پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط گفت: نظر خود دکتر قالیباف هم بر این است، این است که نهاد مجلس سفر‌های استانی از باب نظارت داشته باشد.
شعارسال : احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط حضور یافت. خاطرنشان می‌شود این قسمت از برنامه دستخط پیش از تأیید اعتبارنامه ۲ منتخب فریدن و صومعه‌سرا در مجلس ضبط شده است. بخش‌هایی از این این گفتگو را می‌خوانید.



*اوضاع مجلس یازدهم چطور است؟ بعد از حواشی هیئت رئیسه، الحمدالله انتخابات خوبی هم برگزار شد.



بله. الحمدالله الان تقریبا می‌توان گفت: مجلس دارد خودش را پیدا می‌کند و هفته آینده هم که کمیسیون‌ها شکل بگیرد، طرح و لوایحی که دولت داده و طرح‌هایی که نماینده‌ها نوشته‌اند، به کمیسیون‌ها می‌رود. در هیئت رئیسه تمام تلاش ما بر این است که آن چه که الان مشکلات اساسی مردم است و می‌توان با همکاری دولت به آن‌ها بیشتر بپردازیم، آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم.



نکته بعدی هم بحث نظارت است. تلاش این مجلس در این است که نظارت را بیشتر تقویت کند و احتمالاً یکی از برنامه‌هایی که در هیئت رئیسه بحث می‌کنیم و ان شاالله جمع‌بندی خوبی داشته باشیم و نظر خود دکتر قالیباف هم بر این است، این است که نهاد مجلس سفر‌های استانی از باب نظارت داشته باشد.



*یعنی هیئتی تشکیل می‌شود؟



بله. یعنی با نظر آقای رئیس مجلس هیئتی شکل می‌گیرد و خودشان هم حضور دارند؛ یک حالت نظارت ستادی است. بخش عمده وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قانون است. نمی‌توان در تهران نشست و گفت: فلان پروژه که در بودجه تصویب شده در استان چگونه اجرایی می‌شود یا مشکل مردم در استان‌های مختلف چیست؟ چون یکی از مشکلات اساسی در دوره‌های گذشته این بود که یک نماینده که وارد مجلس می‌شود، همواره دنبال حل مشکل حوزه انتخابیه خودش است.



*از مسائل ملی بازمی ماند.



بله. یکی از دلایل اصلی این است که می‌خواهد دوره بعدی رأی بیاورد. یعنی همش هم برای رضای خدا نیست، برای مردم هم نیست. مجبور است با وزیر کنار بیاید. وقتی با وزیر کنار می‌آید سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح کنار می‌رود. فکر می‌کنم با برنامه ریزی که شخص آقای قالیباف و هیئت رئیسه مجلس دارد، اگر پیگیری شود به نظرم مجلس به جایگاه اصلی خود بازخواهد گشت.



*این هیئت متشکل از هیئت رئیسه است؟ یا متشکل از اعضای کمیسیون‌ها است؟



اولاً استان به استان متفاوت است. بر اساس برنامه‌ای است که برای آن استان خواهیم داشت، اما این طرح، در حد روی کاغذ است.



*باید پخته شود.



بله. آقای دکتر هم کمیته‌ای برای این موضوع شکل دادند. آن کمیته بررسی می‌کند.



*الان چه کسانی هستید؟



چند تا از مشاورین ایشان و برخی از اعضای هیئت رئیسه هستند و خودشان نظارت دارند تا این پخته شود و سفر‌ها آغاز شود.



*مجلس با این سفر‌ها درگیر اجرا نمی‌شود و از تقنین و نظارت بازبماند یا می‌خواهد نظارت را تقویت کند؟



نه، می‌خواهد نظارت را تقویت کند، چون به حد کافی قانون داریم؛ مگر ضرورتی برای قانون پیش بیاید، کما اینکه الان هم شورای هماهنگی سران قوا خیلی قوانین را ... و تعلیق می‌کنند یا قوانین جدید برای یک سال و دو سال تصویب می‌کنند.



من فکر می‌کنم مشکل قانونگذاری نداریم، به اندازه کافی قانون داریم. مسئله اجرا است. اجرا هم نیاز به نظارت دارد. در مجلس مشکل نظارت داشتیم. برای نظارت نماینده باید احساس کند نماینده کل ملت ایران است. یکی هم بحث دخالت در عزل و نصب‌ها است که آن بحث اجرا را بیان کردید، من فکر می‌کنم هر چه نماینده‌های مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت کنند، قطعاً در نظارت با مشکل برمی‌خورند. وقتی یک مدیرکلی را به وزیر معرفی می‌کنید که در استان بکارگیری شود قطعاً نمی‌توانید روی مدیرکل خوب نظارت کنید.



*می گویند گفتید و گذاشتیم.



بله دیگر. آن کسی هم که معرفی می‌کند این از آشناها، یا هم حزبی‌ها یا از رفقا یا از اقوام هستند. کس غریبه را که نمی‌شناسید معرفی نمی‌کنید. قطعا می‌شناسید که معرفی می‌کنید.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، کد خبر:۴۱۱۵۹۵، تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین