پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
قیمت‌های نفت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در سراسر جهان افت کرده و این موضوع بر روی قیمت و تقاضای فرآورده‌های پتروشیمی نیز اثر مستقیم داشته است.

شعار سال: کاهش بی سابقه روزانه ۱۰ میلیون بشکه از تولید نفت جهان تا هفته پیش که دونالد ترامپ برای اولین بار درباره آن صحبت کرد، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید، اما روز جمعه این توافق در آستانه نهایی شدن بود که گفته شد تنها مانعی که سر راه اجرای آن قرار دارد مکزیک است.

هم اکنون مکزیک و عربستان سعودی سرگرم مذاکره برای مصالحه مورد حمایت ترامپ هستند و روسیه اعلام کرده که برنامه کاهش تولید را قطعی می‌داند.

در این میان قیمت‌های نفت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در سراسر جهان و افزایش همزمان تولید عربستان سعودی و روسیه، دو هفته پیش به پایین‌ترین قیمت در ۱۸ سال اخیر سقوط کرد. اشباع عرضه به همراه فروپاشی تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سراسری در جهان بوده، بازار نفت را با بحران کم سابقه‌ای روبرو کرده است.

در صورت تحقق این تصمیم بزرگ و کاهش تولید نفت مازاد عرضه‌ای که اکنون وجود دارد، از بازار حذف خواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید، اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که چقدر به این تعهدات عمل خواهد شد؛ اگر به وعد‌ه‌های داده شده عمل نشود مسلما اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد، ولی اگر کشور‌ها به تعهد خود پایبند باشند، بازار نفت تکان خواهد خورد و این موضوع بر قیمت نفت و فراورده‌های آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که این روز‌ها وضعیت بازار نفت ایران مساعد نیست، سطح فروش نفت ایران را به شدت کاهش دادند و به علت مسائل سیاسی بین‌المللی که در پشت آن منافع اقتصادی نهفته است قیمت هر بشکه نفت را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌اند بطوریکه هزینه تولید بیشتر از قیمت فروش است.

حسن خسروجردی رئیس پیشین اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در مورد تصمیمات اخیر در خصوص تولید نفت و کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت می‌گوید: با توجه به شرایط ایران ما چندان نقشی در این مسئله نداریم و دو کشور عربستان و روسیه از بازی کنندگان اصلی در این تصمیم هستند که هر کدام باید روزانه ۲.۵ بشکه از تولیدات خود را کم کنند.

او با بیان اینکه این اقدام می‌تواند بر قیمت نفت اثر مسقیم داشته باشد می‌گوید: در صورت کاهش تولید و عرضه آن در بازار قیمت نفت روندی صعودی خواهد داشت.

خسروجردی در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت در فروش نفت ایران تاثیر این تصمیم بر فروش نفت کشور چه خواهد بود؟ می‌گوید: آنچه مسئولین در صدد آن هستند فروش روزی یک میلیون بشکه نفت در روز است و معلوم نیست چه زمان میزان فروش نفت را به این تعداد خواهند رساند.

رئیس پیشین اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه این تصمیمات بر جو روانی بازار اثرگذار است، ادامه می‌دهد: در مجموع کاهش تولیدات کشور‌های بزرگ بر افکار عمومی تاثیر خواهد داشت و در صورتی که مشتری و تقاضا در بازار باشد این اقدام به نفع ایران است.

خسروجردی با اشاره به وضعیت پیش آمده در زمینه شیوع ویروس کرونا در بازار ادامه می‌دهد: متاسفانه این موضوع باعث شده تردد خوردو‌ها برای حمل محصولات و فرآورده‌های نفتی با محدودیت همراه شود و میزان تقاضا نیز برای این محصولات کاسته شود.

خسروجردی می‌گوید: صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، ایران امروز متاثر از کاهش قیمت نفت و تقاضای آن شده است، اما با تغییر احتمالی در کاهش تولید نفت عربستان و روسیه، احتمال بازگشت بازار صادراتی این محصولات برای ایران وجود دارد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه کاهش تقاضای نفت، افت قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را در بازار‌های جهانی رقم زده است، می‌گوید: در حال حاضر قیمت گازوئیل در امارات به ۲۹۵ دلار رسیده، اما باز هم مشتری نیست و کسی آن را نمی‌خرد. ایران نیز از تبعات کاهش تقاضا‌ی نفت و قیمت محصولات در بازار جهانی بی نصیب نمانده و صادرات محصولات پتروشیمی حتی به کشور‌های همسایه نیز با مشکل جدی روبرو شده است.

او در توضیح اینکه برخی به کاهش تولید نفت خوشبین نبوده و در خصوص همکاری عربستان سعودی با روسیه و آمریکا برای محدود کردن عرضه نفت تردید دارند و می‌گویند این اقدام شدنی نیست، می‌گوید: این تردید درست نیست و این تصمیم بین این کشور‌ها مصوب شده و به زودی نیز کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت کلید خواهد خورد.

مجموعه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و روسیه طی ماه گذشته نزدیک ۴۵ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته و این روند همچنان تا پیش از توافق روز پنج شنبه ادامه داشته است.

تحت توافق جدید اوپک پلاس، همه اعضا باید تولیدشان را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهند در حالی که عربستان سعودی و روسیه هر یک باید تولیدشان را ۲.۵ میلیون بشکه و عراق بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

گفتنی است؛ قیمت نفت با وجود توافق روز پنج‌شنبه اوپک و کشور‌های هم‌پیمان برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت، همچنان روند کاهشی دنبال می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 25 فروردین 99، کد مطلب: 210443: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسم میرزا
Japan
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
ایران مگه هنور نفت می فروشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین