پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
اینبار سعودی‌ها پای مذاکره آنلاین می‌نشینند و با خوشحالی از شرط و شروط کاهش تولید می‌گویند. چراکه دیگر فرقی ندارد ۱۰ میلیون کاهش صادرات محقق شود یا نه چراکه سعودی‌ها به خواسته خود رسیده اند.
شعار سال: جنگ قیمت به پا می‌کند. خود را زیان ده این روزهای سخت نفتی نشان می‌دهد. مسوولان نفتی اش در اوپک پلاس جنگ به پا می‌کنند و خواستار کاهش صادرات می‌شوند. اما دریغ از آنکه در نهایت تمام بازی به نفع آنان رقم می‌خورد! پیش بینی‌ها از قبل صورت گرفته و می‌دانند که قطعا روسیه با کاهش صادرات مخالفت می‌کنند و این دقیقا همان چیزی است که سعودی‌ها می‌خواهند.
البته دراین میان هم آمریکا بازی می‌خورد و زمانی متوجه این بازی می‌شوند که کمی دیر است. اینبار سعودی‌ها پای مذاکره آنلاین می‌نشینند و با خوشحالی از شرط و شروط کاهش تولید می‌گویند. چراکه دیگر فرقی ندارد ۱۰ میلیون کاهش صادرات محقق شود یا نه چراکه سعودی‌ها به خواسته خود رسیده اند.
هنوز معلوم نیست این استراتژی از الگوبرداری از چین صورت گرفته یا از پیش چنین مهر چینی صورت گرفته بود. اما کرونا و استراتژی خرید سهام اروپائی‌ها و آمریکایی‌های فعال در چین توسط این کشور در زمان کاهش شدیدی نرخ سهام آنان در شرایط سخت این روزها قطعا می‌تواند هر کشور آگاهی را به سمت استراتژی درست و فرصت جوئی به موقع سوق دهد!
اینبار باید نمره بیست را به عربستان و استراتژی‌هایش داد. بهره گیری از دعوایی ساختگی بر سر قیمت نفت و کاهش شدید آن و در پی آن کاهش نرخ سهام شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا فرصت خوبی برای عربستان پولدار بود تا اندکی از ثروت صندوق ملی خود را صرف خرید آنان کند. استراتژی که به نظر می‌رسد از ابتدا بازی بازار نفت را برای همان رقم زده بود. بنابر اخبار رسیده صندوق ثروت ملی عربستان یک میلیارد دلار سهام ۴ شرکت بزرگ نفت اروپا: شل، توتال، انی و ایکویینر را خریداری کرده است. البته این رقم برای این کشور ناچیز است. چراکه آنطور که از خبرها بر می‌آید این صندوق در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه را در خود جای داده است. اما به هرحال حرکت هوشمندانه این کشور در چنین برهه حساسی و بهره گیری از فرصت کرونائی بسیار قابل تقدیر است. اما دراین میان باید اینگونه سوال کرد که دراین روزها استراتژی مدیران نفتی ایران به کدام سمت سوق یافته است؟ تلاش برای فروش نفتی اندک و درآمدی اندک تر یا بهره گیری از معضلی به نام کرونا برای سودآوری بلند مدت کشور؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی نفتی ها ، تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 ، کدخبر: 151083 ، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین