پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
در شرایطی که کشور در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد ،برخی از نخبگان ما دست به کار شدند تا در حد توانشان به مردم و کشور در این شرایط بحرانی کمک کنند و اوضاع را کمی آرام کنند. یکی از این نخبگان، روزبه مفیدیان، مشاور بنیاد نخبگان استان مازندران و مهندس شیمی است که به تازگی موفق به ساخت یک محلول ضدعفونی‌کننده قوی با کیفیت بالا شده است.

شعار سال :مفیدیان گفت: الکل‌هایی که در بازار وجود دارد غالبا درصدی بین ۴۰ و ۵۰ دارند که باید گفت این الکل‌ها با آب فرقی ندارند. یه عبارت دیگر الکل با دُز ۵۰ درصد هیچ تاثیری در ویروس کشی نخواهد داشت.

کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد و طبیعی است که مردم باید همچنان موارد بهداشتی را رعایت کنند. در این بین برخی از نخبگان ما دست به کار شدند تا در حد توانشان به مردم و کشور در این شرایط بحرانی کمک کنند و اوضاع را کمی آرام کنند. یکی از این نخبگان، روزبه مفیدیان، مشاور بنیاد نخبگان استان مازندران و مهندس شیمی است که به تازگی موفق به ساخت یک محلول ضدعفونی‌کننده قوی با کیفیت بالا شده است. اگر چه این مهندس شیمی نتوانسته محصول خود را به تولید انبوه برساند اما دستاوردهای او در این برهه از زمان شایسته و لازم به تقدیر است. با ما همراه شوید تا با جزئیات ساخت و خواص این محلول ضدعفونی‌کننده آشنا شوید.

روزبه مفیدیان در ابتدا به معرفی انواع مواد ضدعفونی‌کننده پرداخت و گفت: مواد ضدعفونی‌کننده آنتی سدریک ها، مواد شیمیایی هستند که موجودات زنده بسیار ریز میکروبی را روی سطح جانوران از بین می‌برند. اما گندزدا‌ها موادی هستند که مسئول غیرفعال کردن میکرو ارگانیزهای بیماری زا هستند. بنابراین در گندزدایی میکروب‌های باکتری از بین نمی‌روند و فقط غیرفعال یا بی‌جان می‌شوند. این فرق اصلی بین مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا‌ها است.


راهکار ساخت ماده ضدعفونی‌کننده ایده‌آل

وی ادامه داد: گندزداها معمولا ۳ دسته هستند. دسته اول گندزداهای درجه یک هستند و مسئول این هستند که بیشتر ویروس‌های روکش دار و غیر روکش دار نظیر قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را بطور کامل از بین می‌برند. گندزداهای نوع دوم فقط باکتری‌های روکش دار و بیشتر ویروس‌ها و قارچ‌ها را می‌تواند از بین ببرد. اما گندزدا‌های نوع سوم برخی از ویروس‌ها را می‌توانند از بین ببرند و برای گندزدایی سطوح از این نوع استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به تعریف‌هایی که ارائه شد هیچ کدام از این ۳ نوع گندزداها به تنهایی قادر به از بین بردن تمام ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها نیستند. برای اینکه یک ماده ضدعفونی‌کننده ایده‌آل داشته باشیم معمولا می‌توانیم دو نوع از این گندزدا‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و یک ماده ضدعفونی‌کننده ایده‌آل را به‌دست آوریم.


ویژگی‌های ماده ضدعفونی‌کننده ایده آل چیست؟

مفیدیان سپس توضیح داد: با توجه به دسته بندی هایی که در بالا صورت گرفت می‌خواهیم ویژگی هایی که یک ماده ضدعفونی‌کننده ایده آل باید داشته باشد را شرح دهیم: اول اینکه بر اساس استانداردهایی که به ضرر سلامتی انسان نیست تهیه شده باشد و اینکه به ضرر محیط‌زیست نباشد . همچنین اخلالی در مقاومت بدن ایجاد نکند و در کنار آن طیف وسیعی از ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد.


حمایت از سازمان‌های خیریه، هدف اصلی پروژه

این مهندس شیمی اهداف خود از ساخت این محلول منحصربه‌فرد را تشریح کرد: در حال حاظر که شرایط کشور در وضعیت بحرانی و غیر عادی به سر می‌برد، ما به این فکر افتادیم که با تهیه یک محلول ضدعفونی به کشور کمک کنیم و کمی اوضاع را بهبود ببخشیم. هدف ما از این پروژه فقط کمک به مردم و آرام کردن اوضاع نا بسامان جامعه بود و هیچ نگاه مالی و سودآوری به این پروژه نداشتیم و تا الان این محلول و ژل‌های ضدعفونی را در اختیار سازمان‌های خیریه و حامی سلامت قرار دادیم.


الکل چند درصد کرونا را از بین می‌برد؟

مشاور بنیاد نخبگان استان مازندران درباره جزییات ساخت این محلول گفت: قبل از هر چیز باید عرض کنم که برای این پروژه ما یک تیم ۲ نفره هستیم. ما در ابتدا الکل را به روش سنتی تهیه کردیم. البته این اواخر الکل به وفور در بازار یافت می‌شد اما سعی کردیم الکل نخریم و درصد بالایی از آن را به روش سنتی تهیه کنیم. الکل جزو گندزداهای «اینترمِدییت» یا دسته دوم است و اگر الکل بین ۶۰ تا ۹۰ درصد خالص باشد برای از بین بردن بیشتر ویروس‌ها و حتی ویروس کرونا قابل استفاده است.


الکل ۵۰ درصد چقدر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد؟

مفیدیان خاطرنشان کرد: الکل‌هایی که در بازار وجود دارد غالبا درصدی بین ۴۰ و ۵۰ دارند که باید گفت این الکل‌ها با آب فرقی ندارند. یه عبارت دیگر الکل با دُز ۵۰ درصد هیچ تاثیری در ویروس کشی نخواهد داشت. بنابراین ما آمدیم الکل را با دُز ۹۰ درصد تهیه کردیم. در ادامه سعی کردیم با این الکل، ژل ضدعفونی‌کننده تولید کنیم و آن را در اختیار افراد بیشتری قرار دهیم. اگرچه سعی کردیم این ژل را با نرخ متاسب نسبت به بازار در اختیار مردم قرار دهیم چراکه در آن شرایط تهیه مواد اولیه آن برای ما اندکی هزینه‌بر بود.


تهیه ژل ضدعفونی با مواد کاملا ارگانیک

وی در پایان تشریح کرد: برای تولید ژل ضدعفونی ما از روغن اسخدوس استفاده کردیم. روغن اسطوخودوس در بازار در ۲ نوع وجود دارد. نوع اول حالت اسانس است که در عطرفروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع دوم به‌صورت خالص است که بسیار مقوی و خاصیت ضدعفونی و آنتی باکتریال نیز دارد. در ادامه از گلیسیرین استفاده کردیم زیرا علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی که دارد به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده در بیشتر لوازم‌های آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. بنابراین ما با استفاده از مجموعه‌ای از مواد ارگانیک توانستیم یک ماده ضدعفونی‌کننده چند منظوره‌ای را تولید کنیم تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز،تاریخ انتشار:20اردیبهشت1399،کد خبر:98234،www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
0
کاش از این نخبه ها و ایده ها و کشف ها بهره برداری بشه و حمایت بشه.بخدا حیفه این همه استعداد و توانمندی از بین بره و اهمیت داده نشه.اگر به توانمندی نیروی جوان اهمیت ندیم سرخورده میشن یا از کشور میرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین