پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
وزیر صمت، سازمان بازرسی، شورای رقابت و سازمان حمایت طرح‌های جدید و وعده‌هایی را برای سامان‌دهی بازار خودرو مطرح کردند.

شعار سال: بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و تاکید وزارت صمت بر لزوم برخورد با دلالان و مسببان گرانی خودرو موجب افت ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار شد.

وزیر صنعت نیز به سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مسئولیت داد تا ظرف ۲۴ ساعت آینده بازار خودرو را سامان دهی کنند. پس از افزایش بی محابای قیمت خودرو در روز‌های گذشته که انتقاد‌های فراوانی را به همراه داشت، اقدامات وزارت صمت و نهاد‌های مرتبط با تولید و تنظیم بازار خودرو شدت گرفته است. در این زمینه، دو شب قبل رئیس شورای رقابت از تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو خبر داد که نشان می‌دهد فرمول قیمت گذاری، مجدد به روال سابق خود برگشته و بر اساس سقف قیمت ها، تورمِ بخشی صنعت خودرو و بهره وری و کیفیت تولید خواهد بود. وی درباره فرمول قیمت گذاری خودرو مثال زد و گفت: برای نمونه قیمت خودروی پراید بر اساس این قیمت گذاری در مقایسه با قیمت کارخانه حداکثر باید ۲۰ درصد اضافه شود. رئیس شورای رقابت همچنین به نقش تعداد محدودی از دلالان که بازار را به دست گرفته اند و سود‌های کلانی می‌برند اشاره کرد و گفت: در صورت برخورد و دستگیری متخلفان بازار خودرو شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
وعده‌های جدید برای حذف سودجویان از بازار خودرو
از سوی دیگر، رئیس سازمان حمایت نیز از تدوین دستورالعمل کنترل قیمت خودرو خبر داد که قرار است به زودی اجرایی شود. به گفته تابش، در بخشی از این دستورالعمل، خودروسازان و تولیدکنندگان مکلف به ارائه برنامه تولید ماهانه طی امسال خواهند شد و در صورت عمل نکردن به تعهدات با آن‌ها برخورد می‌شود. در بخشی دیگر، خودروسازان مکلف خواهند شد تا برنامه فروش را به نحوی ارائه کنند که حضور سودجویان به صفر برسد. به عنوان مثال دسترسی به سایت خودروسازان برای ثبت نام‌ها آسان خواهد شد. در حوزه شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری آگهی دهنده خودرو نیز قرار شده است، منتشر کننده آگهی خودرو اطمینان از وجود خودرو داشته باشد و قیمت‌ها متعارف باشند و همچنین معاوضه و قیمت توافقی در این سایت‌ها ممنوع خواهد شد.
وی در ادامه، شرایط جدید ثبت نام خرید خودرو را نیز اعلام کرد که بر این اساس، متقاضیان خودرو، حتماً باید ۱۸ سال به بالا و گواهی نامه داشته باشند ضمن این که نباید قبلاً از خودرو‌های ثبت نامی استفاده کرده باشند و دارای پلاک جاری نیز نباشند.
به گفته وی، سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی خواهد ماند، همچنین اگر خودرویی سه ماه به خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه مراجعه نکند، حتماً گارانتی آن حذف می‌شود. به این معنا که دارنده آن خودرو، مصرف کننده نیست و احتکار و اختفا انجام داده است.
پیشنهاد‌های جدید برای عرضه خودرو به بازار
رئیس سازمان حمایت، از پیشنهاد‌های جدید برای ثبت نام خودرو خبر داد. بر این اساس، به خودروسازان پیشنهاد شده است که روشی برای ثبت نام خودرو ارائه دهند تا هیچ گونه محدودیت ثبت نامی نداشته باشد. همچنین برای فروش فوق العاده پیشنهاد شده است تا از روش قرعه کشی استفاده شود. در این خصوص، عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه خبر داد و گفت: آیت ا... رئیسی پیشنهادی را ارائه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس کالا عرضه شود. در این حال، گزارش‌های میدانی حاکی از این است که در پی هشدار‌ها و اقدامات جدی وزارت صمت در خصوص تولید و عرضه خودرو و نیز بازگشت شورای رقابت، قیمت خودرو بین پنج تا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. در این باره دیروز موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: هم اکنون قیمت سایپا ۱۳۱ در بازار به ۷۲ میلیون تومان رسیده و البته برای این قیمت هم مشتری وجود ندارد و کسی حاضر به خرید این خودرو با قیمت ۶۷ میلیون تومان هم نیست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، کد خبر: 695776، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1399، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین