پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۴۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
یکی از کارشناسان بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا در اوج روند رو به رشد شاخص کل قیمت سهام دربورس اوراق بهادارتهران مدیران این نهاد میخواهند با گذاشتن ترمز راه ورود سرمایه های تازه به این بازار رابگیرند می گوید: واقعیت این است که بیشتر افزایش قیمت ها دربازار و شاید تا ۹۵ درصد ارزش سهم شمار قابل اعتنایی از شرکتها حباب دارند و این چیزی است که ترس درست می کند.

شعار سال:یکی از کارشناسان بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا در اوج روند رو به رشد شاخص کل قیمت سهام دربورس اوراق بهادارتهران مدیران این نهاد میخواهند با گذاشتن ترمز راه ورود سرمایه های تازه به این بازار رابگیرند می گوید: واقعیت این است که بیشتر افزایش قیمت ها دربازار و شاید تا ۹۵ درصد ارزش سهم شمار قابل اعتنایی از شرکتها حباب دارند و این چیزی است که ترس درست می کند.

آقای شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادارتهران نیز معنای این ترس را خوب می داند و می خواست با برخی ابزارها راه فروریختن ارزش سهام را بگیرد و از شرایط ناشناس و مبهم احتمالی جلوگیری کند. " از اومی پرسیم در این وضعیت ودر حالی که هراس رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران که منصوب وزیر اقتصاد است واقعی است و کارشناسان نیز پیش بینی هایی مبنی بر برگشت قیمت سهام شرکتها را ارایه کرده اند چرا دژ پسند با خواسته شاپور محمدی در کاهش دامنه نوسان بازار پایه از 5 درصد به 2درصد حمایت نکرد و جلوی دستور بورس را گرفت پاسخ داد : به نظر می رسد وزیر اقتصاد از تهدید احتمالی رییس بانک مرکزی هراس کرده است . رییس بانک مرکزی نیز می ترسد اگر سرمایه گذاری شتابان دربازار سهام متوقف یا کند شود نقدینگی به بازار ارز هجوم بیاورد و این بازار را از تعادل نیم بند فعلی خارج کند. حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز نوشته است " شاخص بازار سهام بی توجه به تمام این تحولات نامساعد دراقتصادایران به روند صعود خود ادامه می دهد. او باوردارد بورس ایران این روزها در تب سرد نقدینگی سرگردان می سوزد. آنچه رشد شاخص بورس در روزها و هفته های اخیر را نگران کننده تر ساخته؛ این واقعیت است که امروز بخش بزرگی از حباب قیمتی، با فشار جریان نقدینگی فعالان غیرحرفه ای، کم دانش و خرده پا شکل گرفته، که بعضاً حضوری گسترده، نسنجیده و احساساتی و پرخطری در بازی سبز و قرمز تابلوهای بازار سرمایه دارند.این موضوع از آن جهت یک تهدید جدی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است؛ که با ترکیدن حباب قیمتها، موج بزرگی از مالباختگان کم اطلاع و فاقد بنیه اقتصادی جدی، می توانند یک موجی همچون بحران مالباختگان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ایجاد کنند.

کارشناسان بازار سهام از روزی که نرخ رشد سود سهام دراین بازار با شتابی باورنکردنی خودنمایی کرد و در فاصله ای بسیار دورتر در پله نرخ سود نسبب به سایر بازارها ایستاد از هجوم بی سابقه به این بازار احساس خوبی نداشاتد . برخی کارشناسان شایعه یا حقیقت دراین باره که قرار است از سپرده های بانکی مالیات گرفاه شود یا اینکه قرار است از داد و ستدکنندگان سکه طلا درشرایطی مالیات بگیرند و پس از انکه بازار مسکن عجیب و بازار ارز نیزامنیتی شد را در هج.م افراد حقیقی به بازار سهام را پیش بینی می کردند از سوی دیگر افزایش حدود 30 درصدی ارزهای معتبر در بازار ارز ایران را در افزایش قیمت سهام شرکتها موثر می دانند. این داستان به ویژه برای شرکتهای صادراتی مثل فولادسازها و پتروشیمی ها بسیار اهمیت داشت. برای اینکه این بازار از خطر ترکیدن حباب بزرگ دورنگهدااشته شود چه باید کرد؟ سلاح ورزی اولین و اساسی ترین اقدام برای خارج کردن بازار سرمایه ایران از این وضعیت، مهار جریان خلق نقدینگی، در بانکها و نظام پولی، توسط بانک مرکزی است؛ اما، همه خوب می دانیم، تحقق این مهم نیازمند اصلاحاتی اساسی در نظام بانکداری کشور است که اولا در شرایط حاضر، انجام آن بسیار دشوار است و در ثانی، اقدامی زمانبر است و پاسخی مناسب برای تهدید فوری و حال حاضر بورس نخواهد بود.

کاهش قیمت سهام درروز شنبه و پس از اینکه وزیر اقتصاد مانع از اجرای خواست رییس سازمان بورس تهران شد آیا یک روند خواهد بود یا اینکه سرمایه گذاران حقیقی بازهم به این بازار هجوم می برند؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:18اسفند1398،کد خبر:486007،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
0
1
بازار سهام مردم که با پول خرد اومدن رو دیر یا زود بیچاره میکنه و به خاک سیاه مینشون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین