پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
با توجه به اینکه فیفا طی ماه‌های گذشته نظرات خود را در چند محور اساسی اعلام کرده است، اعضای مجمع با وجود مکاتباتی که با فدراسیون فوتبال داشتند، خواستار ارائه مواردی بودند که فیفا نسبت به آنها اشکال قانونی گرفته است .

شعار سال: اساسنامه فدراسیون فوتبال طبق جدول زمان‌بندی ارائه‌شده به فیفا در دست اصلاح است. پیش‌نویس این اساسنامه آماده شده که پیش از ارسال به فیفا قرار است در جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بررسی شود. برهمین‌اساس هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال امروز در جلسه‌ای به بررسی اساسنامه خواهند پرداخت و درصورت تایید، پیش‌نویس برای بررسی دقیق به فیفا ارسال می‌شود. درصورتی‌که فیفا پیش‌نویس اساسنامه را تایید کند یا به مواردی از آن ایراد بگیرد، پس از مطرح شدن در هیات‌رئیسه و تایید نهایی، این پیش‌نویس برای مجمع ارسال خواهد شد تا اعضا با مطالعه دقیق برای جلسه تصویب اساسنامه آماده شوند.

طبق جدول زمان‌بندی ارائه‌شده به فیفا، قرار است پس از تصویب اساسنامه در مجمع، انتخابات فدراسیون هم برگزار شود.

البته این موضوع خیلی هم به مذاق اعضای مجمع خوش نیامده و آن‌ها بر این عقیده هستند که باید قبل از ارسال پیش‌نویس به فیفا، این موضوع در مجمع فدراسیون فوتبال به سمع‌ونظر اعضا می‌رسید و سپس برای فیفا ارسال می‌شد.

انتقاد اعضای مجمع در گروه مجازی

قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم بد نیست انتقادات برخی اعضای مجمع را که در یک گروه در فضای مجازی مطرح شده است، مرور کنیم:

*‌ای کاش قبل از ارسال اساسنامه به فیفا اعضای مجمع از جزئیات این اصلاح باخبر می‌شدند. ما که نفهمیدیم نقش مجمع این وسط چیست؟ یعنی مجمع به‌عنوان بالاترین رکن اجرایی فوتبال کشور از هیات‌رئیسه هم کمتر است که حق ندارد قبل از ارسال به فیفا از اساسنامه مطلع شود.

* اساسا هیات‌رئیسه یک پله قبل از تصویب نهایی در مجمع است. شاید خبر درست نباشد. شبیه رویه فیفا باید پیش‌نویس را برای تک‌تک اعضای مجمع بفرستند و سپس در هیات‌رئیسه درباره نظرات واصل‌شده تصمیم بگیرند. درحالی که انگار برای اعضای مجمع ارسال نشده است.

* این یعنی استقلال مجمع و بالاترین رکن فدراسیون که در اساسنامه ذکر شده مجمع است در این فرآیند حذف شده و این یعنی اختیارات هیات‌رئیسه فراتر از مجمع است؟!

* آمدیم اساسنامه رفت فیفا تایید شد، ولی برگشت و در مجمع تایید نشد آن موقع دوباره...

* اگر برنامه زمان‌بندی را اعلام می‌کردند شاید جلوی تناقضات گرفته می‌شد و اطلاع بهتری از روند کار به دست‌مان می‌آمد.

* اساسا اساسنامه برای فیفا بعد از تصویب در مجمع باید ارسال شود، اما ممکن است فیفا پیش‌نویس را ببیند و قبل از مجمع نظراتی بدهد.

* اینکه اعضای مجمع فقط در جلسه مجمع از اساسنامه مطلع شوند کار درست و اساسی نیست و باید قبل از جلسه اساسنامه توسط اعضای مجمع رویت شود تا با تک‌تک بند‌های آن آشنا شویم. امیدواریم که حداقل این اتفاق بیفتد و به مجمع احترام گذاشته شود….

* ما منتظریم تا پس از اعلام‌نظر فیفا اعضای مجمع با تشریک‌مساعی بررسی جامعی از اساسنامه جدید به عمل بیاورند.

* قبل از رویت اعضای مجمع جهت اعلام‌نظر، آیا اساسنامه به فیفا ارسال خواهد شد یا خیر؟

* نگران نباشید مجمع عمومی آماده حرکت غیراصولی حضرات هست، اگر حرکتی خلاف اساسنامه شود، عکس‌العمل خیلی جدی در برخواهد داشت.

* بعد از تصویب فیفا مجمع عملا در عمل انجام‌شده قرار می‌گیرد و بحث مصالح ملی را وسط می‌کشند و مجمع مجبور می‌شود همین را تایید کند. ۱- حال که فیفا هیچ اساسنامه‌ای را تایید یا تصویب نمی‌کند چه اصراری است پیش از آنکه پیش‌نویس برای اعضای محترم مجمع ارسال شود به سمع‌ونظر فیفا برسد؟ ۲- اگر پیش‌نویس برای فیفا ارسال شود، آیا راه تصحیح یا اعمال منویات اعضای مجمع در اساسنامه باز خواهد ماند یا خیر؟

چرایی گلایه‌های اعضای مجمع

با توجه به اینکه فیفا طی ماه‌های گذشته نظرات خود را در چند محور اساسی اعلام کرده است، اعضای مجمع با وجود مکاتباتی که با فدراسیون فوتبال داشتند، خواستار ارائه مواردی بودند که فیفا نسبت به آن‌ها اشکال قانونی گرفته است تا این اشکالات به اعضای مجمع ابلاغ شود، ولی این فرآیند طی نشده و این اتفاق گلایه و انتقادات اعضای مجمع فدراسیون فوتبال را در پی داشته است که متعاقب آن تعداد بیش از ۲۵نفر از اعضای مجمع خواستار تغییرات اساسنامه منطبق با بند ۲ ماده ۳۰ اساسنامه از دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال شدند. درواقع با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال اعلام کرده است این پیش‌نویس را برای فیفا ارسال خواهد کرد، اعضای مجمع منطبق با اساسنامه و عرف موجود از فدراسیون تقاضا کرده‌اند که قبل از ارسال پیش‌نویس اساسنامه به فیفا فرآیند قانونی آن در مجمع صورت گیرد و انتظار آن را داشتند تا چنین فرآیندی پیش از اتفاقات دیگر انجام شود که این مهم محقق نشده است؛ بنابراین بدیهی است اعضای مجمع متفق‌القول هستند که درصورتی که این فرآیند تعیین شود پیش‌نویس ارسالی به فیفا موردتایید اعضای مجمع نخواهد بود.

حیدری: مگر یک قانون قبل از تصویب در مجلس، به شورای نگهبان می‌رود؟

طهمورث حیدری، رئیس هیات فوتبال چهارمحال‌وبختیاری در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «طبق روال و برنامه زمان‌بندی‌شده که فدراسیون فوتبال اعلام کرد، قرار بود چنین اتفاقی بیفتد و پیش‌نویس اساسنامه ابتدای امر دراختیار اعضای مجمع قرار بگیرد، با این حال نبی اعلام کرد که ما پیش‌نویس را برای فیفا ارسال می‌کنیم، ولی قبل از اینکه مجمع بخواهد اساسنامه را تصویب کند آن را به استحضار اعضای مجمع خواهیم رساند و اگر نیاز به تغییراتی باشد آن را انجام می‌دهیم، اما درهرصورت اصول آن این بود که قبل از ارسال پیش‌نویس به فیفا این پیش‌نویس را به‌اطلاع اعضای مجمع می‌رساندند تا اگر آن‌ها نظری داشتند دوباره روی آن بررسی و کمیته تدوین مقررات آن را اعمال می‌کرد و درنهایت بعد از تایید هیات‌رئیسه پیش‌نویس اساسنامه برای فیفا ارسال می‌شد، البته دبیرکل فدراسیون اعتقاد داشت فیفا قرار نیست پیش‌نویس را تایید کتبی کند و ما بعد از تایید ضمنی فیفا موارد اصلی را در اساسنامه خواهیم گنجاند.»

وی افزود: «الان به‌طور مثال اصلی‌ترین بحث اساسنامه بند یک آن است که طبق‌نظر اعضای مجمع و در نامه‌ای که اخیرا با امضای بیشتر از حدود ۲۵ نفر برای فدراسیون ارسال شد، این فدراسیون باید یک نهاد عمومی غیردولتی باشد و این موضوع باید در اساسنامه قید شود، اما نبی اعلام کرد جای این موضوع را در اساسنامه خالی نگه داشته‌ایم تا بعدا اعضای مجمع درخصوص آن به اظهارنظر و تصمیم‌گیری بپردازند و درواقع الان پیش‌نویس اساسنامه بدون بند یک برای فیفا ارسال می‌شود، هرچند بعد از صحبت‌هایی که با مسئولان کمیته تدوین مقررات داشتم، آن‌ها اعلام کردند بند یک روز یکشنبه یعنی امروز در هیات‌رئیسه تعیین‌تکلیف می‌شود که البته باتوجه به نامه اعضای مجمع که امضای بیش از ۲۵نفر پای آن است، باید در بند یک نهاد عمومی غیردولتی فدراسیون فوتبال اطلاق شود. در هر صورت هرچند نبی و فدراسیون فوتبال این روال را یک روال قانونی می‌دانند، اما بهتر این بود که پیش‌نویس را قبل از ارسال برای اعضای مجمع ارسال و بعد خودشان در هیات‌رئیسه تایید می‌کردند و سپس آن را برای فدراسیون جهانی فوتبال می‌فرستادند تا درنهایت حرف‌وحدیثی هم پیش نیاید. الان این اتفاق مثل آن است که به قول امیدوار رضایی، هیات‌رئیسه مجلس قانونی را قبل از تصویب در صحن مجلس بخواهد برای شورای نگهبان بفرستد! در هر صورت فدراسیون هم اعتقاد دارد ما نباید کاری کنیم که مورد مواخذه فیفا قرار بگیریم و خدای‌نکرده تعلیق نشویم و باید ذهنیت فیفا را به خودمان مثبت کنیم.»

قرایی: عدم‌شفافیت فدراسیون سوءبرداشت ایجاد می‌کند

علی قرایی، رئیس هیات فوتبال استان کرمان در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «چیزی که الان مشخص است برمی‌گردد به عدم‌شفافیت دوستان در فدراسیون فوتبال. آن‌ها شاید قصدشان از ارسال پیش‌نویس به فیفا یک نوع مرور باشد و بخواهند بعد از این کار پیش‌نویس را برای اعضای مجمع ارسال کنند و نظرات آن‌ها را گرفته و سپس برای تصویب اساسنامه در مجمع اقدام کنند، اما بهتر این بود که پیش‌نویس به سمع‌ونظر اعضای مجمع می‌رسید و سپس آن را برای فیفا ارسال می‌کردند. درواقع طبق‌نظر اساتید و بزرگان باید اعضای مجمع آن را رصد می‌کردند و نظرات‌شان را می‌دادند و سپس پیش‌نویس برای فدراسیون جهانی فوتبال ارسال می‌شد. این یک موضوع ساده است و مثال ساده آن هم می‌شود اینکه لایحه‌ای بدون آنکه در صحن مطرح شود توسط یک کمیسیون به شورای نگهبان ارسال شده و بخواهد به قانون تبدیل شود که این با توجه به سازوکار مجلس یک روال و روند غیرقانونی به شمار می‌رود یا مثلا در مقاطع تحصیلی شما باید از کلاس اول کار را آغاز کنید و این‌طور نیست که یک‌باره از کلاس سوم به کلاس پنجم بروید. در این خصوص هم بهتر بود پیش‌نویس را ابتدا به اعضا ارائه دهند و به رویت آن‌ها برسد و نظرات‌شان را بدهند و بعد از اینکه قضیه نهایی شد آن را برای فیفا ارائه کنند که ما این انتظار را داشتیم، اما این موضوع محقق نشده است و نمی‌دانم دوستان بر چه اساسی این تصمیم را گرفتند. حال فرض کنیم فیفا این پیش‌نویس را تایید کرد، اما مجمع آن را تایید نکند، آن موقع تکلیف چیست؟ دوباره باید برگردیم سرخط اول.»

وی درمورد اینکه آیا این موضوع دهن‌کجی به اعضای مجمع محسوب می‌شود یا خیر گفت: «ما از باطن قضیه خبر نداریم هرچند حضور نبی در بدنه فدراسیون فوتبال به خاطر عملکرد و شناختش امیدوار‌کننده است و او کارش را بلد است و آدم دلسوزی محسوب می‌شود. ما به‌خاطر تجربه و عملکرد او نمی‌خواهیم به این موضوع منفی نگاه کنیم، اما بهتر بود آن را به اعضای مجمع نشان داده و احترام مجمع را حفظ می‌کردند. الان مجمع بیدار شده و آگاه است و به نظر من بحث عدم‌شفافیت در این زمینه کمی جای سوال دارد. اگر شفاف‌سازی صورت می‌گرفت همه‌چیز طبق قانون پیش می‌رفت و درواقع اگر برای ما یک برنامه زمان‌بندی وجود داشت بهتر بود این برنامه درخصوص مجمع نیز لحاظ شود.»

قرایی که نامه ابتدایی پیشنهادی برای تغییر برخی قوانین را تهیه کرده و آن را به امضای بیشتر از ۲۰ عضو مجمع رسانده و برای فدراسیون ارسال کرده بود، درمورد اینکه بهتر نبود حداقل با وی در این خصوص مشورت صورت بگیرد، گفت: «صددرصد با این موضوع موافقم باید این کار انجام می‌شد بعد از مشورت با بزرگان و کسانی که در این عرصه باتجربه هستند برای من مشخص شد که باید پیش‌نویس ابتدا دراختیار مجمع قرار می‌گرفت و ای‌کاش این احترام را برای مجمع قائل می‌شدند. اما عدم‌شفافیت باعث شده سوءبرداشت صورت بگیرد.»

آذرنیا: باشگاه‌ها صاحبان فوتبال هستند و دیگران تصمیم‌گیر!

حسن آذرنیا، سرپرست باشگاه تراکتورسازی نیز دراین خصوص به «فرهیختگان» گفت: «شنیده‌ام قرار است کمیته تدوین مقررات قبل از اینکه پیش‌نویس نهایی را برای اعضای مجمع ارسال کند آن را به فیفا بفرستد و این درحالی است که معتقدم باید قبل از این کار یک نسخه از پیش‌نویس در اختیار باشگاه‌ها قرار بگیرد، چون بعد از اینکه فیفا آن را تایید کند دیگر باشگاه‌ها و سایر اعضای مجمع هیچ‌کاره هستند و عملا دیگر نمی‌توان کاری کرد. به نظر من این اعضای مجمع هستند که صاحبان اصلی فوتبال به‌شمار می‌روند و از سوی دیگر باشگاه‌ها باید نقش فعال‌تری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند، چون آن‌ها هستند که در این فوتبال هزینه می‌کنند، اما متاسفانه تصمیم‌گیری برعهده افراد دیگر است.»

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار 21 اردیبهشت    99، کد خبر:    40811، www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین