پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۷۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کامران ندری، اقتصاددان با پیش بینی کاهش نرخ دلار در آینده نزدیک گفت که بانک مرکزی هنوز در بازار ارز مداخله نکرده است و ذخایر ارزی زیادی دارد که از آن استفاده نکرده است، در صورت لزوم بانک مرکزی در بازار ارز مداخله خواهد کرد. از سوی دیگر صادرات غیرنفتی ما ممکن است بیش از گذشته شود و متعاقب آن عرضه ارز فزونی گیرد.
شعار سال: دلار در هفته گذشته توانست بیشترین بازدهی را در میان بازار‌های مالی به خود اختصاص دهد.
قیمت دلار با ورود به کانال ۱۷ هزار تومان در بالاترین سطح قیمتی خود از ابتدای سال جاری قرار گرفت، اما علت گران شدن دلار چه بود؟
کامران ندری، اقتصاددان می‌گوید: در حال حاضر عواملی که در اقتصاد کشور بازار ارز را تحث تاثیر می‌دهند موجب افزایش قیمت دلار شده که یکی از این عوامل کند شدن رشد شاخص در بازار سرمایه است، به این صورت که با ریزش شاخص بورس سرمایه‌گذاران اکنون به دنبال بازار دیگر برای کسب سود هستند و پس‌انداز خود را به آن بازار منتقل می‌کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا و ارز و آن دسته نیز که تمکن مالی بالایی دارند به سمت بازار مسکن می‎روند.
وی ادامه می‌دهد: عامل دومی که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده، کاهش نرخ سود بانکی است. پایین بودن نرخ سود بانکی موجب شده که افراد برای پس‌انداز در بانک ترغیب نشوند و سرمایه و منابع را به سمت بازار‌های دیگر ازجمله بازار ارز می‌کشاند.
ندری می‌افزاید: مساله بعدی این است که به آرامی در حال عبور از بحران کرونا هستیم و فعالیت‌های تولیدی در حال شروع شدن است که به تبع آن تقاضا برای منابع ارزی نیز افزایش می‌یابد؛ به این علت که برخی از تولیدات به منابعی نیاز دارند که باید از خارج وارد شوند. از سوی دیگر صادرات غیرنفتی ما نیز به آن سطح قبل از عید نرسیده و باید اول تولید انجام شود و بعد به فروش برسد، لذا همه این عوامل را اگر کنار هم قرار دهیم ملاحظه می‌کنیم که افزایش قیمت ارز زودهنگام رخ نداده است.

آیا دلار ارزان می‌شود؟
این کارشناس با اشاره به احتمال تعدیل قیمت دلار می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم احتمال این‌که صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کند و عرضه ارز به بازار زیاد شود وجود دارد، از سوی دیگر بانک مرکزی هنوز ذخایر قابل ملاحظه‌ای دارد که از آن استفاده نکرده است، بانک مرکزی اگر بداند که بازار خودش به تعادل نمی‌رسد، این احتمال وجود دارد که در بازار مداخله کند و نرخ ارز را در محدوده مورد نظر خود تثبیت کند. با این حال نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار تا پایان سال ارایه کرد.
ندری تاکید می‌کند:، اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و دورنمای آن و همچنین کاهش نرخ سود بانکی و حتی کاهش نرخ سو در بازار بین‌بانکی روند قیمتی دلار صعودی است، اما این‌که با چه سرعتی و با چه شیبی نرخ ارز افزایش پیدا کند قابل پیش‌بینی دقیق نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، کدخبر:۴۵۱۳۵۰، تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
1
اگر ارز زیادی دارد بدهد تا مردم کار کنند و جنس های اولیه کارگاه نیازهای صنایع و ان جنس که نداریم وارد کنینم نه اینکه با بازار بجنگید و دروغ دلار را قیمت بزنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین