پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۷۶۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به علت اصلی ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص گفت: منابعی از بازار خارج نشده و سرمایه‌گذاران منتظر خرید سهام در قیمت بهتر هستند.
شعارسال:مدیرعامل بورس تهران با توضیح درباره ریزش شدید شاخص کل بورس، تاکید کرد پولی از بازار خارج نشده و البته با تشریج برنامه های جدید تاکید کردسهامداران منتظر تغییر دامنه نوسان نباشند.

  علی صحرایی در پاسخ به چند سوال درباره برنامه بورس تهران برای تعریف شاخص جدید ، افزایش زمان داد و ستد ، اصلاح سامانه ها و احتمال تغییر در دامنه نوسان و حجم مبنا به بورس پرس توضیح و از افزایش دسته سفارش ها به حداکثر 500 هزار سهم و براساس جدولی طبق قیمت سهام خبر داد.
 
شاخص جدید بدون شرکتهای سرمایه گذاری
 
وی در برابر این پرسش که با توجه به انتقادات قدیمی کارشناسان به نحوه محاسبه شاخص کل ، آیا شاخص جدیدی آماده بکاری گیری خواهد شد؟ پاسخ داد: یکی از موارد در حال بررسی، تعریف شاخصی جدید بدون حضور شرکت های سرمایه گذاری است. چرا که این گروه دارای مالکیت تودرتوی شرکت ها و زیرمجموعه ها بوده و نمی توانند مصداق درستی از وضعیت گروه سرمایه گذاری و کلیت بازار باشند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: بخش توسعه بورس تهران در حال بررسی بوده و بعد از نهایی شدن برای تصویب و تایید به سازمان بورس ارسال می شود. بنابراین فعلا" نمی توان زمانی تقریبی برای اضافه شدن شاخص جدید اعلام کرد.
 
شرط افزایش دو ساعته زمان داد و ستد سهام
 
صحرایی در مورد افزایش دو ساعته زمان داد و ستد سهام هم گفت : واقعیت این است که قبل از موضوع افزایش زمان و مهمتر از هر مورد دیگری ، مسئله سامانه های معاملات و پس از معاملات ، ریجستری و کلیینگ است که باید حل و فصل شود تا زمینه افزایش معاملات فراهم گردد.
 
وی افزود: بورس تهران در میان همه بورس های دنیا دارای کمترین زمان داد و ستد بوده و با توجه به افزایش عرض ، طول و عمق بازار سرمایه ، باید زمان داد و ستد افزایش یابد اما این مهم تا زمان بروز رسانی سامانه ها ، امکان پذیر نیست.
 
سه مسیر برای حل مشکل سامانه ها
 
وی در واکنش به این سئوال که با توجه به ذینفع بودن بورس تهران از این سامانه ها و اهمیت ویژه آنها برای فعالان بازار سرمایه ، چه برنامه ها و اقداماتی برای برطرف شدن مشکلات فنی مدنظر بوده و است ، توضیح داد: برای این موضوع و به دلیل زمان بر استفاده از سامانه های جدید ، سه مسیر به طور همزمان در حال طی شدن است .
 
سخنگوی بورس تهران ادامه داد: مسیر اول ، اعمال اصلاحاتی مانند موکول کردن زمان معاملات سهام شرکت های بزرگ و دارای سرمایه زیاد و تعداد معامله گران انبوه به بعد از پایان داد و ستد روزانه است. علاوه بر این در آینده نزدیک ، سقف دسته سفارش ها براساس قیمت سهام ، تغییر و از 100 هزار سهم به حداکثر 500 هزار سهم خواهد رسید.
 
صحرایی افزود: بر این اساس، جدولی از شرکت ها با توجه به قیمت سهام تهیه و مشخص خواهد شد که به طور مثال دسته سفارش شرکت های دارای قیمت 100 تا 200 تومانی ، 500 هزار سهم خواهد بود .
 
وی ادامه داد: مسیر دوم ، استفاده از دانش بین المللی است که در این میان همکاری با چین در توسعه سامانه های معاملات به دلیل وجود مشکلاتی عملی نشد و از راه های دیگر در حال پیگیری است. اما مسیر سوم و بهترین حالت ، استفاده از دانش بومی و شرکت تازه تاسیس با دانشگاه تهران برای داخلی سازی سامانه های بازار است .
 
 
منتظر تغییر دامنه نوسان و حذف حجم مبنا نباشید
 
مدیرعامل بورس در برابر این سوال که با توجه به افزایش معامله گران و تکرار صف های خرید و فروش ، آیا برنامه ایی برای افزایش دامنه نوسان روزانه و حدف حجم مبنا در نظر است یا خیر، گفت: این موارد به صلاح بازاری هیجانی نیست و باید در شرایط عادی و پایدار بازار اصلاح و اعمال شود.
 
صحرایی افزود: در چند وقت اخیر ، وضعیت سهام چند شرکت بزرگ بعد از بازگشایی نماد نشان داد تغییر دامنه نوسان ، فایده ایی جز دامن زدن به رفتارهای هیجانی ندارد. بنابراین تا زمان عادی شدن بازار نباید منتظر تغییر دامنه نوسان و حذف حجم مبنا بود.
 
علت اصلی ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص
 
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به علت اصلی ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص گفت: منابعی از بازار خارج نشده و سرمایه‌گذاران منتظر خرید سهام‌ در قیمت بهتر هستند.
 
 علی صحرائی در واکنش به کاهش ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس در اولین روز کاری این هفته به ایسنا گفت: شاخص در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده و هفته‌هایی هم بوده که در تمام روزها آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی اقدام به فروش سهام در شرایطی که سود کرده‌اند، کنند.
 
وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص افزود: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن این بازار تاکید می‌کنند که این موضوع در ذهن مخاطبان بی اثر نیست.
 
صحرائی با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.
 
سهامدار سود و زیان بازار بورس را بپذیرد/پس‌انداز مازاد را وارد بازار سرمایه کنید
 
 قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس نیز گفته است: هیچکس نمی‌تواند پیش بینی دقیقی از رشد یا سقوط سهام را داشته باشد، نوسان ذات بازار است و سهامدار باید مسئولیت ضرر و زیان را بپذیرد. بازار سرمایه جزو بازارهای پیچیده است، برخی می‌پندارند فقط با دریافت کد بورسی، می توانند به راحتی در این بازار خرید و فروش کنند، افرادی که در این بازار مشغول‌اند، باهوش هستند. مردم می‌توانند پولی که در بانک پس انداز کرده و به آن نیاز ندارند و مازاد بر نیاز است را وارد بازار سرمایه کنند تا دچار استرس و خسران نشوند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری دنیای بورس   ،تاریخ انتشار:  28 اردیبهشت   1399،کدخبر: 73472 ،www.donyayebourse.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین