پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 May 31
کد خبر: ۲۸۰۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
از اصلیترین سیاست‌های دستیابی به جهش تولید، حمایت از توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط با رشد سریع است. در کتاب «حمایت از جهش تولید» به صورت خلاصه (SME) سیاست‌های حمایتی بعضی کشور‌های منتخب در پشتیبانی از رشد و توسعه مقیاس این بنگاه‌ها شامل استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور تشریح شده است، تا با الگوبرداری از تجارب این کشورها، بتوان سیاست‌های مناسب برای دستیابی به جهش تولید به عنوان هدف راهبردی کشور را طراحی کرد.
شعار سال: از مهم‌ترین اصول حمایت از شرکت‌ها و استارت آپ‌ها با رشد زیاد، می‌توان به رویکرد گزینشی این سیاست‌ها اشاره کرد. در این رویکرد سعی می‌شود شرکت‌های با پتانسیل بالا و افراد کارآفرین و مستعد شناسایی شود و از آن‌ها به صورت ویژه حمایت شود. در این رویکرد هدف افزایش تعداد شرکت‌ها نیست بلکه هدف رشد تصاعدی شرکت‌های خاص است. همچنین در این برنامه‌ها سازمان‌های حمایتی برای دستیابی به اهدافشان به صورت فعال و پیش‌دستانه عمل می‌کنند. حرفه‌ای بودن و شبکه‌ای بودن از ویژگی‌های اصلی سازمان‌های حمایتی مخصوص توسعه استارت آپ‌ها با رشد سریع است و تأکید برنامه‌های آن‌ها بر توسعه مهارت‌های کارآفرینان مستعد است. در این رویکرد برطرف کردن مشکلات غیرمالی در اولویت است. سیاست‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که در جهت کمک به دسترسی به بازار‌های جهانی، تقویت دانش مدیریتی و مهارت‌های لازم باشد. همین‌طور در خصوص حمایت‌های مالی اعطای کمک هزینه‌های پژوهشی و سرمایه خطرپذیر و هوشمند، مؤثرتر از تسهیلات مالی است. بین‌المللی سازی و توسعه استارت آپ‌ها جهانی در اولویت اصلی سازمان‌های حمایتی قرار دارد و تنها از این طریق می‌توان به جهش تولید و رشد بالا دست یافت. نکته اصلی در این حوزه این است که بسیاری از کارآفرینان تنها زمانی به بین‌المللی شدن فکر می‌کنند که شرکت آن‌ها بالغ شده است و باور آن‌ها این است که پیش از رسیدن به بلوغ در بازار‌های داخلی نباید سراغ صادرات و کار بین‌المللی بروند. اما مشکل اینجاست در آن زمان تغییرات و اصلاحات در مدل کسب‌وکار فرایند‌ها به سختی صورت می‌پذیرد. ازاین‌رو، باید برای حل این معضل، بین‌المللی شدن را در هسته اصلی شرکت و در زمان شکل‌گیری و تولد آن در نظر گرفت. به این معنا که باید در الگوسازی اولیه کسب‌وکار، موضوع تجارت و ارتباط با دیگر شرکت‌های خارجی را پیش‌بینی کرد و مبتنی بر آن ساختار‌هایی را تعبیه کرد که در آینده بتواند با ارجاع به آن قابلیت بین‌المللی شدن را به منصه ظهور برساند. این موضوع در کانون توجه بسیاری از سازمان‌های حمایتی قرار دارد و برای رسیدن به آن عمدتاً از شبکه گسترده مشاوران بین‌المللی و نیز نمایندگی‌های تخصصی و دولتی در خارج از کشور استفاده می‌شود. در این حوزه استفاده از ظرفیت شتاب دهنده‌های بین الملی، وزارت امور خارجه کشور و بسیاری از ظرفیت‌های مشابه در اولویت قرار دارد. ازآنجاکه جمعیت جوان و تحصیل‌کرده کشور پتانسیل بسیار زیادی برای کارآفرینی دارد، این موضوع در طراحی سیاست‌های توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط با رشد سریع در کشور ما نیز باید اعمال شود. به‌عنوان مثال بر اساس گزارش پایش کارآفرینی جهانی ۱ تمایل به کارآفرینی در میان ایرانیان در رتبه ۵ دنیا قرار دارد. اما عمده این سیاست‌ها به صورت عمومی و غیر هدفمند و متناسب با توسعه عمومی کارآفرینی و استارت آپ‌ها است و به‌ویژه در حوزه توسعه استارت آپ‌ها جهانی با خلأ بزرگی روبه‌رو هستیم. در پایان توجه به یک نکته ضروری است که سیاست‌های بیان‌شده در این گزارش، جزء سیاست‌های هدفمند و ویژه است که در کشور‌های مختلف اثربخشی بالایی داشته است، اما این سیاست‌ها ثبات در»، «بهبود فضای کسب‌وکار» جایگزین توجه به موضوعات کلیدی کل کسب‌وکار‌ها مانند و، «بهبود تأمین مالی کارآفرینی»، «ثبات در شاخص‌های کلان اقتصاد»، «رویه‌ها، قوانین و مقررات نمی‌شود. در فصل آخر این کتاب جمع‌بندی از سیاست‌ها و برنامه‌های «بهبود نظام مالیات و بیمه» پیشنهاد برای حمایت از کسب و کار‌های با رشد سریع ارائه شده است.

پی دی اف کتاب حمایت از جهش تولید را با کلیک دریافت کنید.

برگرفته از فضای مجازی (گروه واتس اپی اندیشه سرای کارآفرینی)
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین