پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۸۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
شهریه مدارس غیردولتی ۲۳ درصد افزایش یافت/ثبت‌نام ۲۲ هزار نفر برای تاسیس مدارس غیردولتی
شعار سال: رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره افزایش شهریه سال تحصیلی جاری گفت: میانگین افزایش شهریه امسال ۲۳ درصد است که البته سقف افزایش امسال ۳۰ درصد و حداقل شهریه نیز ۱۵ درصد است.

 نشست خبری مجتبی زینی‌وند معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی صبح امروز در سالن علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

زینی‌وند در این نشست اظهار داشت: قانون شورا‌های آموزش و پرورش با هدف بسیج امکانات ملی و منطقه‌ای مصوب شد، ما نیز در راستای این قانون سیاست‌های محوری را تسهیل کردیم و در جهت جذب مشارکت‌ها و استیفای حقوق آموزش و پرورش قدم برداشتیم. با تعاملی که با دستگا‌ها داشتیم سعی کردیم حقوق آموزش و پرورش را از طریق اجرای قانون شورا‌ها مطالبه کنیم. از این رو ظرفیت مدیران و مدارس را هر جا که رفتیم بیان کردیم. الان شورا‌های آموزش و پرورش یکی از جدی‌ترین شورا‌ها در برنامه‌های شورا‌ها استانداران و فرمانداران است.

وی افزود:در مقایسه سال ۹۸ با ۹۷، حدود ۹۷ درصد رشد درآمد‌ها از محل درست اجرای مواد قانون شورا‌ها بوده است. خوشبختانه یک آیین‌نامه جلب و جذب سمن‌ها تدوین شده است. با توجه به گستردگی مرز مشترک در ایران با کشور‌های همسایه و همجوار آیین نامه مرز مشترک تدوین شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام جامع مشارکت امیداریم تا پایان امسال تدوین و تصویب شود تا به اجرای آن کمک کنیم.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی یادآور شد: در شورا‌های آموزش و پرورش ۱۳ دستگاه مشارکت دارند، اما در این بین یکی از قانون‌هایی که در آن اجحاف شد، عدم تمکین دستگاه‌ها به تکالیف‌شان در خصوص مدارس غیردولتی است یعنی نیاز یک الزام به دستگاه برای پاسخگویی احساس می‌شد. از این رو پیشنهاد تشکیل ستاد راهبردی شورا‌های آموزش و پرورش داده شد که مورد موافقت دکتر جهانگیری قرار گرفت که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی این جلسه تشکیل شود.

وی درباره افزایش شهریه گفت: ما با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار جلسه داشتیم که در نهایت شهریه تعیین تکلیف شد. ما امسال شهریه را تعریف کردیم و میانگین افزایش شهریه امسال را ۲۳ درصد و سقف افزایش را ۳۰ درصد، کف و حداقل شهریه را نیز ۱۵ درصد در نظر گرفتیم. البته بالاترین میزان شهریه ابتدایی ۱۲ میلیون، متوسطه اول ۱۴ میلیون، متوسطه دوم ۱۷ میلیون و شهریه پایه دوازدهم تحت فعالیت‌های مکمل است که ذیل برنامه‌های غیرآموزشی تعیین می‌شود. الیته قبل از شروع سال تحصیلی موسسان حق ندارند برای کار‌های غیرآموزشی پولی دریافت کنند.

زینی‌وند گفت: این الگو‌های با فوق برنامه آموزشی است البته خدماتی مانند غذا، سرویس، استخر و... جدای از این مبالغ است.

۴۵ مدرسه شهریه‌های غیرمتعارف گرفتند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما ۴۵ مدرسه را شناسایی کردیم که شهریه‌های غیرمتعارف گرفتند. با تعدادی برخورد شد و نهایتا با پیگیری ما تعداد ۷ مدرسه که جزو مدارس برند بودند از طریق شورای نظارت تهران لغو مجوز شدند. البته این مدارس بعد از ۲۰ روز می‌توانند اعتراض کنند. تعدای هم توبیخ کتبی شدند و تعدادی هم منتظریم شورای تهران درباره آن‌ها رای صادر کنند. هر مدرسه‌ای که شهریه اضافه بگیرد با آن برخورد می‌شود و حاشیه امن ندارد.

وی درباره تعطیلی مدارس بر اثر کرونا گفت: مدارسی که هزینه فعالیت‌های غیرآموزشی گرفتند الزام کردیم شهریه آن فعالیت‌هایی که انجام نشده به اولیا برگردانند یا به عنوان شهریه سال تحصیلی آینده در نظر گرفته شود، در غیر اینصورت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او افزود: در مناطق ۷ تا ۲۲ روز‌های دوشنبه و چهارشنبه ناظرین ما در مناطق هستند و والدین می‌توانند در این روز‌ها گلایه خود را مطرح کنند. در همین ایام ما ۴۳۰ مورد از سوی مردم شکایت داشتیم که ۱۰۰ مورد آن‌ها نتیجه بخش بوده است.

زینی‌وند درباره بازگرداندن شهریه دوره‌هایی که در ایام کرونا برگزار نشد، گفت: آن مدارسی که در بازگشت شهریه کوتاهی کردند با جدیت با آن‌ها برخورد خواهد شد و متاسفانه یک سری از این مدارس جزو مدارس برند ما هستند.

وی افزود: میزان دقیق مبلغ برگشت داده شده از سوی مدارس به اولیا، از طریق اداره کل شهر تهران به ما اعلام نشده، اما باید شهریه برگردانده شود درغیر اینصورت با این مدارس برخورد سختی صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ۱۱ مدرسه حکم صادر شده که تعداد ۷ مورد آن لغو مجوز و تعدادی لغو مدیریت شدند. نظارت ما در مدارس غیردولتی برای اجرای قانون بسیار سختگیرانه خواهد بود و ما با هیچ کسی تعارفی نداریم.

تجهیر ۱۶ مدرسه در جنوب سیستان و بلوچستان به آموزش از راه دور

وی درباره راه اندازی آموزش از راه دور در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در بحث آموزش از راه دور مهم‌ترین برنامه و شعار ما آشتی با آموزش است که با نام (آبا) این طرح را راه اندازی کردیم. برخی از مناطق کمتر برخوردار مشکلاتی برای حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس دارند از این رو طرحی مبتنی بر فناوری‌های نوین طراحی کردیم که در جنوب سیستان در ۶ منطقه و ۱۶ مدرسه انجام شد و اکنون حدود ۱۰۰۰ دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

زینی‌وند افزود: این طرح به دوشیوه گروهی و انفرادی فعالیت دارد. در شیوه گروهی به این صورت است که در هر محلی که امکان برگزاری کلاس باشد یک تلویزیون، سیستم‌های کامپیوتر و یک مودم قرار خواهد گرفت. این طرح به صورت آزمایشی در جنوب سیستان و بلوچستان به صورت موفق اجرا شده است. دانش آموزان در طول هفته در کلاس هستند و یک روز هم به صورت آنلاین کلاس رفع اشکال دارند.

وی افزود: مدارس غیردولتی در یک اقدام ملی از همه روش‌های آموزش مجازی استفاده کرد و به صورت بسیار خوبی مورد استفاده قرار گرفت و ثابت کرد با تعطیلی مدرسه آموزش تعطیل نیست. در همه مدارس غیردولتی با استفاده از بستر‌هایی که در این مدارس هست کلاس‌های مجازی شکل گرفت.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: در ۱۸۰ مدرسه به شکل پرورشی آیتم‌های کیفیت بخشی ایجاد شد و گفتیم اگر که قرار است آموزش آنلاین داشته باشند باید آتیم‌های لازم را لحاظ کنند. برنامه بعدی ما بسیار نیز حایز اهمیت است توانمندسازی نیروی انسانی است که از سال گذشته با ارزیابی معلمان ابتدایی شروع شد.

زینی وند گفت: همان‌طور که می‌دانید معلمان مدارس غیردولتی از طریق موسس انتخاب خواهند شد. از ۲‌سال گذشته مدرسه‌ای وجود نداشته که بدون استعلام از گزینش معلمی را استخدام کرده باشند. در بحث شرایط اختصاصی مباحثی مطرح شده بود که از جمله آن می‌توان به عدم تخصص معلم متناسب با رشته تحصیلی‌اش اشاره کرد. در همین راستا تناسب رشته تحصیل در تدریس را لحاظ کرده و دوره‌های آموزشی ضمن و حین خدمت را در دستور کار قرار دادیم.

معاون وزیر اموزش و پرورش گفت: امسال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توانمندسازی نیروی انسانی است، این برنامه در ۲ سطح آنلاین و شاخص‌های اختصاصی برگزار می‌شود این شاخص‌ها توسط معاونت‌های مختلف تعیین می‌شود و در نهایت معلمان کارت صلاحیت حرفه‌ای‌دریافت خواهند کرد. تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ معلمی بدون داشتن کارت صلاحیت حرفه‌ای حق حضور در کلاس درس را نخواهد داشت.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی توضیح داد: بحث دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ۵۰ هزار ساعت به شکل آنلاین بوده که برگزار شده است. ناگفته نماند در بحث الگوی شهریه بحث بیمه و حقوق معلم را به عنوان الگوی مهم شهریه در نظر گرفتیم. رویکرد ما امسال برای شهریه این بوده این که حداقل از دخالت پارامتر‌ها برای تعیین شهریه جلوگیری کنیم و سعی کردیم الگوی شهریه بدون دخالت پارامتر‌های درون سازمانی و برون سازمانی طراحی کنیم تا از دخالت افراد جلوگیری به عمل آید.

ثبت نام ۲۲ هزار موسس برای تاسیس مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال جاری ۱۳۸ هزار نیروی بیمه شده در مدارس غیردولتی داشتیم. ما معتقدیم که حقوق معلمان غیردولتی حتما باید استیفا شود که امیدواریم با نظارت دقیق در بحث الگوی شهریه بتوانیم مطالبات را محقق کنیم و مشکلات را به حداقل برسانیم.

زینی‌وند گفت: تا الان ۲۲ هزار موسس در سامانه (کارا) برای ثبت نام در ایجاد و راه اندازی مدرسه غیردولتی ثبت نام کردند. همچنین مدارسی که برای آموزش شهریه گرفتند، اما آموزش مطلوبی نداشتند موظف به برگرداندن شهریه‌ها هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399 ، کدخبر: 927071 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین