پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به هجمه‌های وارد شده برای اعلام اسامی 9 نماینده‌ای که به اعتبارنامه تاجگردون رأی مثبت دادند، گفت: به لحاظ قانونی الزامی وجود ندارد اما به لحاظ اخلاقی و اینکه موکلین بدانند نمایندگان در صحن چه رأی و نظری دادند، مدافع این هستم که اسامی را اعلام کنند.
شعار سال: «سید نظام‌الدین موسوی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه تا چه اندازه با طرح شفافیت آراء، که از جمله شعار‌های نمایندگان مجلس یازدهم در پیش از ورود به مجلس بود، موافق هستید؟ گفت: طرح شفافیت آراء به  مجلس ارائه شده است و تعداد بالایی از نمایندگان هم این طرح را امضاء کردند، هیئت رئیسه هم اعلام وصول کرد، منتها این طرح هنوز تبدیل به قانون نشده است چراکه طرح باید ابتدا در کمیسیون تخصصی بررسی شود و بعد از آن در صحن رأی‌گیری شود و بعد از رأی‌گیری و با تایید شورای نگهبان، تبدیل به قانون شود. این قانون در آئین‌نامه اجرایی مجلس قرار می‌گیرد، منتها به دلیل اینکه هنوز کمیسیون‌ها شکل نگرفته‌اند، این طرح تبدیل به قانون نشده است، بسیاری از همکاران داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در بحث رأی‌گیری در شعبه دوازده هم که ۱۶ نفر شرکت کرده بودند بسیاری از افرادی که موافق طرح شفافیت آراء بودند، رأی خود را اعلام کردند، اما بخشی هم اعلام نکردند، در حال حاضر الزام قانونی برای شفافیت آراء نداریم، به عبارت دیگر نمی‌توانیم بگوییم که چرا فلان نماینده رأی خود را اعلام نکرده است، اما به لحاظ شعار شفافیت، یعنی تا زمانی که آن طرح تبدیل به قانون شود و الزام داشته باشد، به لحلاظ اخلاقی بسیاری از همکاران رأی خود را در شعبه مذکور اعلام کردند.

موسوی در پاسخ به به اینکه شما به عنوان یک نماینده، موافق طرح شفافیت آراء هستید؟ تصریح کرد:بله، بنده یکی از امضاءکنندگان این طرح هستم و از آن حمایت می‌کنم.

این سیاستمدار اصول‌گرا در واکنش به هجمه‌های وارد شده برای اعلام اسامی ۹ نماینده‌ای که به اعتبارنامه تاجگردون رأی مثبت دادند، اظهار کرد: به لحاظ قانونی الزامی وجود ندارد، اما به لحاظ اخلاقی و اینکه موکلین بدانند نمایندگان در صحن چه رأی و نظری دادند، مدافع این هستم که اسامی را اعلام کنند.

موسوی در خصوص عضویت خود در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: همه ما عضو فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی هستیم، در انتخابات هیئت رئیسه که در این فراکسیون انجام شد، حدود ۲۴۰ نفر نمایندگان عضو فراکسیون  انقلاب اسلامی بودند و در آنجا رأی دادند، اما در مجلس غیر از این فراکسیون، فراکسیون‌های دیگری هم وجود دارد که به لحاظ آئین‎نامه‌ای کار خود را شروع نکردند چرا که فراکسیون‎های مجلس برای شروع به کار روند خاصی دارند.  به این ترتیب که باید در هیئت رئیسه مطرح شوند، انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون‌های انجام شود و سپس آغاز به کار کنند،  اما در حال حاضر تعداد زیادی فراکسیون‌های تخصصی اعم از ورزش، محیط زیست و ... داریم حتی اینجانب به همراه سایر نمایندگان پیشنهاد تشکیل فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی را ارائه کردیم البته غیر از موارد مذکور فراکسیونی دیگری به نام فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی وجود دارد که خودم عضو آن هستم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای در رابطه با عضویت در کمیسیون‌ها اظهار کرد: کمیسیون‌ها تاکنون شکل نگرفته است، اما عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و فرهنگی از اولویت‌های بنده است.

موسوی در واکنش به اینکه برخی عکس حضور قالیباف در سلف، که توسط شما منتشر شده را به نوعی شوآف قلمداد می‌کنند، ادامه داد: آن عکس براساس نگاه خبرنگاری و ارزش خبری آن منتشر شد، چرا که این اقدام معمول نیست و معمولا روسای مجلس در سلف نمایندگان غذا نمی‌خورند، اینکه یک رئیس مجلس با حضور در سلف کنار نمایندگان غذا بخورد برای هر خبرنگاری که روحیه خبرنگاری دارد، اقدام جالبی خواهد بود و به طور طبیعی مانند کاری که کردم را انجام خواهد داد، لذا شوآف نبود. حضور قالیباف در سلف  اقدامی نمادین و مثبتی بود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: البته در این قضیه مسئله شخص مطرح نبود، به عبارت دیگر به غیر از قالیباف هر فرد دیگری بود، آن عکس را می‌گرفتم و منتشر می‌کردم، چرا که صحبت ما از ابتدا همین بود رییس مجلس فراتر از سایر نمایندگان نیست بلکه مانند آن‌ها و درکنار نمایندگان است؛ لذا این حرکت قالیباف را حرکتِ نمادین خوبی دیدم و براساس روحیه خبرنگاری عکس را گرفتم و منتشر کردم که در واکنش به آن برخی تعریف کردند، برخی هم نقد کردند.

موسوی با بیان اینکه " انتشار عکس از حضور قالیباف در سلف به  هیچ عنوان  به معنای این نیست که در آنجا به دنبال شوآف بودم" یادآور شد: روسای قبلی در اتاق خود غذا می‎خوردند، در واقع اتاق رییس و هیئت رئیسه بیرون است و غذا را آنجا می‌گذراند، لذا اتفاق خوبی افتاده است ک باید از آن تعریف کنیم. در واقع علت اصلی انتشار آن عکس این بوده است که عرف و انصاف روزنامه‌نگاری به ما می‌گوید جایی که کار خوبی صورت می‌گیرد باید از آن تعریف کنیم و جایی که کار بدی صورت می‌گیرد، باید انتقاد کنیم، کمااینکه اگر در آینده از این جنس، مواردی در مجلس مشاهده کنم، منتشر خواهم کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۱۴۸۲۸، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین