

 به نقل از فارن پالسی، در این مطلب آمده است:‌ جهان در حال مبارزه با ویروسی است که با سرعت در حال انتشار در کشورهای مختلف می باشد. در حال حاضر، متخصصان بیماری های همه گیر در سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده (CDC) و سایر آژانس های بهداشت عمومی در حال جمع آوری اطلاعات هستند تا دریابند که این ویروس چگونه و کجا شیوع پیدا می کند.

آنها برای انجام این کار از انواع ابزارهای ارتباطاتی دیجیتال و سیستم های نظارتی استفاده می کنند از جمله بسیاری از زیرساخت های پزشکی. این سیستم ها در برابر حملات هکری و سایر مداخلات بسیار آسیب پذیر هستند. این آسیب پذیری باید بسیار نگران کننده باشد. دولت ها و آژانس های اطلاعاتی مدتهاست به دستکاری اطلاعات بهداشتی، چه در کشورهای خود و چه در خارج از کشور خویش. علاقمند هستند. آنها ممکن است این کار را برای جلوگیری از گسترش وحشت شدید، ممانعت از وارد شدن آسیب به اقتصادهایشان و یا جلوگیری از نارضایتی عمومی در میان مردم خود انجام دهند(به عنوان مثال، در زمانی که مقامات در مهار گسترش بیماری مرتکب اشتباهی جدی شوند).

برخی از این دستکاری های اطلاعاتی در خارج از کشور نیز ممکن است با هدف استفاده ضداطلاعاتی علیه کشورهای مخالف، تضعیف آنها و یا ایجاد اختلال در اتحاد بین ملل صورت گیرد. یک بیماری همه گیر ناگهانی، در حالی که بسیاری از کشورها در تلاش برای مدیریت شیوع و همچنین پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن هستند، می تواند سوژه ای وسوسه کننده برای اینگونه مداخلات باشد. در مورد ویروس کرونا، این نوع مداخلات در حال حاضر به خوبی در دست اجراست. نباید از این واقعیت تعجب کنیم.

نویسنده در ادامه مدعی شد: در حال حاضر برخی از پیام ها در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام حاکی از آن است که ویروس مذکور(کرونا) بخشی از تلاش آمریکا برای به زانو در آوردن چین در جنگ اقتصادی است. برخی دیگر آن را سلاح بیولوژیکی می دانند که توسط سیا تولید شده است. این در حالی است که هک سیستم ها و تخریب اطلاعات پزشکی، این امکان را به کشورهای دارای قابلیت سایبری می دهد که داده ها را در منبع تغییر داده و دستکاری کنند.

هکرها با توجه به آسیب پذیری سیستم های نرم افزاری ذخیره داده های پزشکی، عیوب نرم افزاری،‌ دسترسی های غیرمجاز به سرورهای آزمایشگاهی و یا تداخل ارتباطی میان آزمایشگاه ها شرایط دستکاری داده ها را برای خود فراهم می کنند. در عمل، هک کردن گسترده سیستم های بیمارستانی می تواند بسیار آسان باشد. محققان اسرائیلی دانشگاه بن‌گورین به عنوان بخشی از یک تحقیق در زمینه امنیت سایبری، توانستند از طریق سامانه عمومی Wi-Fi شبکه بیمارستانی را هک کنند. این محققان یک بار دیگر توانستند تمامی داده های بیمارستانی و سیستم های تشخیصی آنها را جابجا کنند.

محققان با بدست آوردن کنترل داده های تصویری رمزگذاری شده در بیمارستان،‌با استفاده از یک بدافزار سی تی اسکن بیماران سالم را تغییر داده و تومورهایی را در آن نشان دادند که هرگز وجود خارجی ندارد. رادیولوژیست ها با مشاهده و خواندن این تصاویر، تنها می توانند ۶۰ درصد واقعیت سی تی اسکن را تشخیص دهند. مطالعه دیگری که مستقیماً در خصوص شرایط اضطراری بهداشت عمومی بوده، نشان می دهد که ابتکاری مهم برای امنیت زیستی ایالات متحده -برنامه BioWatch وزارت امنیت میهن- بیش از یک دهه در معرض حمله های سایبری قرار داشته است.این برنامه بیش از ۳۰ حوزه قضایی ایالات متحده را رصد می کند و به مقامات بهداشتی اجازه می دهد تا به سرعت یک حمله بیولوژیک را شناسایی کنند.

ایالات متحده و اسرائیل برنامه هسته ای ایران را هک کردند و در مقابل، ایران زیرساخت های نفتی عربستان سعودی را هدف قرار داده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم زیرساخت های بهداشت عمومی هرگز در قاب اینگونه حملات قرار نمی گیرند. با وجود این موارد و خطرات اثبات شده، هنوز ارزیابی دقیقی از آسیب پذیری سیستم های نظارت بهداشتی ایالات متحده در برابر نفوذ و دستکاری ها، انجام نشده است.

با توجه به اینکه کروناویروس در آستانه تبدیل شدن به بیماری همه گیر است، ایالات متحده کشوری محسوب می شود که در این زمینه از اطلاعات قابل اعتماد برخوردار نیست؛ همین امر به نوبه خود می تواند امکان پاسخگویی کشور ما را فلج کند. در شرایط عادی، زمان زیادی وجود دارد که مقامات بهداشتی بتوانند الگوهای غیرمعمول موجود در داده ها را مشاهده کرده و اطلاعات اشتباه را در صورت لزوم با استفاده از روش های قدیمی تماس با آزمایشگاه تشخیص دهند. اما طی درگیری با یک بیماری همه گیر، هنگامی که ده ها هزار پرونده برای پیگیری و تجزیه و تحلیل وجود دارد، به سهولت می توان متخصصان خسته و مسئولان بهداشت عمومی را با داده های نادرست گمراه کرد.

در انتهای این مطلب تاکید شد: یک رقابت در زمینه سلاح های دیجیتالی، که در آن بیشتر کشورها قابلیت حمله سایبری پیچیده تر را بدست می آورند، فقط و فقط آسیب پذیری ایالات متحده را در مسائل حساس مانند کنترل بیماری های همه گیر افزایش می دهد. رهبران بهداشت عمومی با تاکید بر اهمیت حفاظت از زیرساخت های دیجیتال بهداشت، می توانند و باید به دنبال یک اینترنت با دفاع و صلح آمیز به عنوان اساس یک جهان سالم و امن باشند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا،تاریخ انتشار:14اسفند،کد خبر:899147،fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
اگر جنگ بیولوژیک باشه باید منتظر فاجعه های به مراتب بزرگتری باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین