پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
محمد درویش گفت: در بالادست دریاچه کافتر، زمین‌هایی در بستر حریم سیلابی رودخانه شادکام به اشخاصی حقیقی واگذار و طرح‌هایی نیز در راستای توسعه کشاورزی انجام شد که به دنبال این طرح‌ها یک بند تاسیس می‌شود به‌طوری که آب توسعه کشاورزی آن منطقه را از طریق این بند تامین می‌کنند.

شعار سال:دریاچه کافتر در شهرستان اقلید زمانی دومین دریاچه بزرگ آب شیرین استان فارس بود. سرچشمه اصلی دریاچه کافتر، رودخانه شادکام است که از چشمه‌زارها و رودهای فصلی منطقه تغذیه می‌کرده اما زمین‌های اطراف این دریاچه به مردم واگذار می‌شود و حدود 12 سال پیش دریاچه کاملا محو شد تا جایی که بارندگی‌های مناسب اخیر هم که باعث آبگیری تقریبا همه دریاچه‌های استان فارس شده است، نتوانست بیش از 30 درصد از کافتر را زنده کند. 

تخلف از سوی سازمان امور عشایری/ تاسیس بند بزرگ دلیل خشک شدن کافتر/ دریاچه‌ای که بیابان شد

محمد درویش، کنشگر سرشناس محیط زیست، کویرشناس و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در این زمینه گفت: در بالادست دریاچه کافتر، زمین‌هایی در بستر حریم سیلابی رودخانه شادکام به اشخاصی حقیقی واگذار و طرح‌هایی نیز در راستای توسعه کشاورزی انجام شد که به دنبال این طرح‌ها یک بند تاسیس می‌شود به‌طوری که آب توسعه کشاورزی آن منطقه را از طریق این بند تامین می‌کنند.

او افزود: بواسطه این دست اندازی ها متاسفانه حتی در فصل هایی که بارندگی خوب و مطلوب است شاهدیم دریاچه در وضعیت نامساعدی قرار دارد و در بهترین حالت فقط 10 درصد آن آبگیری می شود.

 

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد: تاسیس این بند یک تخلف بزرگ است که گویا سازمان امور عشایری مرتکب آن شده و این امر با چشم پوشی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی انجام شده است که با نیت خبر بوده اما عملا سبب شد در این منطقه یک بیایان عظیم شکل گیرد.

درویش با ابراز نگرانی از برخی طرح‌های زیست محیطی گفت: این طرح سبب شد جمعیت پرندگان این منطقه کاهش، آفت‌ها افزایش و حاصلخیزی خاک کم شود و نتیجه‌ای خلاف آنچه که قصد داشته‌اند به دست آمد.

این کویرشناس افزود: بهترین کار این است که به حریم رودخانه‌ها احترام بگذاریم و هیچ نوع ساخت و سازی در محدوده آن ها انجام نشود. باید اجازه بدهیم رودخانه ها و محیط زیست به چرخه خود ادامه دهند. بر این اساس فراموش نکنیم که کشاورزی در منطقه اقلید به واسطه احیای دریاچه کافتر رونق پیدا می کند.

درویش تاکید کرد: آنچه که در این برهه زمانی بیشترین آسیب را وارد کرده است عدم تحقیق در رابطه با طرح های اجرایی و طولانی بودن برخورد با طرح هایی است که در بلند مدت آثار مخرب زیادی در پی دارد. در مدت زمان کوتاهی محیط زیست بواسطه این طرح ها از بین می رود و سال ها طول می کشد تا با آن برخورد شود و سال ها نیز  زمان نیاز دارد تا بتوان محیط زیست تخریب شده توسط این طرح ها را احیا کرد.

احیای کافتر شاید زمانی دیگر/ تجاوز به رودخانه شادکام، دلیلی برای خشک شدن کافتر

نبی‌الله مرادی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، در این خصوص اظهار کرد: رودخانه شادکام بزرگترین منبع تامین آب دریاچه کافتر بود. خشکسالی‌های چند سال پیش و در کنار آن حفاری‌های غیرمجاز در راستای تاسیس چاه سبب شد تا روان آب ها برای مدتی به سطح این دریاچه نرسد.

او گفت: در این برهه زمانی برخی نیز به بستر رودخانه دست اندازی و حد مجاز را رعایت نکردند بدین صورت تجاوزاتی به رودخانه شادکام شده است.

معاون محیط زیست استان فارس تشریح کرد: بخشی از ورودی آب که از این طریق صورت می گرفته تحت تاثیر این ساخت و سازها بوده و آبگیری این دریاچه را با مشکل مواجه کرده است.

مرادی در خصوص شکایت از متجاوزان به حریم رودخانه تاکید کرد: در این راستا پرونده قضایی تشکیل شده است. دادستان و برخی مسئولین شهری نیز از منطقه بازدید کرده اند و پرونده در دست بررسی است اما هنوز به نتیجه منتج نشده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در پایان با اشاره به روند بهبود دریاچه کافتر گفت: با جدیت کامل در حال بررسی این پرونده هستیم و با تلاش‌های صورت گرفته و بارش‌های شدیدی که در چند ماه اخیر  رخ داده امروز 30 درصد سطح دریاچه کافتر آبگیری شده است. از سوی دیگر چاه‌های غیرمجاز نیز تبدیل به آفتی شدند و رطوبت خاک را از بین برده بودند و بنابراین برای احیای کامل دریاچه به زمان زیادی نیاز است.

نظارت جدی، کلید راه محیط زیست

همانگونه که از صحبت‌های مسئولین مربوطه نیز مشخص بود طولانی بودن روند رسیدگی به این پرونده و حاصل نشدن نتیجه از یک سو و طولانی بودن پروسه احیای محیط زیست از سوی دیگر سبب تبدیل دریاچه به بیابان شده اتفاقی که با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. اشتباهاتی که با جدی تر شدن مقوله نظارت نیز تا حدودی می توان از آن ها ممانعت به عمل آورد.

شعار سال ، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 23 اردیبهشت 1399 ،کد خبر: 1000725،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین