پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
به دنبال شیوع کرونا در جهان ،نگرانی هایی از ابتلا به این ویروس در جامعه شکل گرفته و گاهی این نگرانی ها با عنوان هراس از کرونا عنوان می شود. اما آنچه در این دوران بحران اهمیت دارد این است که اطلاعات صحیح و درستی در مورد بیماری کووید 19، علائم بیماری، راههای انتقال، درمان، نکات خود مراقتبی و روش های حفاظت فردی به منظور توانمندی لازم برای مقابله با بیماری به دست بیاوریم. نظر به اینکه بیماری کووید 19 یک بیماری نوپدید می باشد، اطلاعات مرتبط با آن نیز بشکلی مستمر نیازمند به روز رسانی است.

شعار سال :به دنبال شیوع کرونا در جهان ،نگرانی هایی از ابتلا به این ویروس در جامعه شکل گرفته و گاهی این نگرانی ها با عنوان هراس از کرونا عنوان می شود. اما آنچه در این دوران بحران اهمیت دارد این است که اطلاعات صحیح و درستی در مورد بیماری کووید 19، علائم بیماری، راههای انتقال، درمان، نکات خود مراقتبی و روش های حفاظت فردی به منظور توانمندی لازم برای مقابله با بیماری به دست بیاوریم. همه این مسائل نوع خاصی از روش زندگی را ایجاب می کند که شاید با روش زندگی قبل ما غریبه باشد و در ابتدا سخت است که از عادات مان دست برداریم و برخورد دیگری با اطرافمان داشته باشیم . ما که عادت داشتیم پیوسته با دست صورتمان را لمس کنیم اکنون نمی توانیم اینکار را انجام دهیم یا نمی توانیم حتی نزدیکانمان را در آغوش بگیریم یا دست بدهیم . حتی نمی توانیم به دیدار پدر و مادرهایمان برویم . باید با صفحات مجازی دوستان و فامیل را ببینیم ،باید برای خرید فاصله با آدم  ها رعایت کنیم . باید وسایل خریداری شده که روزی بی هیچ ابایی مصرف می کردیم را ابتدا باید ضدعفونی کنیم.پروتکل های خرید و داخل خانه شدن و بیرون از خانه رفتن و سرکار حاضر شدن و ... رعایت کنیم .همه اینها سخت هستند و انرژی زیادی را می طلبند .شاید سبک جدیدی از زندگی را تجربه می کنیم .زمان لازم است که برایمان عادت شود دست هایمان را مرتب و هربار به مدت خاصی بشوییم .دور دور نرویم و بسیاری نکات بهداشتی دیگر.همه اینها را گفتم تا برسم به این جا که مطرح کنم با وجود تمام این ها در شرایط شیوع کووید 19 چگونه زندگی کنیم؟آیا ادامه زندگی به سبک معمول گذشته، مناسب رویارویی با بیماری کووید 19 می باشد؟در ادامه می خواهیم اقداماتی را پیشنهاد کنیم تا آمادگی نسبی جهت غلبه بر بیماری کرونا را داشته باشیم.

برخی از مهمترین اقدامات لازم برای آمادگی نسبی  جهت غلبه بر بیماری کرونا به شرح زیر هستند؛


 -افزایش آگاهی و اطلاعات لازم در مورد بیماری کووید 19، علائم بیماری، راههای انتقال، درمان، نکات خود مراقتبی و روش های حفاظت فردی به منظور توانمندی لازم برای مقابله با بیماری.

 -رعایت بهداشت فردی بویژه بهداشت دست ها با شستشوی صحیح دست ها حداقل 20 بار در روز به مدت 20 ثانیه.

-رعایت آداب سرفه و عطسه ( استفاده از دستمال کاغذی و قراردادن آن در سطل زباله درب دار. در صورت عدم وجود دستمال، هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی داخل آرنج خم شده قرار گیرد).

 -رعایت فاصله اجتماعی ایمن ( یک و نیم متر ).

-پرهیز از مسافرت، دید و بازدید و حضور در مراکز تجمعی مانند اماکن تفریحی و مراکز خرید.

 -پرهیز از انجام کارهای گروهی و دسته جمعی مانند شرکت در جلسات آموزشی و کاری.


-برنامه ریزی سرگرم کننده برای ماندن در خانه شامل مطالعه، فعالیت های ورزشی، قصه گویی، آشپزی، فعالیت های هنری مانند نقاشی کردن، ساز زدن، گوش فرادادن به موسیقی مورد علاقه و غیره.

 -ایجاد فضایی در منزل که زمینه گفتگو بین اعضاء خانواده بویژه کودکان مهیا شود.

-حفظ ارتباطات اجتماعی با فامیل، دوستان، نزدیکان، همکاران و غیره از طریق صفحات مجازی و نرم افزارهای ارتباطی.

-فراهم کردن شرایط دورکاری در منزل و انجام امور معوقه.

-توجه مخصوص و مراقبت از افراد آسیب پذیر شامل سالمندان، افراد با بیماری های زمینه ای جسمی و روانی، بیماران تحت شیمی درمانی، افراد دیابتیک، بیماران با نقص ایمنی و غیره.


-پرهیز از پیگیری و انتشار اخبار غیر موثق و شایعات. همچنین دریافت اخبار موثق از مراجع و منابع معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت.

 -داشتن ترس منطقی از بیماری جهت اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آن.

 -استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب با توجه به شرایط سنی و زندگی افراد.

 -ایجاد فضایی امن و آرام برای همه اعضاء خانواده.

-مهرورزی نسبت به اعضاء خانواده و اطرافیان.

-داشتن روحیه کمک رسانی نسبت به دیگران.

-توجه و تمرکز بر عملکردهای مثبت مانند تلاش و جانفشانی پزشکان، پرستاران، کادر درمانی کشور و سایر نهادها که مانع هجوم افکار منفی و اضطراب و استرس می شود.


با توجه به اینکه بیماری کووید 19 یک بیماری نوپدید می باشد، اطلاعات مرتبط با آن نیز بشکلی مستمر نیازمند به روز رسانی است. بنابراین توصیه می شود بطور مستمر اطلاعات مرتبط با بیماری دنبال و به روز رسانی گردد.


مریم مظاهری
دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست
کارشناس امور بیمارستانی

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین