پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
خودروهای پارک شده در حوزه راه‌آهن شیراز چالشی را درباره مقوله و تعریف احتکار رقم زد که اداره کل راه‌آهن فارس،سازمان صنعت،معدن و تجارت استان و پلیس هریک دلایل خود را در این زمینه دارند.
شعارسال: دردسرهای بازار پرتلاطم خودرو کم بود که اکنون برداشت‌های مختلف از موضوع احتکار در راه آهن شیراز نیز به آن اضافه شده است و در این مجادله دو سازمان معتقدند پارک این خودروها در راه آهن شیراز، احتکار محسوب نمی شود اما پلیس فارس می گوید می شود؛ در این میان همگان به یاد دیالوگ معروف نمایش هملت می افتند که بودن یا نبودن مساله این است.
 
سردرگمی مردم در بازار خودرو از گرانی این ارابه ناایمن گرفته تا سهم آن در تلفات جاده‌ای،دردسرهای خدمات پس از فروش ،عدم پایبندی شرکت به تعهدات و بی کیفیتی قطعات جملگی بخشی از مسائلی قدیمی است که همیشه برای مشتریان دردسرساز شده اما اکنون گویا قضیه احتکار نیز به جمع چالش‌های پرتعداد این بازار در شیراز و استان فارس پیوسته است.
 
یکه تازی خودروسازان داخلی در بازاری بی رقیب،حق انتخاب را از مردم گرفته به نحوی که حتی به ناچار برای ارابه‌های از رده خارج این شرکت‌ها نیز صف‌های طویل چند میلیونی بسته می شود و انگار دیگر توقعاتی مانند طراحی به روز،کیفیت و ایمنی بطور کامل از دل جامعه مشتریان رخت بربسته است.
 
در حالی که مردم با قیافه قدیمی و تکراری و مشکلات قدیمی خودروهای ساخت داخل خو گرفته‌اند چالشی جدید در تعریف واژه احتکار در شیراز شکل گرفته است به گونه‌ای که از چهار دستگاه متولی این بخش سه ارگان در این باره دیدگاهی متفاوت و کاملا متضاد دارندو نهادی دیگر نیز غایب بزرگ این میدان است.
 
مواضع این دستگاه‌ها در تعریف مقوله احتکار در بازار خودرو و رسیدگی به آن چنان با یکدیگر متضاد است که گویا ماجرای احتکار این ارابه‌های مانده در پارکینگ راه آهن شیراز بطور کامل به بن بست رسیده است.
 
تلقی نیروی انتظامی فارس با سازمان صنعت و معدن و اداره کل راه آهن این استان از احتکار خودرو تفاوت شگرفی دارد و باید دید احتکار و مصادیق آن چیست؟
 
ماجرا از انتشار یک کلیپ به تاریخ شانزدهم خرداد۹۹ در فضای مجازی آغاز شد که از وقوع یک احتکار بزرگ در راه آهن شیراز خبر می‌داد که روز بعد خبر کشف احتکار ۳۸۶ خودرو در راه آهن شیراز از سوی پلیس فارس و به استناد کارشناسان سازمان صنعت و معدن و تجارت این استان منتشر شد؛ موضوعی که مدیرکل راه آهن فارس آن را رد کرد.
 
حال سازمان صنعت و معدن و تجارت هم موضوع احتکار را کاملا منتفی می داند اما پلیس همچنان بر موضع پیشین خود مبنی بر احتکار خودرو در راه آهن شیراز پافشاری دارد.
 

غیبت تعزیرات در موضوع احتکار خودرو در راه آهن شیراز
 
تماس خبرنگار ایرنا با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس و مسولان این نهاد برای اطلاع از تعریف این نهاد درباره احتکار تا لحظه انتشار گزارش بی نتیجه ماند.
 
بعد از اعلام خبر احتکار خودرو در راه آهن شیراز مدیرکل راه آهن فارس این موضوع را صحیح ندانست و اعلام کرد که خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی برای رسیدن به دست مصرف کننده های این استان و جنوب کشور به راه آهن شیراز منتقل شده است.
 
مسولان سازمان صنعت،معدن و تجارت فارس نیز از محرز نشدن موضوع احتکار در  شرکت دولتی راه آهن سخن به میان آورده‌اند.
 
صمت: احتکاری در کار نیست
 
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا می‌گوید که براساس بررسی‌های کارشناسی هیچ موردی دال بر انجام احتکار خودرو در محل راه آهن شیراز مشاهده نشده است.
 
محمدابراهیم صداقت با اشاره به اعلام خبر احتکار ۳۸۶ خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز از سوی نیروی انتظامی استان فارس افزود: خودروهایی که در پارکینگ راه آهن شیراز وجود دارد از نظر سازمان ما مصداق احتکار نیست.
 
وی ادامه داد: سازمان صنعت،معدن و تجارت به عنوان مرجع کارشناسی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تاکنون موضوع احتکار برای سازمان ما محرز نشده است.
 
وی اضافه کرد: خودروهایی که در این محل وجود دارد شامل اتومبیل‌هایی است که به وسیله قطار وارد این استان شده و بخشی از آن متعلق به نمایندگی‌های مختلف سراسر فارس و بخشی دیگر نیز متعلق به نمایندگی‌های مجاز استان‌های جنوبی کشور است.
 
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: خودروهای تولید شده توسط خودروسازان داخلی پس از انتقال با ریل در راه آهن شیراز پارک و بعد از آن به نمایندگی‌های مربوط منتقل می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جمعه ۱۶ خرداد ۹۹ نماینده سازمان صمت استان فارس از محل پارک این خودروها در راه آهن شیراز بازدید کرد و در پی آن بررسی‌های کارشناسی نیز انجام شده اما هیچگونه شواهدی دال بر احتکار خودرو در این محل مشاهده نشده است.
 
صداقت اظهار داشت: پارکینگ خودرو راه آهن شیراز قبلا هم مورد بازرسی قرار گرفته و تاکنون هیچ پرونده‌ای مبنی بر احتکار در این محل تشکیل نشده است.
 

پلیس امنیت اقتصادی: در راه آهن شیراز احتکار رخ داده است
 
رییس پلیس امنیت اقتصادی فارس: احتکار رخ داده است
 
رییس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس نیز می‌گوید که این خودروها مدت زیادی در پارکینگ راه آهن شیراز نگهداری شده بگونه ای که حدود ۲ هفته پیش پرونده‌ای در این باره از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس تشکیل شد و نمایندگان این نهاد در محل حاضر شدند و ابلاغی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها صادر کردند.
 
سرهنگ ابراهیم یگانه افزود: با توجه به مهلت تعیین شده، شرکت های سازنده خودرو هیچگونه اقدامی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها انجام نداده اند و لذا بر این اساس پلیس امنیت اقتصادی وارد عمل شد.
 
وی ادامه داد: از نظر پلیس امنیت اقتصادی احتکار خودرو در راه آهن شیراز امری محرز است.
 
یگانه اضافه کرد: دستورالعملی در گذشته صادر شده و توافقاتی با خودروسازان داخلی نیز صورت گرفته که اخیرا نیز در پی تلاطم بازار خودرو بر آن تاکید شده مبنی بر اینکه تمام خودروهای تولیدی داخلی در شرکت هایی مانند سایپا و ایران خودرو از مبداء به نام شخص خریدار پلاک گذاری و بعد از کارخانه خارج شود.
 
رییس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس بر این مطلب که تمام خودروها اکنون به نام خریدار از شرکت سازنده خارج می شود تاکید کرد و گفت: خودروهای تولیدی باید هنگام حمل توسط کامیون و یا قطار به مقاصد مختلف پلاک گذاری شده باشند.
 
وی عنوان کرد: متاسفانه شرکت های خودروساز داخلی علیرغم تاکید و ابلاغ مجدد این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۹ ، همواره این موضوع را رعایت نکرده‌اند.
 
یگانه گفت: وجود خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مصداق احتکار است و  شفافیت در موضوع اقتصادی خصوصا در شرایط کنونی امری لازم و ضروری است و باید خودروسازان از مبداء نسبت به پلاک گذاری خودروهای تولیدی اقدام کنند.
 
نصب نکردن پلاک خودرو از مبداء می‌تواند اخلال در نظام اقتصادی تلقی شود
 
وی اظهار داشت: عدم تمکین به دستورالعمل ابلاغی در خصوص نصب پلاک خودروهای تولیدی از مبداء می تواند مصداق اخلال در نظام اقتصادی کشور نیز تلقی شود.
 
رییس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس بیان کرد: بنابر اظهارات شرکت‌های خودروساز تعدادی از خودروهایی که در پارکینگ راه آهن شیراز پارک شده تولیدی شرکت های مستقر در شیراز است اما برای رسیدن به دست مشتریان در شهرهای استان فارس نیز باید ابتدا به تهران منتقل و دوباره از مرکز توزیع و به شهرستان های فارس ارسال شود که این موضوع نه منطقی و نه به صرفه است.
 
وی با بیان اینکه براساس دستور قضایی خودروها در محل راه آهن شیراز توقیف شده ادامه داد: برای موضوع احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز پرونده ای تشکیل شده که در دستگاه قضایی در حال بررسی و رسیدگی است.
 
یگانه بیان کرد: ماده چهار قانون تعزیرات حکومتی در خصوص احتکار اعلام می کند که نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه، مصداق احتکار است که این موضوع شامل نگهداری خودرو در راه آهن شیراز می‌شود.
 

مدیرکل راه آهن فارس: طرح موضوع احتکار در محیط باز راه آهن بی معنی است
 
مدیرکل راه‌آهن استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۱۰ سال از حمل خودرو توسط راه آهن می‌گذرد که این موضوع هر سال رو به  رشد بوده و با حمایت صنایع تولیدی در استان فارس در حال افزایش است.
 
مهرداد انصاری افزود: متاسفانه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کشف خودروهای احتکار شده در پارکینگ راه آهن شیراز در رسانه‌ها پخش شد که باید گفت موضوع کشف خودرو در یک محیط باز و بدون حصار و سرپوش که حتی یک فنس اطراف آن وجود ندارد بی معنی است.
 
وی ادامه داد: هر واگن قطار حدود ۱۲ دستگاه خودرو حمل می کند و یک قطار باری اگر حداقل ۱۰ واگن هم داشته باشند یکصد و بیست خودرو را می تواند حمل کند و این موضوع در کل کشور در حال انجام است و خودروها پس از تخلیه در ایستگاه‌های راه آهن به مرور و در یک بازه زمانی کوتاه به مقصد مورد نظر حمل می‌شود.
 
وی اضافه کرد: آیا بهتر نبود مسئولین قبل از هرگونه اطلاع رسانی به عموم از صحت موضوع اطمینان حاصل می کردند و یا حداقل منتظر حکم دستگاه‌های مربوطه می‌شدند؟
 
به فضای مجازی استناد نکنیم
 
مدیرکل راه آهن استان فارس با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران یک شرکت دولتی است که به جز هزینه حمل خودرو مبلغ دیگری دریافت نمی کند،گفت: آیا هر نوع گزارش که از شبکه های اجتماعی پخش می شود قابل استناد است و می توان بدون تحقیق به آن پرداخت؟
 
انصاری ادامه داد: خودروهای پارک شده در ایستگاه راه آهن شیراز برای انتقال به نمایندگی های مجاز سراسر استان فارس،استان بوشهر و شمال استان هرمزگان از طریق ریل حمل نگهداری شده است.
 
وی ادامه داد: هفته ای چند صد خودرو از راه آهن شیراز به مقصد سایر استان‌ها ارسال و همچنین از تهران با هدف توزیع در فارس و استان های همجوار به شیراز منتقل می‌شود.
 
مدیرکل راه‌آهن استان فارس اظهار داشت: خودروهایی که توسط خودروسازان داخلی تولید شده از طریق ریل حمل می شود و این کار تخلف و یا احتکار نیست بلکه روالی عادی در سراسر کشور است.
 
انصاری با بیان اینکه اظهارنظرهای شتابزده می تواند اقتصاد بحران زده کشور ما را با مشکلات بیشتری روبه رو کند،افزود: این رفتارهای شتابزده در حوزه اقتصاد می تواند سرمایه گذاران و فعالین این بخش را نیز فراری دهد.
 
فضای مجازی سرنخ این ماجرا
 
۳۸۶ خودرو  و دیدگاه پلیس
 
فرمانده انتظامی استان فارس در این باره گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی، ۳۸۶ خودرو احتکار شده به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال را در پارکینگ راه آهن شیراز کشف کردند.
 
سردار سرتیپ دوم رهام‌بخش حبیبی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اقدامات فنی و تخصصی از اخباری مبنی بر نگهداری و احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مطلع شدند و موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
 
وی ادامه داد: با کسب مجوز قضائی ماموران پلیس به همراه نمایندگان سازمان صنعت،معدن و تجارت از پارکینگ و ۲ رام قطار راه آهن بازدید کردند که در نتیجه آن، ۲۴۷ دستگاه پراید و ۱۳۹ دستگاه سواری پژو پارس که فاقد مدارک ورودی و خروجی و احتکار شده بود، کشف و توقیف کردند.
 
این مقام انتظامی بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته و برابر نظر کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت‌های خودروسازی علیرغم تاکید و فرصت یک هفته‌ای برای اجرای دستورالعمل‌های مربوطه، لذا به منظور گرانفروشی از توزیع خودرو و نصب پلاک بر روی آنها خودداری کرده‌اند.
 
فرمانده انتظامی استان فارس عنوان داشت: در این خصوص افراد متخلف شناسایی شدند و از طریق مراجع قضائی تحت تعقیب هستند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری  ایرنا ،تاریخ انتشار:   19 خرداد 1399،کدخبر: 83812435 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین