پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
کیانوش جهانپور سخنگوی پیشین وزارت بهداشت روز گذشته از سمت سخنگویی وزارت برکنار شد و سیما سادات لاری به جای او نشست. در این شرایط بیش از آنکه انتصاب سادات لاری اهمیت داشته باشد، جهانپور و دلایل برکناری او مهم است. رویداد۲۴ در این گزارش حاشیه‌های جهانپور از روز اول شهرت جویی هایشرا بررسی کرده است. او مدام در توییتر و نشست‌های خبری خود جنجال‌ آفرینی های زیادی سبب شده است.

شعار سال: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت برکنار شد. اهمیت این برکناری اینجا بود که از ابتدای اسفند به خاطر شیوع کرونا کیانوش جهانپور به صورت مرتب در صدا و سیما حضور داشت و مردم به خوبی با او آشنا شده بودند. به خصوص اینکه در دولت روحانی مسئولیت سخنگویی در دولت هیچ وقت جدی گرفته نمی‌شود.

در ابتدای دولت، محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت بود که بیشتر به مسائل اقتصادی تسلط داشت در حالی که خبرنگاران بیشتر سوالات سیاسی مطرح می‌کردند و عموماً سوالات سیاسی که چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کند بدون پاسخ رها می‌شد. اما همان سوالات اقتصادی هم پاسخ روشنی نداشتند. در واقع زمانی که مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت، نوبخت این مسئولیت را ادامه نداد و مدت‌های بسیار طولانی مسئولیت سخنگوی دولت خالی ماند.

بعد از نوبخت، نوبت به علی ربیعی رسید که سابقه کار در روزنامه کار و کارگر داشت. او نیز به سکوت، محافظه کاری و پاسخ‌های امنیتی دادن مشهور است و در این مدت اصلا نتوانسته به سوالات افکار عمومی پاسخ روشنی بدهد. اما شیوع ویروس کرونا، مناسبات سخنگویی را تغییر داد. جهانپور به صورت مرتب در برابر صداوسیما حاضر می‌شد و آمار دولتی کرونا را اعلام می‌کرد؛ آماری که البته مشکوک بود و منتقدان زیادی داشت. افراد زیادی با توجه به مشاهدات عینی و برخی آمار دیگر، آمار وزارت بهداشت را زیر سوال می‌بردند.

یکی از سوال‌های مهم در روز گذشته این بود که چرا در میانه بحران ویروس کرونا، مسئولیت سخنگویی وزارت بهداشت باید عوض شود؟ برخی معتقدند برکناری جهانپور به اختلاف وزیر بهداشت و رئیس جمهور درباره عادی‌سازی شرایط بازمی‌گردد. این باور البته کمی دشوار است، چون در صورت بروز چنین اختلافی، رییس جمهور فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در استان‌های مختلف یا وزیر بهداشت را برکنار می‌کرد.

برخی نیز می‌گویند آنچه باعث برکناری جهانپور شده، فعالیت او در فضای مجازی است. صفحه توییتر جهانپور نسبتاً فعال بود. دکتر نمکی وزیر بهداشت در حکمی که برای سخنگوی جدید این وزارتخانه صادر کرده نوشته «از آنجا که هرگونه اظهارنظر سخنگو، دیدگاه رسمی دستگاه و وزیر مربوطه تلقی می‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است هماهنگی لازم با اینجانب به عمل آید.» نمکی البته از سخنگوی جدید خواسته از سیاسی کاری هم پرهیز کند؛ این مورد البته خیلی مورد قبول جهانپور نبود!

سخنگوی جدید وزیر بهداشت سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است که گفته می‌شود فعالان دانشجویی را از حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده منع می‌کرده است. حالا خیال نمکی راحت‌تر است و شاید دولت روحانی همچنان به عدم پاسخگویی به افکار عمومی و عدم حضور در فضای مجازی اصرار دارد. بیشتر بخوانید: تقابل جدید با بانمک‌بازی جهانپور/ اختلاف شورای شهر و وزارت بهداشت بر سر چیست؟
اما جهانپور چه کرده بود و در فضای مجازی چه گفته بود که باعث این حجم انتقادات به او شده بود؟ کیانوش جهانپور از نظر سیاسی اصولگرای حامی دولت محسوب می‌شود. همسو با افرادی شبیه حسام الدین آشنا. او در زمان اعتراضات سال ۹۸ توییت‌هایی نوشت که با اعتراضات شدید مخاطبان مواجه شد. یکبار نوشته بود وجود اینکه قطع اینترنت خسارت میلیاردی به کشور می‌زند، اما وصل اینترنت این خسارت را به شدت افزایش می‌دهد. او با اینترنت دولتی این توییت را نوشته بود!

موارد دیگری نیز از اظهارنظر‌های جهانپور که با اعتراض روبرو شد وقتی بود که ادعا کرده بود خسارت‌های وارد شده به آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها بیش از حد است و آن‌هایی که به این وسایل ضربه می‌زنند، اراذل و اوباش هستند که این خسارت‌ها را به وسایل و تجهیزات امدادی وارد می‌کنند.

با این حال از ابتدای فعالیت او در ابتدای شیوع ویروس کرونا، یک توییت در مورد آمار اشتباه چین باعث ناراحتی سفیر چین و نیرو‌های اصولگرا شد. اصولگرایان به شدت جهانپور انتقاد کردند و به او یادآوری کردند اجازه ندارد از کشور بزرگ چین و مقامات دولتی آن انتقاد کند و حتی خواستار استعفا و برکناری او شدند. جهانپور بعد از آن توییت، رویکرد محافظه کارانه خود را بیشتر و پررنگ‌تر کرد و حتی از دولت و ملت چین تجلیل کرد!

یکی دیگر از چالش‌های مهم جهانپور، اختلاف نظر با شورای شهر تهران بود. شورای شهر تهران با دسترسی به آمار دفن متوفیان در بهشت زهرا معتقد بود آمار وزارت بهداشت درست نیست. جهانپور به جای پاسخگویی، رشته تحصیلی ناهید خداکرمی را مسخره کرد و از او خواست به شغل مامایی خود بپردازد. در بخش دیگری از جواب جهانپور به ماجرای حوادث سال ۸۸ کنایه‌ای زده شد و گفته بود آن‌ها (اصلاح طلبان) از گذشته عادت داشتند آمار رسمی را زیر سوال ببرند.

ماجرای اختلاف با شورای شهر در نهایت با احضار محمدجواد حق‌شناس به دادگاه با شکایت اطلاعات سپاه، شورای شهر از پیگیری موضوع صرف نظر کرد و بار دیگر جهانپور بود که آمار رسمی شیوع کرونا را در ایران ارائه می‌داد! آماری که هر روز بیشتر به نظر می‌رسد خیلی دقیق نباشد و بسیاری از کاربران اینترنتی می‌نویسند بعضی آماری که از بعضی استان‌ها منتشر می‌شود از آمار کل کشور بیشتر است، اما جهانپور چنانچه گفته شد تمایلی به پاسخگویی به افکار عمومی ندارد.

جهانپور یکی از افرادی بود که نه تنها توییت‌ها، که لایک‌های او زیر پست دیگران هم برای او حاشیه ایجاد کرده بود. از جمله پست یک کاربر اصولگرا که نوشته بود «دولت روحانی در دوران کرونا مردم را تنها گذاشته و تنها وزارت بهداشت در صف مقدم مبارزه با کرونا حضور دارد.» بیشتر بخوانید: قبر‌هایی که دردسر ساز شد/ آیا مقامات ایران در اعلام خبر شیوع کرونا در قم پنهان کاری کردند؟
برخی معتقدند رویکرد وزارت بهداشت قرنطینه سراسری بوده، اما روحانی به دنبال بازگشایی کسب و کار‌ها و عادی شدن شرایط بوده و این اختلاف روز به روز افزایش یافته و در نهایت منجر به برکناری جهانپور از سخنگویی وزارت بهداشت شده است. البته نمکی اعلام کرده جهانپور هیچگاه سخنگوی وزارت بهداشت نبوده است! او به شکلی بامزه در حکم خود نوشته «لازم به ذکر است قبلاً هیچ کدام از همکاران به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب نشده‌اند و جناب آقای دکتر جهانپور به عنوان رییس محترم مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در طول مدیریت بیماری کرونا از طرف روابط عمومی خبررسانی بیماری کرونا را به عهده داشته‌اند که از زحمات صادقانه و برادرانه ایشان قدردانی می‌شود.»

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری رویداد24، تاریخ انتشار 21 خرداد    99، کد خبر:    217810، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین