پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
در حالیکه آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کمتر از ۲۰۰ نفر عنوان شده، اما واقعیات جامعه چیز دیگری می‌گوید. جعفرزاده ایمن آبادی فقط درباره یک استان گفته قبرستان‌های رشت دیگر جا ندارند.

شعار سال: هر روز صبح که اخبار منتشر می‌شود نام یک چهره مشهور در میان قربانیان کرونا قرار می‌گیرد، بیایید نام‌های مشهور را با هم مرور کنیم، حداقل دو نماینده مجلس یازدهم، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو روحانی مشهور، خواهر یک مرجع تقلید، یک خیر بزرگ لرستانی، یک ورزشکار قمی، حداقل ۵ نفر از کادر درمانی کرونا در گیلان، واعظ مشهور در قم و ...

شمار چهره‌های مبتلا به کرونا البته لیست بلندبالایی است که چندین رسانه درباره آن کار کرده‌اند. آیا واقعاً افرادی که در اثر کرونا فوت کرده‌اند، همگی مشهورند؟ بدون شک تعداد افراد غیر مشهودی که در اثر این بیماری جان سپرده‌اند بسیار بیشتر از افراد مشهور است، اما اخبار آن‌ها منتشر نمی‌شود.

اولین بار ابتلای افراد به کرونا پس از بیمار شدن برادر دکتر مولایی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی و اصرار او که موجب شد شب انتخابات مجلس، سرانجام این مسئله در رسانه‌های ملی منعکس شود. با این حال همان زمان مصاحبه‌های مختلفی از دادستان‌ها و فرماندهان نیروی انتظامی در شهرهای مختلف منتشر شد که می‌گفتند افرادی را به اتهام شایعه‌پراکنی شیوع کرونا در ایران بازداشت کردند.

نکته عجیب این بازداشت‌ها این بود که مسئولان امنیتی در مصاحبه‌های خود اصرار داشتند که این افراد در زمین دشمن بازی کرده‌اند و اکنون به گناهشان اعتراف کرده‌اند. کافی بود چند روز بگذرد تا مشخص شود مصاحبه‌های ریز و درشت مسئولان قضایی و نظامی تا چه اندازه بی‌اساس بوده است.

 

منابع محلی گفتند دو پرستار در گیلان به خاطر اطلاع رسانی درباره کرونا قبل از اینکه اپیدمی آن در کشور اعلام شود، بازداشت و بازجویی شده بودند. آنگونه که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، این دو نفر روز گذشته آزاد شده‌اند اما به خاطر شرایط موجود، تمایلی نداشتند درباره وضعیتشان صحبتی کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرده کسانی که ابتلای خود به بیماری کرونا را مخفی کنند، مجازات خواهند شد اما نگفته  وضعیت بیمارستان‌ها رضایت‌بخش نیست، مردم باید چه بکنند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند مجازات کسانی که تا کنون کرونا در ایران را مخفی می‌کرده‌اند چیست؟ برخی دیگر نوشته‌اند مجازارت آنها که به خاطر انتخابات همه چیز پنهان کردند و اطلاعات دقیقی به مردم ندادند، چیست؟

شرایط کنونی کشور و میزان صعودی ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد کسانی که از شیوع این ویروس سخن می‌گفتند، بخشی از واقعیت را می‌گفتند، با این حال در رفتاری نسنجیده، به جای مقابله با ویروس کرونا، با کسانی برخورد شد که از آن سخن گفتند.

مقامات رسمی ایران مثل رئیس سازمان پدافند غیرعامل چند روز از شیوع این بیماری اظهار بی اطلاعی می‌کردند، اما پیش از این هم مثلا در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، مشخص شده بود که الزاما به این صحبت‌ها نمی‌توان اطمینان کرد.

حال سوال دیگری به ذهن می‌رسد، این است که آمار واقعی کشته شده‌های کرونا همین تعداد ۱۳۰ چند نفری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند و حداکثر ۱۵، ۱۶ نفر به آن اضافه کند یا آمار بسیار بالاتر است و به دلایل سیاسی و امنیتی و ترس مردم شماره واقعی منتشر نمی‌شود؟

روز گذشته محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان شرایط استان را شرایط جنگی خواند و گفته بود ٢٠٠ نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. این آمار از کل آمار فوتی‌های کشور بیشتر بود و بخشی از حقایق درباره شیوع ویروس کرونا در ایران را نشان می‌داد، با این حال این سخنان لحظاتی بعد تصحیح شد و گفته شد باید آزمایش شود که ببینیم آیا دلیل ٢٠٠ فوتی کرونا بوده است یا خیر.

در برخی از مناطق شمالی کشور، قبرستان‌ها برای دفن جا ندارند.  تصویری از ورودی یکی از امامزاده‌های کشور منتشر شد که بر آن نوشته شده بود این امامزاده زمین کافی برای دفن ندارد.

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت فقط درباره یک استان صحبت کرده و گفته نیمی از کادر پزشکی استان گیلان مبتلا به کرونا هستند و وضعیت در این استان به گونه‌ای است که دیگر قبرستان‌ها جا ندارند.

شرایط کنونی کشور و مقایسه فکت‌های موجود با آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، با واقعیت فاصله معناداری دارد. معلوم نیست این فاصله چقدر است، اما همینکه در روزهای گذشته تنها یک دوجین چهره مشهور درگذشته‌اند، نشانی از این مسئله است که وضعیت برای مردم عادی چگونه است. با این حال دولت در رفتاری عجیب تمایل دارد میزان آمار را متفاوت نشان دهد.

تلویزیون‌های خارجی مثل ایران اینترنشنال میزان تلفات این ویروس را چند برابر بیشتر اعلام می‌کند. البته آمار این شبکه خبری نیز نمی‌تواند درست باشد، چون در روز‌های اول مدعی بودند تعداد کشته‌ها در کرمانشاه نیز بالاست، اما اخبار تایید شده نشان می‌دهد وضعیت کرمانشاه هنوز حتی قرمز هم نشده است.

در روزهای گذشته مقایسه‌ای از وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران با کشورهای دیگر انجام شد. در آن گزارش که به آمار رسمی وزارت بهداشت استناد شده بود، نرخ مرگ و میر در ایران به خاطر ابتلا به کرونا ۲۵ درصد بود؛ این یعنی بر پایه آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده، اگر ۱۰۰ نفر در ایران کرونا بگیرند، ۲۵ نفر می‌میرند! هم اکنون بیش از ۷۰۰۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند، اگر نرخ مرگ و میر را ۲۵ درصد در نظر بگیریم، آمار بسیار نگران کننده است و صحبت جعفرزاده ایمن آبادی دقیق به نظر می‌رسد که قبرستان‌ها دیگر جا ندارند. با این حال این تنها یک مقایسه است.

نکته مهمی که باید به آن دقت کرد، بر اساس همان آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده و مورد تایید وزارت بهداشت نیز هست، نرخ مرگ و میر در کشوری مثل چین با آن حجم جمعیت تنها ۲ است. این یعنی اگر صد نفر در چین کرونا بگیرند، تنها ۲ نفر می‌میرند.

در حالیکه نگرانی از گسترش ویروس کرونا در کشور به اوج رسیده، دولت همچنان قرنطینه شهرهای آلوده را به صلاح نمی‌داند. در مواردی دستور قرنطینه صادر شد اما نیمه شب با یک تلفن، جاده باز شد! با این حال آنگونه که نیروی انتظامی در برخی مناطق اعلام کرده، گروه‌های مردمی جاده‌های ورودی و خروجی را بسته‌اند و این یعنی عدم اقتدار دولت؛ آنهم در مواردی که واقعا به آن نیاز است.

آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا هر چقدر باشد، حاکمیت باید بپذیرد که در موارد این‌چنینی اقتدار لازم است و نمی‌توان اقتدار امنیتی و نظامی را در مواردی به کار برد که چندان به نفع مردم است. اقتدار برای قرنطینه و سختگیری از سفر و تعطیلی یا دورکاری نهادهای نه چندان ضروری و ... کمترین کاری است که می‌تواند یک دولت مقتدر انجام دهد اگرنه اینکه در روزهای معمولی جلوی تجمعات کارگری و صنفی گرفته شود، خیلی نماد اقتدار نیست.

 شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 19اسفند1398 ، کدخبر: 206956: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین