پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
نهاده ها با ارز ۴۲۰۰ تومان توسط چند نفر خاص وارد کشور می شود. در برخی موارد کارخانجات خوراک دام با مجوز دولت ، خوراک دام تهیه شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را صادر می کنند! حکایت صادرات سایر محصولات دامی هم کم و بیش همین است. همانگونه که مشخص است ، این گونه فعالیت ها و اقدامات، صادرات واقعی محسوب نشده و رد رانت نفت در آن هویداست. بعد عده ای کم اطلاع ، در چنین وضعیتی و چرخه معیوب تولیدی ، پز صادرات غیر نفتی هم می دهند.

شعار سال:طی سال های اخیر، ایران تقریبا به خودکفایی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دست یافته است؛ اما وجود مشکلات ریشه ای در زنجیره طیور باعث ایجاد بحران های مقطعی در زمینه تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ شده است.

با بررسی وضعیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ می توان دریافت بیش از ۹۰ درصد هزینه های تولید آن ها وابسته به نهاده های مصرفی مرغ و ۱۰ درصد دیگر مربوط به مکمل های غذایی است.

نهاده های اصلی مصرفی در زنجیره طیور ذرت و کنجاله سویا هست که طبق آمار گمرک در سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور شد که به لحاظ وزنی ۳ میلیون تن نیز بیشتر از سال ۱۳۹۷ بود.

غلامعلی فاروغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در کشور طی مصاحبه ای که در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ انجام داد با تاکید بر اینکه خسارت وارد شده به تولیدکنندگان ماهانه بیش از ۱.۲ میلیارد تومان است، گفت: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یکروزه مربوط به کمبود نهاده‌ های طیور سویا و ذرت است. این در حالی است که وزارت صمت اواخر اسفند در اقدامی عجیب با درخواست واردکنندگان نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدام به صدور مجوز صادرات غذای طیور کرد! "عکس نامه در پیوست"

گزارش های رسیده از بسیاری از مناطق کشور حکایت از عدم توزیع نهاده های دامی در کشور برای افزایش قیمت این محصولات دارد که به نوعی خیانت به مردم و کشور در شرایط تحریم محسوب می شود.

صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های وارداتی

 


احمد حق پژوه معتقد است که ، چالش اصلی صنعت مرغداری این نیست که چرا یک یا چند شخص حقیقی و حقوقی بیشترین سهم را از واردات ذرت و کنجاله دارند (هر چند این موضوع هم در درجه اول به نقص مفرط نظام مالیاتی کشور برمی گردد، چراکه چنین فعالیتی در کشورهای معتبر دنیا شخص را با تعرفه بسیار سنگین مالیاتی مواجه می‌کند ) ، بلکه اولین مسئله آنست که چرا باید حدود 90 درصد نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور کشور از محل واردات تأمین شود  ‼️؟ و حتی بعنوان مثال بر اثر اعمال سیاست‌های مشکوک، میزان تولید ذرت داخلی نسبت به ده سال قبل بیش از 50 درصد کاهش داشته باشد‼️؟

موضوع دیگر آنکه چرا باید در چنین شرایطی که به لحاظ تولید مواد اولیه و نهاده‌های دامی، وابستگی شدید به واردات وجود دارد، ظرفیت تولیدی واحدهای طیور بیش از 55 درصد مازاد بر نیاز داخلی کشور باشد و به همین دلیل همواره نزدیک به 30 درصد واحدها در حال رکود و تعطیلی باشند!؟؟

حل مشکلات صنعت مرغداری ما در این دو سه جمله خلاصه می‌شود؛ حمایت کلان حاکمیتی از ایجاد زنجیره‌های واقعی تولید و تأمین، سپردن مدیریت امور اجرایی صنعت بدست تشکل‌های اصیل تولیدکنندگان و برنامه‌ریزی جهت تولید نهاده‌ها در داخل کشور . صد البته که در این راه با چالش‌های بسیار جدی نظیر مانع تراشی های رانت جویان و واردات چیان حرفه ای، تحول اساسی در قوانین موضوعه مربوط به شبکه تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی و از همه مهمتر؛ مقاومت بدنه و مدیران میانی دولتی در برابر تغییر شیوه حکمرانی مواجه خواهد بود.

- تا وقتے ضرورت تشڪیل زنجیره‌هاے ڪامل، ملڪه ذهن و خمیرمایه تفڪرات راهبردے مدیران ارشد بخش ڪشاورزے نشود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید!

-تجربه تمامے جوامع درحال رشد و توسعه یافته نشان داده است ڪه بخش دولتے نمی‌تواند ابزار حاڪمیتے خود را جایگزین اصل انڪارناپذیر زنجیره‌ها نماید.

-میل به بنگاهدارے دولتے مانع اصلے تڪوین زنجیره‌هاے اقتصادیست، فرآیندے ڪه درآن دولت‌ها نقش تسهیلگر و حمایت ڪننده دارند نه برنامه‌ریز، مباشر و منتفع!

-واردڪنندگان نهاده‌هاے دامے از جدے ترین مدافعان شرایط ڪنونے صنعت مرغدارے ڪشورند چرا ڪه بواسطه رانت ارزے، از حاشیه سود بالا و مطمئنے برخوردارند.

-نظام مالیاتے ڪشور باید در خصوص واردات نهاده‌ها توسط اشخاص حقیقے و حقوقے غیرمرتبط با زنجیره تولید، تعرفه بیش از 50 درصد مالیاتے وضع نماید.

- بخشے از تسهیلات ارزے 3 میلیارد دلارے مربوط به واردات نهاده‌هاے دام و طیور، می‌تواند صَرف حمایت از ایجاد و توسعه زنجیره‌هاے منطقه‌اے ڪشور گردد.

- ضروریست ڪه تشڪل‌ها و تعاونی‌هاے موجود با تحول در قانون تعاونے روستایے ضمن بازسازے شبڪه مویرگے، از تسهیلگرے ڪم اثر به تعاونگرے واقعے تغییر ماهیت دهند.

گروهی دیگر از کارشناسان بیان داشته و معتقدند که :

بازار دان مرغ و طیور و واردات ذرت سال هاست در انحصار شخصی است بنام ‎ل می باشد. وسعت اختیارات این فرد به حدی بالاست که هر طور که دلش بخواهد قیمت را بالا و پایین می‌کند. انحصار ایجاد می کند!

ل کیست؟ نام کامل این فرد بارها در فضای رسانه‌ای منتشر شده ولی عملاً برخوردی تاکنون با وی صورت نپذیرفته است. آقای ل در صدر دریافت کنندگان ‎ ارز_۴۲۰۰_تومانی است.برخی از منابع بیان می کنند که نامبرده ، ۱۴۹ میلیون یورو دریافت کرده است.‏

خانواده ل جزو بزرگترین سرمایه داران ایران هستند. بیشترین فعالیت ‎ این خانواده در حوزه خوراک دام و طیور، روغن و دانه‌های روغنی، سیمان و ... است. در صنعت روغن نباتی، سیمان صنعت، ذوب آهن و فولاد، آب معدنی و چای هم اقداماتی دارند.‏

رانت ۶۵۰ میلیون یورویی سال ۹۲ را بیاد دارید؟ با روی کار آمدن آقای روحانی بنا بود این مبلغ برای واردات انحصار روغن و مواد روغنی به آقای ل داده شود که با نامه نگاری احمد توکلی در مجلس و انتقادات رسانه‌ای با ورود وزیر صنعت، جلویش گرفته شد.‏

برخی منابع از بدهی ۵ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریالی یکی از اعضای خانواده ل به بانک سرمایه هم خبر می‌دهند. اما تاکنون خبری از برخورد قاطع در این زمینه منتشر نشده!‏

حالا ماجرای ‎جوجه کشی چیست؟ مرغداران و تولید کننده‌ها، دان مرغ ندارند و آقای ل و چند نفر دیگر ،بازار را قبضه کرده‌اند! وزارت هم طبق دستورالعمل به مرغداران اعلام کرده که تخم‌مرغ‌ها را معدوم کنید. دیر عمل شد و تخم‌ها به جوجه تبدیل شدند!

 کشتار حیوان زنده به این شکل طبق فتاوای مراجع عظام شیعه، حرام شرعی است و هم وزارت هم تولیدکننده دچار یک اقدام حرام و غیرانسانی شده‌اند به اسم پروتکل‌های جهانی و ‌...! اما بدتر ماجرای انحصاری است که آقای ل و امثال او ایجاد کرده‌اند! انحصاری که هم به ضرر تولید کننده است و هم به ضرر مصرف کننده! براستی چرا با وی برخورد نمی‌شود؟ چرا این انحصار شکسته نمی‌شود؟ آیا تلاطم بازار مرغ و تخم مرغ در شرایط تحریمی در دولت احمدی نژاد و دولت فعلی روحانی بارها توسط این شخص انجام نشده است؟

در نهایت از یک فساد دیگر ، باخبر شوید :

براتون جالب نیست که بدانید ، دولت برای واردات خوراک دام و طیور اینقدر سنگ اندازی می کند، چرا به واردکنندگان انحصاری با دلار رانتی ۴۲۰۰ مجوز واردات می دهد. چرا غذای وارد شده مرغ با دلار 4200 تومانی ، مجددا اجازه صادرات به خارج با دلار سه چهار برابری را پیدا می کند؟ واقعا چه فاجعه ای در حال رقم خوردن است؟

آیا به افتخار حضور چنین مدیران با تدبیری در بخش صنعت و تجارت و کشاورزی این کشور، که همیشه از نبود اختیارات کافی صحبت می کنند، نباید ساعت ها ایستاد و کف زد؟!

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین